rozhovor Ako ste sa vlastne k režírovaniu seriálu Ochranca dostali? Oslovila ma Tereza Kopáčová a rovno mi poslala dva pilotné scenáre, ktoré sa mi veľmi páčili. Potom sme sa s Terezou a kreatívnym producentom seriálu Michalom Reitlerom zišli a bavili sa o našich predstavách. Následne sme ladili jednotlivé príbehy a diskutovali o tom, ako ich vidíme aj po formálnej stránke. Do príprav bohužiaľ dvakrát vstúpil covid. Pôvodná premiéra bola plánovaná na január tohto roku, ale nakoniec sa uskutočnila až tento rok na jeseň. V Ochrancovi ste natáčali štyri príbehy z desiatich. Je na jednotlivých dieloch vidno, či ste ich točili práve vy, alebo Tereza Kopáčová? Myslím, že väčšina divákov to nerozozná. Dohodli sme sa s Terezou na hlavných postavách, na dramatizácii ich vývoja a na jednoduchom filmovom štýle. Ale každý režisér má samozrejme svoj náhľad na to, ako inscenuje konkrétne scény. V tom sa môžeme líšiť. V detaile. Ja napríklad na rozdiel od Terezy používam o niečo menej scénickej hudby alebo to robím trochu iným spôsobom. Kritici i diváci veľmi chvália Lukáša Vaculíka v hlavnej úlohe. Dá sa povedať, že ide o akýsi Vaculíkov comeback? Lukáš sa podľa mňa nikdy z všeobecného povedomia úplne nevytratil – dlhodobo hrá v divadelnom súbore Háta, ktorý úspešne kočuje po Českej republike. V istom zmysle ale určite o comeback ide. Úloha je to totiž rozsahom veľká, vrstevnatá, prechádza zásadným vývojom a má v sebe aj určitú aroganciu. Na jednej strane chce pomáhať druhým, na druhej strane sa voči svojim najbližším občas prejavuje emocionálne odťažito a chladne. Lukáš sa toho zhostil výborne. Zaujímavé je, že Lukáš je sám o sebe veľmi milý a pokorný človek, žiadnu povýšenosť v sebe nemá. Keď mal napríklad pri natáčaní zrevať, tak som ho musel poriadne povzbudiť. Došlo snáď počas natáčania k nejakým hádkam? To nie, nebol dôvod. Lukáš je veľmi tvárny, pokorný a načúvajúci herec. Svojej úlohe rozumie, snaží sa ju pochopiť a prináša aj svoje vlastné nápady. Navyše ja nie som typ človeka, čo sa rád háda. Natáčali ste okrem iného aj diel o tom, ako sa učiteľkám na výlete utopilo dieťa. Mali ste tendenciu učiteľky nejako vnútorne súdiť? Odsúdiť niekoho je ľahké, ale mne i celému tímu išlo o to postavám porozumieť. Na réžii dramatickej tvorby je skvelé, že môžete o postave premýšľať, rozoberať ju, vidieť ju z rôznych uhlov. Chápať východiská postavy je povinná domáca úloha. Obe spomínané učiteľky som vnímal ako postavy, ktoré si po tragickej udalosti ponesú svoj kríž do konca života a výčitiek sa nikdy nezbavia. Sú to ľudské bytosti, ktoré tá udalosť navždy poznamenala. Má seriál Ochranca potenciál vzbudiť verejnú diskusiu? Otvára témy, ktoré sa v našej spoločnosti moc neriešia. Veď seriály z prostredia školstva sa zase tak často netočia… Seriál rozhodne diskusiu vzbudzuje. Je to aj tým, že príbehy sú písané s erudíciou človeka, ktorý sa školstvu dlhodobo venuje – podieľal sa na nich významne Tomáš Feřtek. Vychádzajú z reálnych káuz. Česká televízia navyše k seriálu odštartovala diskusnú platformu, ktorá má obrovský ohlas. Je to rozhodne aj tým, že komunita okolo učiteľov je obrovská a každý z nás má na témy súvisiace so školstvom nejaký názor. Je inklúzia prospešná? Ako riešiť šikanovanie? Majú byť v triede povolené mobily? Ako sa má správať učiteľ k žiakom? Myslím si, že Ochranca bude u divákov silne rezonovať. Čo chystáte v týchto dňoch? S Alicou Nellis pracujem na filme s pracovným názvom Výdych. Je to psychologická a detektívna dráma s milostným motívom. Hlavnou témou je spolužitie s človekom, ktorý sa po úraze zmení do tej miery, že prestane mať schopnosť komunikovať, pričom telo vlastne funguje normálne. V príbehu figurujú štyria podozriví, ktorí sa postupne zapletajú do malých klamstiev. Obsadil som Janu Plodkovú, Magdalénu Borovú, Milenu Steinmasslovú, Igora Chmelu, Jana Révaia a Jirku Havelku. Čo ste vlastne robili počas pandémie? Natočil som tri reklamy a voľnejší režim som využil k nejakým opravám na dome. Tiež som sa venoval scenárom – okrem toho na filme Výdych som s Markom Epsteinom pokračoval na Mašínoch. S Benom Tučkom som písal a stále píšem rozprávku, čo je veľmi zábavná a pekná práca. Venujem sa tiež s Evou Papouškovou a Jardom Žváčkom scenáru, v ktorom je hlavnou témou otázka dedičnosti viny a ktorý je veľmi voľne inšpirovaný knižkou Peníze od Hitlera od spisovateľky Radky Denemarkovej. Ako ste ďaleko s chystaným filmom o bratoch Mašínoch? V súčasnosti producent prípravy pozastavil, a to kvôli financiám. Pre mňa je to už štvrtýkrát zastavený projekt. Celkovo už sa v ňom angažujem sedem rokov, ale verím, že raz to klapne. A čo Vás v poslednom čase potešilo v televízii? Veľmi sa mi páčil seriál Ostré predmety alebo vynikajúca séria Najsilnejší hlas s Russellom Croweom, kde fantastickým spôsobom stvárnil mediálneho magnáta Rogera Ailesa. Navyše prešiel neuveriteľnou fyzickou premenou. Pred maskérmi aj hercom klobúk dolu. Text Iva Hadj Moussa | FOTO Archív ČT Tomáš Mašín Svoje postavy nesúdim Momentálne žne Tomáš Mašín chválu za seriál Českej televízie Ochranca, ku ktorého natáčaniu ho prizvala režisérka Tereza Kopáčová. A keďže patrí k ľuďom, ktorí nevedia zaháľať, chystá nové filmové projekty. Vrátane dlho pripravovaného filmu o svojich príbuzných – bratoch Mašínoch. „ Odsúdiť niekoho je ľahké, ale mne i celému tímu išlo o to postavám porozumieť TOMÁŠ MAŠÍN *22/02/1965 režisér Český režisér, scenárista a výtvarník. Výtvarne sa podieľal napríklad na filme Nahota na prodej, je spoluautorom scenára filmov Šeptej, Hotel alebo Znamení. Napísal scenár pre film 3 sezóny v pekle, ktorý tiež režíroval. Jeho posledným celovečerným filmom je Wilsonov. V roku 2018 spolurežíroval seriál Profesor T. Jeho najnovším režisérskym počinom je seriál Ochranca, ktorý nakrúcal spolu s Terezou Kopáčovou. Tomáš Mašín žije v Prahe a má dve deti.