kino / dráma Text Vojtěch rynda | FOTO Film Europe Vojtěch Rynda český filmový publicista Benni, blonďavá „teroristka“, deväť rokov narušiteľ systému Filmová recenzia Vojtu Ryndu Malá Benni vyzerá ako anjelik. Z diaľky. Alebo aspoň cez sklo. Kým sa ho nepokúsi rozmlátiť stoličkou, a hlavne kým nespustí rev ako siréna pred náletom. Narušiteľ systému je portrét nezvládnuteľného dievčaťa, na ktoré sú krátki úplne všetci: dospelí i inštitúcie. Nesmierne silný, emocionálny, a pritom nesentimentálny film reprezentuje Nemecko v nadchádzajúcom boji o Oscara. B enni zase vyhodili zo školy, pretože ohrozovala ostatných. Keď dievčatko s kombináciou bezprostrednej dychtivosti a jedovatého úškrnu povie, že by raz chcela pracovať ako vychovávateľka, znie to jej okoliu – ktoré pozostáva práve hlavne z vychovávateľov – ako trpká irónia. Benni, ktorá má deväť a tri štvrte roku, už odmietli v tridsiatich siedmich výchovných ústavoch, detských domovoch a podobných inštitúciách. A neboli to žiadne kruté polepšovne, ale miesta, kde sa ľudia naozaj poctivo snažia urobiť problémovým či znevýhodneným deťom čo možno najznesiteľnejšie detstvo. Scenáristka a režisérka Nora Fingscheidt v Narušiteľovi systému nikdy jasne nevysvetlí, čo sa Benni kedysi stalo. Spomenie čiastkovú traumu: dievčatku kedysi ktosi, zrejme rodičia, strkal mokrú plienku do tváre. Akýkoľvek dotyk na tvár teraz u dievčatka vyvoláva hysterický záchvat. Je to ale len jedna z rizikových situácií, ktoré u Benni spúšťajú extrémne reakcie. A Benni by sa možno správala tak, ako sa správa, aj bez tejto traumy. Filmárku zaujíma terajší stav: to, ako sa dievčina prejavuje, a ako sa k nej vzťahujú ostatní. Teda systém, do ktorého priečok, poličiek a škatuliek Benni celou silou kope. Jedna veľká jazda Obrovským kladom Narušiteľa systému je, že ide na vec podobne priamočiaro ako Benni. Nesnaží sa o psychologickú diagnózu hlavnej hrdinky, nepapre sa v jej minulosti, nefušuje do problematiky výchovy a ani neprináša obžalobu onoho sociálno-výchovného systému, ktorého prednosti i zápory vníma veľmi realisticky. Narušiteľ systému je bláznivou adrenalínovou jazdou, ktorá sa zastaví len vo chvíľach, keď Benni potrebuje nabrať dych na ďalšie jačanie. Takýto prístup je nesmierne divácky vďačný, akokoľvek je Narušiteľ systému zároveň dosť ťažkým a často beznádejným pohľadom. Nora Fingscheidt svojím sústredením na „tu a teraz“ jedného konkrétneho dievčaťa nabíja film empatiou a porozumením, bez toho aby Benniino vyčíňanie nejako ospravedlňovala. Zároveň tým umožňuje pojať príbeh ako filmársky strhujúce divadlo: vďaka tomu, že sa jej darí previesť dievčininu nezdolnú energiu na plátno, pri sledovaní Narušiteľa systému jednému búcha srdce napätím viac ako pri hociktorom „bežnom“ akčnom filme. Viac napätia než v thrilleri Akcie je tu ostatne viac než dosť. Benni sa bije s ostatnými deťmi, uteká pred vychovávateľmi či políciou pri útekoch z inštitúcií, prebieha rušnú cestu, kradne v obchodoch, kričí na všetkých okolo tie najvulgárnejšie nadávky… Napätie spočíva aj v tom, že človek nikdy nevie, čo alebo kto spustí ďalšiu explóziu nezvládnuteľného hnevu. Pokojnejšie momenty filmu sa tak menia v doslova hororové situácie, pri ktorých nemožno nemyslieť na tie najhoršie varianty vývoja. Napríklad scéna, kedy sa Benni votrie do domácnosti sociálneho pracovníka Michu a odnesie z postieľky spiace dieťa, je natočená úplne civilne, a napriek tomu patrí k tomu najdesivejšiemu, čo môžete v súčasnosti v kinách vidieť. Narušiteľ systému by nemohol fungovať bez fenomenálneho výkonu Heleny Zengel a bez suverénneho režisérskeho vedenia, ktoré začínajúcej herečke pomohlo otvoriť v sebe stavidlá a položiť sa do úlohy narušenej a narušujúcej dievčiny naplno. Benni je v podaní Heleny Zengel ako sud s prachom: neustále v pohybe, našlapaná energiou, prchavá, ale aj vo chvíľach maximálnej agresie zjavne starostlivo sledujúca reakcie svojho okolia. Zároveň v sebe má aj bezbrehú naivitu, zvyšky detskej čistoty a nesmierne dojemnú túžbu niekam patriť, potrebu k niekomu priľnúť a prináležať. A ďalšie a ďalšie polohy Helenin už tak dokonalý výkon dostáva ďalší rozmer, keď zarezonuje s odlišnou postavou a iným druhom herectva. V prostrednej časti filmu sa Benni zbližuje so spomínaným Michom (výborne tlmený Albrecht Schuch), ktorý ju mal pôvodne len odvádzať do školy, ale rozhodol sa na ňu použiť metódy, ktorými vychováva nezvládnuteľných pubertiakov (ku ktorým kedysi sám patril). Micha dievčatko odvezie na chatu v lesoch, kde nie je elektrina ani tečúca voda, a necháva ju žiť prostý a pravidelný život, nasávať prírodu, chodiť na prechádzky a odreagovávať sa napríklad zdemolovaním kôlne. Benni sa upokojuje a roztápa, ale za cenu toho, že sa neprípustne viaže na Michu. Žiadny jednoduchý happyend sa nekoná, každé čiastkové víťazstvo je vo filme zaplatené regresom alebo novými druhmi problémov. Zvíťaziť v bitke neznamená vyhrať vojnu. Okrem nekompromisne dynamického divadla sa Nore Fingscheidt podarilo vytvoriť úplne nezabudnuteľnú a komplexnú hrdinku – dievča, ktoré nemožno než neznášať, ľutovať, túžiť po jej prítomnosti, držať jej palce a chcieť ju zabiť, to všetko naraz a rovnako intenzívne. Benni je nepríčetná v pravom slova zmysle: nepripisuje si dôsledky svojich činov, nie je schopná vidieť, že si vlastným správaním podmínováva cestu k tomu, po čom najviac túži, teda po vlastnej rodine. Scenáristka a režisérka ju dokáže nehodnotiť – a to isté očakáva aj od diváka. Narušiteľ systému končí otvorene až metaforicky. Nora Fingscheidt aj Helena Zengel sú však ešte len na začiatku. Filmárka za svoj celovečerný debut (!) získala Strieborného medveďa na tohtoročnom Berlinale a Nemecko film vyslalo do výberu na Oscara za najlepší neanglicky hovorený film. Film svojím autentickým zachytením ako konkrétneho „prípadu“, tak i prostredia inštitúcií, v ktorých sa Benni pohybuje, v Nemecku zároveň spustil verejnú aj odbornú diskusiu o problematike sociálnej starostlivosti o mladistvých. Herečka potom zaslúžene pokračuje v ceste do Hollywoodu, kde teraz s Tomom Hanksom natáča western News of the World. Od oboch žien môžeme ešte čakať veľké veci. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Narušiteľ systému RÉŽIA Nora Fingscheidt SCENÁR Nora Fingscheidt Herecké OBSADENIE Helena Zengel, Albrecht Schuch, Lisa Hagmeister, Gabriela Maria Schmeide, Melanie Straub, Victoria Trauttmansdorff… DĹŽKA 118 min. V kinách: od 7. novembra / Hodnotenie: Pozitívne