kino / dráma Text Josefína Heringová | FOTO CinemArt domestik Zničujúca posadnutosť Stiesnený byt, cyklista ochotný pre športový úspech obetovať (skoro) čokoľvek, jeho manželka zúfalo túžiaca po dieťati a kyslíkový stan… To sú hlavné (a prakticky jediné) kulisy „bytového“ hororu Domestik od nádejného českého režiséra Adama Sedláka. v kinách od 4 októbra H lavným „hrdinom“ surovej drámy je Roman, vrcholový cyklista. Zotavuje sa zo zranenia a je ochotný urobiť v podstate čokoľvek, aby sa vrátil späť do formy. Tvrdé a dlhé tréningy, prísna životospráva a neustále odriekanie sú pre neho denným chlebom. Zájde dokonca tak ďaleko, že si v spálni postaví kyslíkový stan, v ktorom trávi noci, a tým sa snaží zvýšiť svoju výkonnosť. Romanovmu počínaniu ale nerozumie jeho manželka Šarlota. Žena túži po bábätku a každá noc, ktorú on radšej strávi osamote v stane, ju od jej sna vzďaľuje. Inšpirácia v hnuse Režisér Adam Sedlák sa netají tým, že určitým vzorom pre neho boli filmy Romana Polanského ako Rosemaryino dieťa či Hnus. Aj tie hľadajú krásu v škaredosti, nemajú problém s explicitným vyobrazením násilia a hnusu a ich sledovanie nie je divákovi vôbec príjemné. Domestik ukazuje postupný rozklad vzťahu dvoch ľudí, to, ako nás naše ego môže prerásť a pôvodne ušľachtilé zámery môžu mať zničujúce následky. Onu zakrádajúcu sa hrozivú atmosféru umocňuje fakt, že sa väčšina filmu odohráva v jednom byte a divák v podstate nemá šancu uniknúť dvom hlavným postavám a ich pomaly narastajúcej vnútornej posadnutosti. Je to viac ako tri roky, kedy za Domestik vtedy dvadsaťšesťročný Sedlák získal ocenenie od Filmovej nadácie za najlepší nerealizovaný scenár roka. Bohužiaľ zohnať dostatok prostriedkov na natáčanie nie je úplná sranda, a trvalo ďalšie dva roky, než mohla padnúť prvá klapka. Aj kvôli finančnej úspore sa natáčalo v ateliéri na pražskej Kolbenke a tvorcovia zostali pri pôvodnom zámere vystačiť si s minimom lokácií a rekvizít. Ústrednú úlohu tak okrem dvoch hlavných protagonistov má onen kyslíkový stan, vlastne pôvodca všetkého „zla“ v príbehu a symbol filmu. Funenie namiesto dialógov Romana si zahral Jiří Konvalinka, ktorý sa na rolu svedomito pripravoval pol roka – nielen na bicykli, aby bol ako profesionálny cyklista presvedčivý, ale aj v posilňovni a soláriu. Nevyhla sa mu samozrejme ani depilácia nôh. Nakoniec zložil k filmu aj hudbu – spolu s ďalšími členmi svojej kapely Vložte kočku. Pre Konvalinku ako divadelného herca išlo o prvú rolu v celovečernom filme, preto moc s účasťou neváhal. „Bavila ma tá téma „zdravosti“, ktorá už potom prestáva byť zdravá. Vlastne sa tu ani veľa nerozpráva. Skôr dýcha, funí, potí,“ vysvetlil, čo ho na scenári zaujalo. Šarlotu stvárnila Tereza Hofová, známa divadelná herečka a dabérka. Jej výraznú tvár si môžete pamätať napríklad z Českého století, kde hrala Olgu Havlovú. Podľa Hofovej je kľúčovou témou filmu ego a posadnutosť, hoci s filmom sa často skloňuje deštrukcia vzťahu dvoch ľudí. Okrem kvalitného scenára si pochvaľuje aj spôsob práce Adama Sedláka a jeho schopnosť rozprávať netradičný príbeh neobvyklou formou, čo považuje za jeden z dôvodov, prečo sa Domestik oplatí vidieť. Jiří Konvalinka ju dopĺňa: „Moc podobných filmov u nás nie je. Ak si viete užiť tieseň a až autistický ťah na podivnú bránku, mohol by vás baviť.“ Čo myslíte, bude Domestik baviť aj vás? Domestik RÉŽIA Adam Sedlák SCENÁR Adam Sedlák Herecké OBSADENIE Tereza Hofová, Jiří Konvalinka, Miroslav Hanuš, Tomáš Bambušek… DĹŽKA 117 min. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu