kino / Životopisný Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Bohemian Rhapsody Filmová recenzia Vojtu Ryndu Deň D, 13. júl 1985. Spevák Freddie Mercury sa nebudí v najlepšej kondícii, ale nesmie to na sebe nechať znať: dnes pred sebou má koncert pre dve miliardy ľudí naraz. Pred divákom potom v Bohemian Rhapsody stojí životopisný film, ktorý je možno povedomý formou aj zachyteným príbehom, ale strhujúci svojím spracovaním Ú vod dokonale navnadí na to, čo bude nasledovať. Mercury sa, bez toho aby sme mu nazreli do tváre, pripravuje v zákulisí londýnskeho štadióna Wembley na vystúpenie „svojej“ skupiny Queen v rámci mamutej koncertnej akcie Live Aid. Posledných pár pohybov na rozohriatie krvi a spolu so spevákom vstupujeme na pódium pred sedemdesiat tisíc natešených fanúšikov. Strih – a medzititulok „Londýn 1970“. Podobne začínali aj životopisné filmy o hudobníkoch Rayovi Charlesovi (Ray, 2004) a Johnnym Cashovi (Walk the Line, 2005). Po úvode z dôležitého momentu uprostred ich rozbehnutých kariér odskočili do formatívnych rokov. Je to efektné a dynamické, rovnaký postup ostatne používajú aj knižné biografie. V prípade Mercuryho odskok nejde až tak hlboko do minulosti. V roku 1970 už rodák zo Zanzibaru žije v britskej metropole a informácie o jeho detstve sú až okato zabalené do dialógov, ktoré vedie so svojou dobre situovanou rodinou. Mladík však túži nechať minulosť za sebou a vrhá sa do víru londýnskeho hudobného diania. Práve Freddieho dychtivosť a viera vo vlastné nápady je hlavnou hnacou silou Bohemian Rhapsody. Chlapec s predkusom a „nemožnými“ kostýmami možno na prvý pohľad pôsobí ako naivný rojko, ale Mercurymu nerobí problém presvedčiť svojím šarmom kohokoľvek: budúcich spoluhráčov, znudené publikum na prvom spoločnom koncerte, dievča, ktoré stretne v zákulisí, a neskôr aj veľkých bossov z nahrávacích spoločností, na ktorých má nehorázne požiadavky. Napríklad aby ako prvý singel z albumu A Night at the Opera vyšla pieseň Bohemian Rhapsody, ktorá pravidlá pre single absolútne nespĺňa: má šesť minút namiesto troch, zato jej chýba refrén a vystrieda sa v nej viac žánrov ako na ploche celej dosky „normálnej“ kapely. Vztiahnuť názov Bohemian Rhapsody na celý film je elegantným spôsobom ako zakamuflovať, že film nerozpráva ani tak o Queen ako o ich spevákovi. Film vznikal dlho a komplikovane. Hlavnú úlohu mal stvárniť komik Sacha Baron Cohen. Ten usiloval o to, aby sa dej sústredil na Mercuryho a rozprával o ňom vo všetkej úprimnosti vrátane jeho sexuálnych a drogových výstrelkov, zatiaľ čo spevákovi „pozostalí“ spoluhráči usilovali o portrét celej kapely a o mládeži prístupný variant. Cohen z projektu odstúpil, scenár prepracoval rad autorov, rolu Freddieho po rokoch hľadania dostal americký herec egyptského pôvodu Rami Malek a réžie sa ujal Bryan Singer (séria X-Men, Zvyčajní podozriví), ktorý ale v poslednej fáze natáčania jednoducho prestal chodiť na pľac. Je skoro zázrak, že sa tieto peripetie na filme neprejavili zásadne negatívne. Iste, ostatní členovia Queen sú ukázaní ako zhovievaví chlapci, ktorí speváka po období odcudzenia prijmú späť, a sám Freddie je vyobrazený oveľa krotkejšie, než by historická vierohodnosť vyžadovala. Ale Malekove nasadenie, svižný scenár a samozrejme štedré dávky hudby podobným výhradám nedávajú priestor. Bohemian Rhapsody sleduje Mercuryho dráhu po dvoch koľajach. Na jednej strane je tu jeho vzostup k sláve, žiarivá pódiová persona a geniálne muzikantstvo, s ktorým zo seba chrlí jeden melodický či produkčný nápad za druhým. Ale potom je tu aj odvrátená stránka veci: neschopnosť udržať si partnerský vzťah, sebapodceňovanie a utápanie samoty a neistoty v nekonečných večierkoch s ľuďmi, ktorých ani nepozná. Malek obe polohy skvele spája: dokáže byť nezastaviteľným kráľom pódia aj malým chlapcom, ktorý po nociach žobroní o rozhovor so svojou láskou, z ktorej pritom urobil obyčajnú kamarátku. Film tiež ponúka cenné vhľady do zásadných kariérnych momentov Queen, ako bolo napríklad nahrávanie Bohemian Rhapsody na farme Rockfield uprostred waleských polí. Citlivo je naznačený aj počiatok Freddieho ochorenia AIDS. Celý čas je ale badateľný spodný ťah, s akým všetko dianie smeruje k triumfu na Live Aid. Humanitárny koncert Live Aid, ktorý bojoval proti hladomoru v Etiópii a bol prenášaný televíziami po celom svete, patrí k najzásadnejším hudobným momentom histórie – a vystúpenie Queen z neho ešte vyčnieva. Režisér Singer rekonštruuje dvadsaťminútovú show takmer záber po zábere. Dôslednosť sa vypláca: od prvých tónov Bohemian Rhapsody sa divák prenáša na pódium a je súčasťou diania. Chorý Mercury dáva do koncertu všetko, hypnotizuje dav a samou bujnosťou dotiera aj na kameramana prenosu – a Malek kopíruje každé jeho gesto. Prestrihy do zákulisia, kde sa nadšením smejú aj zvukári alebo bedňáci, atmosféru jedinečného okamihu v dejinách len podčiarkujú. Nezasväteného tento kúsok k nahrávkam Queen pravdepodobne privedie a existujúceho fanúšika nadchne. Bohemian Rhapsody za niekoľko týždňov premietania celosvetovo zarobila vyše 300 miliónov dolárov a stala sa najziskovejšou filmovou hudobnou biografiou vôbec. Na Česko-slovenskej filmovej databáze sa držala na pozícii tretieho najlepšieho filmu všetkých čias. Tieto rekordy, ku ktorým sa neskôr pridajú aj filmové ocenenia (na Raya aj Walk the Line sa vo svojej dobe zniesol rad Oscarov), časom pominú. Ale hudba Queen a ich triumf na Live Aid zostávajú – a tento film k tomu ešte prispieva. Bohemian Rhapsody RÉŽIA Bryan Singer SCENÁR Anthony McCarten Herecké OBSADENIE Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers… DĹŽKA 134 min. V kinách: od 1. novembra / Hodnotenie: Pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu