kino / Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO Aerofilms, profimedia.cz Vojtěch Rynda český filmový publicista parazit vtipne cudzopasí na spoločenskej nerovnosti parazit Filmová recenzia Vojtu Ryndu Jednomyseľne zvolený víťaz Zlatej palmy na tohtoročnom festivale v Cannes. Obrovský komerčný hit v domovskej Južnej Kórei. Jeden z divácky najlepšie hodnotených filmov na prehliadke v Karlových Varoch. Juhokórejský kandidát na Oscara za najlepší neanglicky hovorený film, ktorý má nomináciu takmer istú – ak nie víťazstvo. Čierna komédia Parazit vyvoláva nadšenie všade, kde ju premietnu. P arazit nastúpil do našich kín poháňaný distribučným sloganom „najzábavnejší víťaz Cannes od Pulp Fiction“ – a niečo pravdy na tom je. V oboch prípadoch ide o výbušnú zmes najrôznejších žánrov šmrncnutú značne čiernym humorom, ktorú ocenia nevyhranení diváci aj tí najsnobskejší kritici. Oba filmy majú tiež veľmi nepredvídateľné scenáre spolunapísané svojimi režisérmi a oba sú zároveň poháňané úplne suverénnou réžiou. Ale zatiaľ čo Tarantinov raný majstrštyk sa obzerá do minulosti a kochá sa žánrovými klišé, Parazit stojí pevne ukotvený v súčasnosti. Kim Ki-taek žije v ktoromsi dnešnom juhokórejskom veľkomeste so svojou rodinou v stiesnenom, tmavom a špinavom pivničnom byte. Už dlho nemá prácu – rovnako ako jeho manželka Chung-sook a dospelí potomkovia, syn Ki-woo a dcéra Ki-jeong. Zarábajú si podradnými nádenníckymi prácami ako je skladanie krabíc na pizzu a žijú prakticky zo dňa na deň. Až raz sa konečne zablysne na lepšie časy: Ki-wooov kamarát Min-Hyuk odchádza na dlhší čas do cudziny a ponúkne mladíkovi, aby za neho zobral príležitostný zárobok – doučovanie dospievajúcej dcéry bohatého podnikateľa Parka. Ki-woo súhlasí a postupne so sebou do luxusnej vily v kopcoch nad mestom privedie celú svoju rodinu: sestra sa stane arteterapeutkou Parkovho malého synčeka, otec získa prácu biznismenovho vodiča a matka sa začne starať o celú vilu ako gazdiná. Žánrová hojdačka Treba dodať, že prefíkaná rodinka sa do bohatej domácnosti votrie veľmi nenápadne: nielenže zákerne odstránia z cesty svojich predchodcov, ale navyše zamestnávateľovi zataja svoje príbuzenské vzťahy. Keď Parkovci odcestujú na víkendový výlet, celá rodina „služobných“ si vo vile na počesť svojho úspechu usporiada alkoholový večierok. Lenže dom v sebe ukrýva nečakané tajomstvo – a predchádzajúca gazdiná sa oň príde prihlásiť. Zvrat, ktorý príde zhruba v polovici filmu, sa nepatrí prezrádzať, ale je možné podotknúť, že celý film posunie do ešte černejšieho humoru než doteraz. Parazit začína ako sociálno-kritická sonda do nižších poschodí spoločnosti, pokračuje ako jedovatá komédia o rodinke pekných špekulantov, potom vyberie zákrutu do thrilleru – a zakaždým, keď sa divák uvelebí v kresle jedného žánru, podtrhne pod ním režisér Bong Joon-ho koberec a zase je všetko inak. Kto je zloduch a kto je hrdina? Majstrovsky namiešaný žánrový mix zjednocuje práve rovina spoločenskej kritiky. Kto je tu „parazit“? Nemajetná rodina, ktorá sa z nutnosti a kvôli vlastnému prežitiu dopúšťa zákerností, alebo rodina na opačnej strane ekonomického spektra, ktorá sa chová povýšene, nadradene a nabobsky a vlastne si trochu toho „vykorisťovania“ zaslúži? Divák drží palce Kim Ki-Taekovi a spol., pretože od nich sa film odpichuje, ale zároveň voči ich počínaniu nemôže nemať výhrady. Luxusné prostredie navyše niekdajších chudákov rýchlo pokazí a podarená rodinka sa u Parkovcov doma začne čoskoro správať podobne namyslene ako zamestnávatelia. A keď začne tiecť krv, povahy všetkých zúčastnených sa ukážu v plnej nahote. Spoločenskú kritiku, dokonca s politickými presahmi, upletenú zo zdanlivo nesúvisiacich žánrov a rozbíjajúcich hranicu medzi artovým filmom a veľkolepou popcornovou show si Bong Joon-ho vyskúšal už niekoľkokrát – najpamätnejšie v nedocenenom filme Mutant (2006). Aj v ňom sa trochu svojrázna rodina musí zomknúť, aby čelila vonkajším okolnostiam, tentoraz obrovskému zmutovanému jašterovi, ktorý uniesol najmladšiu dcérku. V Parazitovi režisér rozpráva umiernenejšie a pochopiteľne aj bez veľkolepých akčných scén s ťažkotonážnou obludou, ale žánre sa mu darí spájať možno ešte plynulejšie. Bong Joon-ho v minimalistickej skratke predstaví obe rodiny a po väčšinu času sa pohybuje v iba dvoch prostrediach – rodinných obydliach. Najmä v modernistickej vile zo skla a betónu v spolupráci s kameramanom (Hong Kyung-pyo) presne pracuje s priestorom, posúva v ňom postavy ako po šachovnici a až geometrickým spôsobom znázorňuje vzťahy medzi nimi. Čo všetko znamená názov filmu Herci na čele s režisérovým obľúbencom Kang-ho Songom (okrem Mutanta hral Bong Joon-hovi v anglicky hovorenom sci-fi Ľadová archa alebo thrilleri Spomienky na vraždu, poznáme ho napríklad aj z Pani pomsty) presne triafajú komplexnosť charakterov: tie nie sú rovnako ako v reálnom živote ani „dobré“, ani „zlé“, ale stávajú sa funkciou spoločnosti, ktorá nimi hýbe práve ako režisér pred kamerou. Bong Joon-ho napríklad poznamenal, že úloha domáceho učiteľa je jedným z mála spôsobov, ako by ľudia z tak odlišných sociálnych prostredí ako Parkovci a ich protihráči mohli v dnešnej Južnej Kórei vôbec prísť do dlhodobejšieho kontaktu. Parazit nie je vypätou angažovanou drámou, ktorá by divákovi namáčala ňufák do mláčky spoločenských problémov. Je ľahkou a zároveň istou rukou rozprávaným príbehom, ktorý neprestáva ani na chvíľu baviť a prekvapovať – a zároveň akoby len tak mimochodom ukazuje, ako doširoka roztvorené sú nožnice medzi spoločenskými vrstvami v dnešnej kapitalistickej spoločnosti a k akým koncom to môže viesť. Film sa do mysle skutočne zavŕta ako parazit: keď všetka zábava skončí, zrazu zistíme, že nám stále pevne väzí v hlave a že sa k nemu v myšlienkach nemôžeme prestať vracať. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Parazit RÉŽIA Bong Joon-ho SCENÁR Bong Joon-ho, Jin Won Han Herecké OBSADENIE Kang-ho Song, Seon-gyoon Lee, Yeo-jeong Jo, Hye-jin Jang, Woo-shik Choi, So-dam Park, Seung-min Hyeon, Hyun-jun Jung… DĹŽKA 132 min. V kinách: od 5. decembra / Hodnotenie: Pozitívne