kino / dráma Text Vojtěch rynda | FOTO Bontonfilm Vojtěch Rynda český filmový publicista Drsné dospievanie vo svorke hokejových Vlkov Filmová recenzia Vojtu Ryndu Šikana v prostredí mládežníckeho hokeja. Tabuizovaný problém, ktorý podľa mnohých športových klubov neexistuje, alebo aspoň nie u nich, je ústrednou témou česko-lotyšskej drámy Smečka. Dravý celovečerný debut scenáristu a režiséra Tomáša Polenského sa čiastočne opiera o autorove vlastné zážitky z dospievania a nielen preto pôsobí nebývalo autenticky. K aždé dospievanie je ťažké a ani v prípade Davida to nie je inak. Na jednej strane to vyzerá, že šestnásťročný mladý muž má všetko, čo si môže priať: býva v luxusnej vile s rodičmi, ktorí ho vo všetkom podporujú, má krásnu priateľku a slušný potenciál hokejového brankára. Ale zároveň sa nedávno presťahoval, nastupuje do nového tímu Vlkov a navyše mu bola nedávno diagnostikovaná cukrovka I. typu. Aj kvôli tomuto zdravotnému handicapu ho družstvo neprivítalo práve vrelo. David si v novom prostredí musí nájsť svoje miesto, ale situáciu komplikuje tlak zo strany jeho ambiciózneho otca. Posmešky prerastajú v regulárnu šikanu a situácia v prostredí presýtenom toxickou maskulinitou eskaluje k bodu zlomu. Scenárista a režisér Tomáš Polenský začal korčuľovať v dvoch rokoch a v prostredí dorasteneckého hokeja pôsobil až do svojich osemnástich rokov. Na vlastnej koži zažil upozaďovanie v rámci tímovej hierarchie aj šikanovanie, a to ako obeť aj ako páchateľ alebo „aspoň“ ako mlčiaca väčšina, ktorá páchané príkorie svojou pasivitou vlastne schvaľuje. Vo svojom debute sa Polenský k týmto spomienkam vracia – a hoci dávno nemá šestnásť a s mládežníckym hokejom nie je dlhé roky v kontakte, pôsobí Smečka veľmi vierohodne. Funguje v žánri drámy o dospievajúcich pre dospievajúcich, ako thriller zo športového prostredia aj v rovine sociálnej sondy do problematiky šikanovania. Šikana ako cesta k maléru Smečka začala ako krátky film ukazujúci prehnanú sebaobranu v reakcii práve na šikanovanie. Na toto jadro sa nabalili ďalšie dejové vrstvy, vďaka ktorým film strieda spomínané žánrové roviny. Film tak ukazuje mládežnícku šikanu ako komplexný problém, v ktorom hrajú úlohu páchatelia aj obete, prostredie športové aj školské, dospelé figúry vrátane trénera a rodičov a v neposlednom rade aj moderné technológie. Kľúčovým pojmom je v poslednom ohľade takzvaná kyberšikana, teda atakovanie a zosmiešňovanie obete najmä prostredníctvom sociálnych sietí. Polenský a spoluautorka scenára Irena Kocí pri písaní scenára študovali odbornú literatúru a na jej základe dejové situácie zámerne pointovali najhorším možným smerom. Smečka tak už od razantného úvodu, v ktorom sa „predvedie“ najmä drsný tréner, smeruje po zostupnej špirále k maléru, ktorému sa lepším riešením čiastkových konfliktov dalo predísť. Film tak buduje hutnú a hrozivú atmosféru strachu a bezvýchodiskovosti. David je pod tlakom spoluhráčov, ďalších rovesníkov, trénera a najmä svojho otca, ktorý si prostredníctvom syna zjavne plní vlastné dávne ambície a chce ho do sveta špičkového hokeja pretlačiť stoj čo stoj. Poníženie ako zbraň Film priebežne strieda scény zo zimného štadióna, hokejového zákulisia a „mimošportového“ života mladých hrdinov. Nejde teda len o hokej: David napríklad chodí na tanečnú alebo samozrejme do školy, pričom aj tieto prostredia sú zachytené prirodzene. Aj do nich potom prostredníctvom kyberšikany, hlavne zosmiešňujúcich videí, zasiahne šikana z šatní, čo len pridáva k Davidovmu pocitu bezvýchodnosti. Scény z ľadu na čele s kľúčovým záverečným zápasom sú veľmi dynamické, k čomu prispieva adrenalínový strih. Lotyšský kameraman Andrejs Rudzāts skúsene zachycuje filmovo dlhodobo opomínaný genius loci Zlína, kde sa nakrúcalo. V hlavnej úlohe exceluje začínajúci Tomáš Dalecký, jedného z jeho hlavných protivníkov hrá Tomáš Mrvík, ktorého Polenský obsadil ešte pred jeho nomináciou na Českého leva za film Všetko bude. Väčšinu hokejového tímu stvárnili skutoční mladí hokejisti bez predchádzajúcich hereckých skúseností. Športovci a herci sa v scénach na ľade aj v šatni skvele dopĺňajú a v ich prejavoch nie je vidno výraznejší rozdiel – okrem iného vďaka tomu, že absolvovali spoločné sústredenie, kde jedni druhých učili korčuľovať, respektíve prejavovať sa pred kamerou. Sny a projekcie hokejových otcov Jiří Vyorálek vyniká v úlohe Davidovho otca, ktorý trúsi reči o tom, že „bonzákov“ nikto nemá rád, a núti syna riešiť šikanu cestou sily; zostáva len naznačené, že otec tým zjavne maskuje vlastné traumy z vojny. V chytrých skratkách je načrtnutá aj postava cholerického trénera (Václav Vašák), zatrpknutého z odchodu manželky a vystaveného tlaku sponzorov a hypotéky. Davidova matka (Vlastina Svátková) je zase vierohodnou miniatúrou mamy, ktorá chce pre svojho chlapca to najlepšie, ale v mužskom svete sa v dobrej viere bohužiaľ zachová ako slon v porceláne. Davidove rovesníčky sú vykreslené možno až moc schematicky – s jednoduchšou, ale atraktívnou priateľkou Karolínou (Anastasia Chocholatá) kontrastuje chápavá outsiderka Leny (Denisa Biskupová, aktuálne k videniu v Bábovkách). Kontrasty a protiklady ostatne hrajú v Smečke veľkú úlohu a hoci niekedy pôsobia zjednodušujúcim dojmom, prispievajú ku komplexnému pohľadu na problém. Luxusná vila Davidovej rodiny verzus panelákový byt trénera, agresia proti komunikácii, sila alebo bezmocnosť, možnosť voľby verzus nutnosť – to všetko je v deji priebežne prítomné. Smečka nezaprie rad chýb debutov, najmä v nevyrovnanej dramaturgii (motív cukrovky až príliš vyvstáva) a nezosúladených hereckých výkonoch dospelých (Jiří Vyorálek na seba strháva príliš veľkú pozornosť). Jej hlavnou zbraňou je však toľkokrát spomínaná autenticita a odvaha venovať sa neľahkej téme. Na festivale filmov pre deti a mládež v Zlíne, kde mala Smečka európsku premiéru, film získal ocenenie pre (ne)hereckých predstaviteľov tímu Vlkov. Diváci z cieľovej skupiny potom v dotazníkoch vyjadrovali radosť nad tým, že u nás po dlhom čase vznikol film o nich a pre nich. Kým posolstvo Smečky dospievajúcim – buďte sami sebou – je v šestnástich rokoch, kedy sa človek hľadá, ešte dosť ťažké naplniť, správa určená rodičom – nepremietajte do detí svoje sny – je práve taká silná a zaslúži si byť braná k srdcu. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Smečka RÉŽIA Tomáš Polenský SCENÁR Tomáš Polenský, Irena Kocí HERECKÉ OBSADENIE Tomáš Dalecký, Tomáš Mrvík, Anastasia Chocholatá, Denisa Biskupová, Vlastina Svátková, Patrik Děrgel, Jiří Vyorálek… DĹŽKA 95 min. Hodnotenie: Pozitívne