kino / Komédia Text Matěj Štěpán | FOTo Bontonfilm Proste také Vo štvorici po opici v Berlíne Aj Nemci majú svoje párty filmy. A film Nightlife pôsobí povedome, pretože to isté ste vlastne už videli niekoľkokrát prísť zo Západu. Posúdiť, či a ako sa to podarilo Nemcom, je na vás. v kinách od 22 októbra A o čo že to v príbehu ide? Máme tu klubového barmana Mila, ktorý si celý život užíva plnými dúškami. Párty, kamaráti, slečny na jednu noc, spánok. Tak nejako ubieha deň za dňom bez akejkoľvek zmeny „programu“. Život obyčajných ľudí, vedený za svetla v denných hodinách, vlastne vôbec nepozná. Potom sa ale zamiluje, a keďže jeho potenciálna slečna taký životný štýl práve neuznáva, musí zaradiť spiatočku. Milo, nie tá slečna. A potom je tu Renzo, Milov nezodpovedný kamarát, ktorý síce jeho romantickú linku podporuje, do príbehu však zaťahuje mafiánov, ktorým dlhuje peniaze. Toto všetko premiešajte a vyjde vám spleť relatívne očakávateľných zvratov, ktoré samozrejme vedú – pozor, spoiler – k happy endu, cestu ku ktorému si aj napriek nijako nádejným očakávaniam užijete. Príbeh stokrát rozprávaný Trailer vás nenadchne. Je to zbierka generických situácií od tých humorných cez romantické až po tie akčné. Ani príbeh, ktorý ochutnávka prezrádza, nemá práve nijako nápadité komponenty. Propagačné materiály vôbec predstavujú celkom obyčajný projekt, ktorému ak sa vyhnete, nič nestratíte. Čo je škoda, pretože v samotnom filme to nakoniec všetko funguje. Chémia medzi dvoma kamarátmi dáva zmysel viac, než by z ukážok bolo zrejmé, dej je nakoniec celkom napínavý aj napriek sľubovanej očakávateľnosti, romantická linka pôsobí relatívne prirodzene, dá sa do nej vžiť, a tá nemeckosť tomu všetkému dodáva zaujímavú príchuť. To všetko dohromady robí z tejto berlínskej variácie na Vo štvorici po opici projekt, ktorý má zmysel vidieť. Prečo? Žáner párty filmov, v ktorých sa stane niečo dramatické a dôjde aj na krv, je vďaka sérii Vo štvorici po opici (Hangover) už celkom zabehnutá vec, ktorú si snáď každá väčšia kinematografická subkultúra spracovala po svojom. V menšom meradle ide o podobnú módnu „vlnu“, ako fantasy hero filmy, ktoré sa privalili začiatkom milénia. Vtedy sa po pánoprsteňovskom štarte svetom prelievali filmy s podobnou tematikou v rôznych variáciách. Výsledkom takéhoto prelietavého trendu je akási pizza, produkt jasného pôvodu, ale podrobený takej globalizačnej „kustomizácii“, že si ho každá krajina robí po svojom, snažiac priblížiť sa originálu, ale koreniac podľa miestneho zvyku. Americkú verziu sme už videli mnohokrát, teraz prišiel čas ochutnať susedov, ktorých kinematografia je vskutku nápaditá, ale ktorá miestnym krajom aj napriek geografickej príbuznosti pre nepríbuznosť jazykovú zvyčajne uniká. Čo je vlastne škoda, a tak fakt, že popularita tohto príbehového konceptu túto hranicu premostila a dostala sem nemecký film, je vlastne fajn. Na obed Nečakajte komerčný alebo emocionálny filmový hit leta. Aj napriek svojej zaujímavosti ide o nedeľnú zábavku, ktorá splní svoj účel, ale život vám nezmení. Ani nemá. Herec a režisér Simon Verhoeven sa sústredí na komediálne či prvoplánovo zábavné jednohubky, ktoré nemajú ambície ľudí výrazne zasiahnuť, snáď s výnimkou filmu Vitajte u Hartmannovcov, ktorý sa cez satiru pokúšal o sociálny komentár „populárnej“ utečeneckej tematiky. To, na čo Verhoevenove filmy mieria – teda ľahká, spoľahlivá zábava pre nenáročných – sa im darí a ak k nim takto budete pristupovať, budete viac než spokojní. Nightlife RÉŽIA Simon Verhoeven SCENÁR Simon Verhoeven herecké OBSADENIE Elyas M'Barek, Frederick Lau, Palina Rojinski, Leon Ullrich, Caro Cult, Nikola Kastner, Nicholas Ofczarek, Mark Filatov.… DĹŽKA 111 min. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu