kino / akčná dráma Text Vojtěch rynda | FOTO Bontonfilm Vojtěch Rynda český filmový publicista Sebaľútosť medzi vysvystrieľanými zásobníkmi Bez súcitu Filmová recenzia Vojtu Ryndu Ava sa síce živí ako elitná nájomná vrahyňa, ale vo vnútri je kôpkou nešťastia, ktorá sa môže kedykoľvek rozsypať pri pohľade na fľaštičku alkoholu v hotelovej chladničke. Ak človek prijme, že film Ava: Bez súcitu nie je primárne akčný film, môže si ho užiť ako zaujímavú charakterovú štúdiu trochu netypickej akčnej hrdinky vo veľmi premenlivom podaní Jessicy Chastain. H neď v úvodnej scéne – poprave slizkého finančníka na zadnom sedadle odstaveného džípu – sa Ava počas niekoľkých minút zmení z koketnej naivky na chladnokrvnú vrahyňu a nakoniec na rozhodenú babu, ktorá nevie čo so sebou. Všetky tieto polohy zvláda Jessica Chastain na výbornú, hoci sú tie premeny trochu divoké. Predstaviteľka nežnej mamičky z Malickovho Stromu života, ráznej lobbistky z drámy Prípad Sloane alebo charizmatickej prevádzkovateľky tajných herní pre smotánku Molly Bloom z životopisného filmu Molly a jej hra mala vždy bližšie k charakterným rolám a to, že si tentokrát zvolila postavu ženy s armádnym výcvikom a povolaním zabíjať môže byť trochu prekvapivé. Ava je však hneď niekoľko postáv v jednej a z jednoduchej škatuľky akčnej hrdinky sa vymyká. Už len tým, že z úlohy chladnokrvnej vykonávateľky rozsudku smrti Ava občas vypadáva: má totiž tendenciu sa svojich obetí vypytovať, čo tak strašné vykonali, že teraz musia zomrieť. Ava dostáva zákazky od tajnej organizácie, ktorej sa podobné vypytovanie vôbec nepáči. Ava má plniť, čo sa od nej chce, a nie sa zaoberať etickým rozmerom svojej práce. Tým skôr, že keď na ňu tieto pochybnosti prídu, väčšinou to nekončí dobre. Už raz ju musel pred vedením hájiť jej mentor Duke (John Malkovich). Tentokrát s Avou stráca trpezlivosť iný Dukeov žiak, prchký Simon v podaní Colina Farrella. Alkohol, drogy… a výcvik Čo je horšie, Ava si v sebe nesie komplikovaný osobný príbeh. Ako ukazuje zručne zostrihaná titulková sekvencia, ako múdra a šikovná žena pred sebou mala žiarivú kariéru, ale prepadla závislosti na alkohole a drogách. Ako poslednú šancu sa nechala naverbovať do armády, kde prešla výcvikom a dostala sa do hľadáčika spomínanej mocnej organizácie. Povaha jej práce jej pochopiteľne zabraňuje s kýmkoľvek preberať, čím sa živí, čo pre ňu zase také ťažké nie je: Ava sa po konflikte s otcom so svojou rodinou rozišla a osem rokov si s matkou a sestrou len sem-tam zatelefonuje. Až teraz, keď otec zomrel, je zrejme načase vrátiť sa domov do Bostonu a dať rodinné záležitosti trochu do poriadku. Ak možno Avu považovať za akčnú hrdinku (ako že má za sebou štyridsať zabitých „klientov“ a veľa ďalších ľudí odkrágľuje priamo na plátne), tak potom za vzdialenú príbuznú postáv scenáristu, režiséra a producenta Luca Bessona. Ten vo filmoch ako Brutálna Nikita, Lucy alebo Anna ukazuje silné ženské postavy, ktoré vzišli z veľmi nepriaznivých podmienok, ale riadením rôznych zákulisných organizácií sa z nich stali perfektne vycvičené stroje na zabíjanie. Neľahkú minulosť, napríklad práve drogovú závislosť, si však nesú stále v sebe a niekedy jej musia čeliť. Vzťahy víťazia nad akciou A Ava má nakoniec viac práce práve sama so sebou a vlastnými traumami než s celými zástupmi nepriateľov, ktorí na ňu útočia napríklad pri nepodarenej misii na diplomatickej pôde v Rijáde alebo v gamblerskom brlohu práve v Bostone. Akčných scén vo filme nie je veľa a pôsobia pomerne rutinne; česť výnimkám ako je nečakané zakončenie Aviinej bitky s „kolegom“ v nočnom parku. Ťažisko filmu leží inde: v konverzačných scénach, ktoré spája téma rodiny. Veľmi podarená je napríklad konfrontácia medzi Dukeom a Simonom, v ktorej sa niekdajší žiak postaví svojmu duchovnému otcovi, ale zbrane treba na chvíľu odložiť a venovať sa deťom. Bez zbraní, no nemenej traskavá, je potom scéna preberania dávneho rozkolu medzi Avou a jej matkou nad partičkou kariet. Matku hrá Geena Davis, nominovaná pred takmer tridsiatimi rokmi na Oscara za svoj výkon v dráme Thelma a Louise. Práve film o tragickom osude dvoch žien, ktoré sa vzopreli mužskému diktátu, patrí medzi dôležité vývojové body na ceste vedúcej až k dnešnej vlne filmov o emancipovaných (super)hrdinkách ako je Wonder Woman – ktorej meno vo filme o Ave mimochodom padne. Rozorvaná Ava Jessica Chastain strieda vo filme možno až príliš veľa polôh, ale najpresvedčivejšia je ako utrápená šmudla v čiernom alebo khaki oblečení, ktorá sa snaží poskladať si život konečne dokopy. Nepristanú jej naopak exaltované výlevy, kedy sa vrhá na bývalého priateľa, ktorý teraz chodí s jej sestrou, alebo kedy ako abstinujúca alkoholička predvádza etudy baženia po drinku. Spomínaný milostný trojuholník je v deji trochu nadbytočný, rovnako ako motív gamblingu: jedna závislosť by bola úplne stačila. Colin Farrell aj John Malkovich na plátne strávia len minimum času a pôsobia, ako by svoje úlohy vzali z povinnosti, pre peniaze alebo zo starej známosti s režisérom Tateom Taylorom. Ten natáčanie prevzal po Matthewovi Newtonovi, ktorý od režírovania vlastného scenára odstúpil kvôli svojim aféram s domácim násilím. Taylor, podpísaný pod thrillerom Dievča vo vlaku, hororom Mama alebo južanskou drámou Čiernobiely svet, má s akčným žánrom podobne ako Jessica Chastain len letmé skúsenosti, ale Avu zvládol pomerne zručne. Nedostatky, teda povedomé postupy až klišé, sú v Ave skôr vecou scenára. Vzdialene príbuzná postava netradičného akčného antihrdinu zaťaženého duševným handicapom, problematickou minulosťou a rodinnou traumou bola v posledných rokoch spracovaná omnoho lepšie napríklad vo filme Zúčtovanie, kde ju stvárnil Ben Affleck. Film Ava, v slovenskej verzii zaťažený nezmyselným podtitulom Bez súcitu, vykročil odvážnym smerom, ale nabral si toho na plecia o trochu viac, než dokázal uniesť. Ava: Bez súcitu RÉŽIA Tate Taylor SCENÁR Matthew Newton herecké OBSADENIE Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich, Geena Davis, Common, Jess Weixler, Joan Chen, Diana Silvers.… DĹŽKA 98 min. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu V kinách: od 8. augusta / Hodnotenie: Pozitívne