kino / Akčná dráma Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista Za všetko môže čas Filmová recenzia Vojtu Ryndu Každý film Christophera Nolana je udalosť. Vizionársky filmár vždy šponuje možnosti výpravných hollywoodskych predstavení na maximum a zároveň testuje, aký komplikovaný dej mainstreamový divák znesie. Po snovej architektúre v Počiatku, kozmickej relativite v Interstellare alebo rozprávaní odzadu v Memente vo svojej novinke Tenet skúša opäť ďalšie časopriestorové triky. O krem toho, že ide o nový spektákel Christophera Nolana, je Tenet jedným z najočakávanejších filmov roku 2020 aj preto, že ako prvý veľký hollywoodsky blockbuster po karanténe testuje odvahu divákov vrátiť sa do kín. Očakávania vzbudzoval aj fakt, že tvorca – ako je u neho obvyklé – informácie o deji tajnostkársky tutlal. Z tlačových materiálov aj z upútaviek sa vedelo hlavne to, že pôjde o tretiu svetovú vojnu a o obracanie toku času a že hlavného hrdinu stvárni John David Washington, známy z protirasistickej satiry BlacKkKlansman. Rozprávať film pospiatky nie je žiadna novinka: Christopher Nolan si to vyskúšal práve už v Memente, Česi majú komédiu Happy end scenáristu Miloša Macourka a režiséra Oldřicha Lipského, príkladov je mnoho. Nolan je ale v možnostiach využívania filmového média vždy ďaleko napred oproti ostatným a nejaké „obyčajné“ rozprávanie pospiatky už je mu málo. V Tenete prichádza s komplikovanejším konceptom. Povedzme, že v budúcnosti existuje technológia, ktorá umožňuje posielať veci a bytosti proti smeru času. Bezmenný hlavný hrdina filmu, ktorý je v záverečných titulkoch označený jednoducho ako Protagonista, si to vyskúša na elementárnom príklade: namiesto toho, aby bola guľka z pištole vystrelená, „sama“ skočí do hlavne zbrane. V deji padajú termíny ako obrátená entropia, invertovanie alebo časový obchvat, používajú sa prístroje zvané turnikety, obracanie času so sebou nesie rôzne prevracanie zákonov termodynamiky a celé to znie veľmi zložito. Ako sa ale Protagonista tiež dozvie, cieľom nie je to pochopiť (na prvé pozretie to ani nie je možné), ale vnímať. Je dej zložitý, alebo nie? Hoci sa človeku z rozprávania zatočí hlava, je skutočne najlepšie sa do neho jednoducho ponoriť a vedieť, že to všetko dáva nejaký zmysel. Nolan je vyhlásený hračičkár a perfekcionista a jeho filmy držia pohromade ako pevné konštrukcie, len s vlastnými pravidlami časopriestoru. V Počiatku Nolan vytvoril systém snov vnorených do snov, v ktorých čas ubieha rôzne rýchlo. V sci-fi Interstellar nechal postavy starnúť odlišným tempom kvôli extrémnej gravitácii a komunikovať spolu z piatej dimenzie do trojrozmerného sveta minulosti. A v Dokonalom triku zase divákovi hneď na úvod vysvetlil, aký trik na neho skúsi – a presne to potom tiež urobil, ale zároveň takým spôsobom, aby ho dostal na lopatky. Aj v Tenete sa veľa vysvetľuje. Spomínanú predvádzačku s guľkou Protagonista absolvuje po tom, čo sa zúčastňuje nepodarenej akcie v Ukrajinskej štátnej opere. Mal pomôcť zachrániť prezradeného agenta a zaistiť akýsi artefakt, ale nakoniec vyviazol len tak tak živý. Aj tak sa ale osvedčil, a tak je z pozície „obyčajného“ špičkového agenta povýšený do pozície agenta supertajného – a to natoľko, že najprv ani nevie, pre koho pracuje a prečo. Vodítkom mu je len slovo „Tenet“ a gesto spojených rúk, ktoré mu má otvárať dvere. Čoskoro sa spojí s informovanejším parťákom Neilom a postupne sa dozvie, že bojuje v tretej svetovej vojne. Ľudstvo z budúcnosti sa snaží zničiť ľudstvo súčasné a ako vedľajší efekt tohto boja sa do súčasnosti dostávajú aj oné „invertované“ technológie. Autonaháňačka novej úrovne Znie to príliš abstraktne? Namiesto neznámych protivníkov z budúcnosti sa Protagonista musí stretnúť s veľmi súčasným nepriateľom – neľútostným ruským miliardárom Andrejom Satorom. Ten skupuje umelecké diela, získava plutónium 241 z rozkradnutých sovietskych zásob, komunikuje s budúcnosťou, a navyše drží prenesene aj doslova pod krkom svoju krásnu manželku Kat, ktorá ho nenávidí, ale nemôže ho opustiť, pretože by tak stratila svojho syna. O väčšinu z toho v skutočnosti príliš nejde: sú to len postavy, motívy a návnady známe z iných špionážnych filmov na čele s bondovkami, ktoré jednoducho poháňajú dej vpred a dávajú zámienku k veľkolepým akčným scénam a vypätým konverzáciám. A oboje v Tenete našťastie funguje skvele. Už úvod v opere je strhujúcim explozívnym baletom, ktorý diváka zámerne úplne dezorientuje, ale zároveň mu pripraví pôdu pre ďalšie dianie. Lúpež z obrneného vozidla a následný zápas o korisť na diaľnici v estónskom Tallinne, pri ktorej autá v desivých rýchlostiach jazdia dopredu aj dozadu v čase i fyzicky, posúva autonaháňačku – obľúbený prvok akčného žánru – zase o úroveň vyššie. Bitka dvaja na dvoch (a sú to skutočne dvaja?) alebo koordinovaný útok dvoch tímov protichodných v čase na zabudnuté tajné mesto Stalsk-12 kdesi na Sibíri sú scény využívajúce zápletku s obracaním času na maximum – a žmýkajúce divácku pozornosť do poslednej kvapky. Vypäté konverzácie Kat s Andrejom alebo oddychové hovory medzi Protagonistom a Neilom emócie eskalujú alebo upokojujú zase iným spôsobom. A vskutku zaujímavé obsadenie Washington – syn slávneho Denzela a pôvodnou profesiou hráč amerického futbalu – sa v postave mlčanlivého agenta dokonale našiel, ale herecky si v úlohe Neila film kradne pre seba Robert Pattinson, ktorý tak definitívne striasa nálepku „toho fešáka“ zo série Twilight. Zatiaľ málo známa Elizabeth Debicki je pre rolu krehkej, no odhodlanej Kat skvelou voľbou a shakespearovský herec a režisér Kenneth Branagh poníma Andreja Satoru ako úsmevne prehnaného arcizloducha. Tenet môže navonok pôsobiť trochu studeno – ako príliš vykalkulovaná hra a ako prehnaná exhibícia scenáristickej bravúry a režisérskej suverenity. Pod všetkou tou filmárskou frajerinou ale bije srdce Nolana ako filmového fanúšika, pre ktorého je rozprávanie najmilovanejšiu hračkou a životnou vášňou. Stále je tam, aj keď skrytejšie než napríklad v zmienenom Dokonalom triku alebo v prvom diele Nolanovej trilógie o „temnom rytierovi“ Batman začína. Ale tým skôr je dobré držať sa onej rady Protagonistovi aj publiku: „Nesnažte sa to pochopiť. Vnímajte to.“ Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Tenet RÉŽIA Christopher Nolan SCENÁR Christopher Nolan HERECKÉ OBSADENIE John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine… DĹŽKA 150 min. V kinách: od 27. augusta / Hodnotenie: Pozitívne