Televízia / ŠPort Text Tomáš richtr | FOTO sport 1 a 2 hd Ferrari skúsi v Japonsku po 16 rokoch vyhrať Snaha získať tohtoročný titul majstra sveta je doslova spanilou jazdou pre Maxa Verstappena a tím Red Bull. Keď po šiestych pretekoch sezóny v Španielsku prevzal úradujúci šampión vedenie v priebežnom poradí majstrovstiev sveta od pilota Ferrari Charlesa Leclerca, už ho nepustil. A odvtedy stabilne a presvedčivo navyšuje svoj náskok. V prvej tretine sezóny, v ktorej sa koná celkovo dvadsaťdva veľkých cien, to vyzeralo na vyrovnaný súboj Ferrari s Red Bullom. Ale čím bol Red Bull silnejší, tým viac bolo Ferrari pod tlakom a začalo robiť chyby. A to až také veľké, že aj samotní fanúšikovia športu si začali robiť z tímu srandu. Alebo naopak tí nahnevanejší začali volať po zmenách vo vedení stajne. A kým sa dvaja bijú, tretí sa smeje. Alebo aspoň usmieva. Tím Mercedes neodhadol dobre nové technické pravidlá platné od tohtoročnej sezóny a v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi výkonnostne zaostáva. Ale na aute usilovne pracuje a postupne ho zrýchľuje. George Russell tak stál už sedemkrát na stupňoch víťazov, jeho slávnejší kolega Lewis Hamilton šesťkrát. A čo viac: Mercedes vo zvyšných pretekoch zabojuje s Ferrari o druhé miesto v konečnom poradí. A možno získa to vytúžené tohtoročné víťazstvo. Lewis Hamilton zatiaľ vyhral aspoň raz v každej sezóne, v ktorej pretekal – čo je od roku 2007! Podariť sa mu to môže počas nadchádzajúcich veľkých cien v Japonsku alebo v Severnej Amerike. Po rokoch pandemického trápenia sa totiž šampionát F1 vracia na veľmi populárny okruh Suzuka. Je to dráha úzka, veľmi rýchla a ako jediná sa vyznačuje mimoúrovňovým krížením. Tým, že sa tradične jazdí v záverečnej fáze šampionátu, bola Suzuka svedkom mnohých historických momentov. Dnes už nezabudnuteľná rivalita medzi Ayrtonom Sennom a Alainom Prostom a ich kolízie v sezónach 1989 a 1990. Najprv obaja ako piloti rovnakého tímu McLaren, o rok neskôr súperi z iných stajní po tom, čo sa Alain Prost presunul do Ferrari. V roku 2000 na japonskej Suzuke získal Michael Schumacher svoj prvý titul pre Ferrari. Schumacher bol prvým pilotom Ferrari, ktorý získal titul, po Jodym Scheckterovi o 21 rokov neskôr. Na svojho najnovšieho šampióna teraz Ferrari čaká od roku 2007, keď titul získal Kimi Räikkonen. Čakanie je teda dnes už 15 rokov dlhé a tento rok sa určite neskončí. Keď sme spomenuli Räikkonenovo meno, musíme pripomenúť jeho legendárny výsledok z japonskej Suzuky v roku 2005, keď predbiehacím manévrom v poslednom kole vyhral veľkú cenu po štarte zo sedemnásteho miesta. Stalo sa to rok po tom, keď Veľkú cenu Japonska vyhral Michael Schumacher. Bolo to zatiaľ posledné víťazstvo Ferrari v Japonsku. Triumf v kvalifikácii a s tým spojený zisk prvého miesta na štarte neznamená veľa. Z 35 veľkých cien, ktoré sa na Suzuke doteraz konali, ich len šestnásť vyhral ten, kto štartoval z prvého miesta. Niet pochýb o tom, že návrat do krajiny vychádzajúceho slnka prvýkrát od roku 2019 bude mimoriadnym predstavením, ktoré možno naživo sledovať na programoch Sport 1 a 2 HD. Formula 1 – Veľká cena Japonska Sport 1 a 2 HD | 9. októbra TV program Sport 1 a 2 HD nájdete v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink