kino / Dobrodužný Text Vojtěch rynda | FOTO Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Kráľ Simba vládne zvieratám aj technológiám Leví kráľ Filmová recenzia Vojtu Ryndu Leví kráľ patrí v sérii prerobených starších filmov štúdia Disney k najpodarenejším. Darí sa mu zopakovať triumf tri roky starej Knihy džungle, v ktorej režisér Jon Favreau použil fotorealistickú animáciu. Teraz ju Favreau doviedol k ešte väčšej dokonalosti. V Levom kráľovi sa s ňou však spája odklon od komediálneho ladenia, ktorý niektorí fanúšikovia originálu neprehryznú. P ôvodný Leví kráľ v kinách zaburácal v roku 1994, zhruba v polovici desaťročného obdobia dnes nazývaného disneyovská renesancia. Slávnemu štúdiu sa po stagnácii v 70. a 80. rokoch podarilo postaviť zase na nohy vďaka sérii animovaných filmov založených na známych, často rozprávkových predlohách: patrí medzi ne napríklad Malá morská víla, Kráska a zviera, Aladin alebo Pocahontas. V dnešnej dobe, kedy konglomerát Disney dominuje globálnej audiovizuálnej zábave, štúdio tieto filmy prezlieka do súčasného kabáta. Či už sú nové verzie opäť animované, alebo pre zmenu hrané, hrajú v nich kľúčovú úlohu špičkové digitálne triky, ktoré nezriedka prevládajú nad príbehom a filmovým rozprávačstvom. Disney sa však v tomto prerábaní neobmedzuje len na obdobie svojej renesancie: siaha aj oveľa hlbšie, ako napríklad v prípade Dumba (1941) alebo Knihy džunglí (1967). Druhý menovaný film aktualizoval v roku 2016 režisér Jon Favreau ukážkovým spôsobom: podarilo sa mu zachovať kvality, hravosť i posolstvo originálu, ale zároveň príbehu vtlačil bezprecedentnú formu, v ktorej sa absolútne vierohodná počítačová animácia zvieracích figúr celkom bezproblémovo spájala s ľudskou hereckou akciou. Favreauovi sa podobná vec darí aj v prípade nového Levieho kráľa – s dvoma spresneniami. Ľudská postava tu nie je žiadna, hoci mimiku zvieracím hrdinom rovnako ako v prípade Knihy džungle poskytli ľudskí herci pomocou technológie motion capture. A v súvislosti s tým sa zmenila aj nálada filmu. Kým pôvodný film využíval kreslenú animáciu, ktorá umožňovala omnoho väčšiu štylizáciu smerom ku komédii alebo bájke, nový film sa pokúša o akýsi hybrid fotorealisticky pôsobiacich zvierat s ľudským výrazom – a táto snaha o realizmus a vierohodnosť postavám do značnej miery zväzuje ruky, teda laby, v robení psích kusov. Niekedy nálada dokonca výrazne potemnie: najmä hyeny tentoraz pôsobia skutočne nebezpečne a zle. Keď sa objavili prvé upútavky na nového Levieho kráľa, rad obrazov v nich celkom jasne odkazoval na svoje predlohy v pôvodnom filme, čo viedlo k domnienkam, že sa remake bude originálu držať záber po zábere. Hoci si sú filmy dejovo aj výtvarne veľmi podobné, ten novší je takmer o pol hodiny dlhší, čo tak vernú nápodobu vylučuje. Tým pádom sa aktuálny film odvíja aj podstatne pomalšie, čo si dospelý divák všimne, ale detskému by to vadiť nemalo. Príbeh je ten istý. Kráľ africkej savany, urastený leví samec Mufasa, a jeho partnerka Sarabi predstavia poddanému zvieratstvu svojho novorodeného syna Simbu. Kým Mufasa rýchlo rastúceho levíka učí o zákonitostiach prírody a princípoch vlády, kráľov mocichtivý brat Scar sa snaží zmocniť trónu – a zneužije k tomu práve naivného Simbu. Vláka ho do rokliny, kam s pomocou zlých hyen naženie splašené stádo pakoní, a Mufasa pri záchrane syna zahynie. Simba, postihnutý pocitom viny, ktorý mu strýko vnukol, utečie do ďalekej krajiny, kde sa fláka pod vplyvom nových priateľov Pumbu a Timona a ich bezstarostne hedonistickej filozofie hakuna matata. Scar s hyenami medzitým celú leviu krajinu rozvráti. Vďaka kamarátke z detstva Nale však Simba pochopí, čo je jeho úlohou… Jedným z dôvodov, prečo štvrť storočia starý Leví kráľ nestarne, je práve jeho jednoduchý, ale silný dej, stojaci na odvekých a nadčasových príbehoch, najznámejšie použitých napríklad v biblii alebo v Hamletovi. Rovnako pevné základy má teda aj nová verzia. Jasne rozvrhnuté postavy nepotrebujú siahodlhé predstavovanie: rezonujú s archetypmi, detský divák sa v nich rýchlo zorientuje a vytvorí si k nim vzťah. Simbov vývoj je zrozumiteľný, pretože šikovne kopíruje fázy dospievania človeka, vrátane odvrhnutia rodičovskej autority, bezuzdného vyvádzania v adolescencii a v ideálnom prípade aj prijatie zodpovednosti a vlastnej roly v dospelosti. S hlavnou témou nájdenia svojho miesta na svete sa aj tentokrát spája dávka zrozumiteľne podanej prírodnej múdrosti: krajina nepatrí nikomu, všetky zvieracie druhy sú dôležité a mali by koexistovať v kolobehu života. Táto ekologická rovina možno pôsobí v terajšej verzii ešte výraznejšie – či už ju tak vnímame subjektívne kvôli zhoršujúcemu sa stavu planéty, alebo preto, že ju podčiarkuje ono fotorealistické spracovanie. Leví kráľ model 2019 skutočne vyzerá ako prírodopisný dokument, v ktorom sa zvieratá na chlp podobné tým skutočným vierohodne pohybujú v detailne vytvorených scenériách, či už ide o savanu, púšť alebo prales. Až na to, že s podivuhodnou samozrejmosťou rozprávajú a dokonca spievajú. Aj nový film je muzikál, pričom pesničky sú s jedinou nevýraznou výnimkou prevzaté z originálu. V českom dabingu sú preložené pomerne slušne, hoci im prirodzenosť frázovania a majestátnosť anglických verzií chýba. Dabing dialógov je vydarený – s výnimkou Dagmar Havlovej, ktorej dôstojná a hrdá levica Sarabi proste nesadla. Technická bravúra počítačovo vytvoreného vizuálu by potom nemala zatieniť prínos strihača Marka Livolsiho, ktorého precízna práca dáva filmu tempo a pomáha odlišovať štátnické, temné aj veselé pasáže. Vo všetkých je Livolsi, ktorý po dokončení filmu bohužiaľ predčasne zomrel, rovnako zručný, hoci má primárne komediálnu prípravu: strihal napríklad filmy Ako uloviť družičku a Diabol nosí Pradu a podieľal sa na štyroch filmoch Woodyho Allena. Súčasný Leví kráľ potvrdzuje, že technologické vymoženosti, hoci tie najsofistikovanejšie, nie sú samospasiteľné, a že o silný príbeh by malo ísť až v prvom rade. Ak za ďalšie štvrťstoročie vznikne opäť nová verzia, tentokrát napríklad vo virtuálnej realite, možno dúfať, že dej a postavy Levieho kráľa opäť nepodľahnú čisto formálnym prostriedkom. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Leví kráľ RÉŽIA Jon Favreau SCENÁR Jeff Nathanson Herecké OBSADENIE Donald Glover, Seth Rogen, James Earl Jones, Billy Eichner, Keegan-Michael Key, Chiwetel Ejiofor, Alfre Woodard… DĹŽKA 118 min. V kinách: od 18. júla / Hodnotenie: Pozitívne