kino / sci-fi Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz Valerian a mesto tisícich planét recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text kamil fila | FOTO Bioscop Režisér, scenárista a producent Luc Besson už má svoje miesto v dejinách isté. Je pravda, že umelecký vrchol už má za sebou na prelome 80. a 90. rokov, kedy v rýchlom slede za sebou vytvoril Subway, Magickú hlbočinu, Brutálnu Nikitu, Leona, Piaty element a Posla: Príbeh Johanky z Arku. Jeho filmy boli tou najvycibrenejšou komerciou, v ktorej bol zrejmý často psychologický presah a zároveň vždy hravý nadhľad. Besson je dieťa vyrastené na popkultúre, ktoré ju chce vo vlastnej tvorbe povýšiť na neobarokové umenie. V šetkého veľa, všetko intenzívne, všetko prepojené sieťou odkazov na iné diela. Jeho filmy vyzerajú ako oživené komiksové zošity, kde má každý panel/záber zvláštne vychýlenú perspektívu alebo opulentné rámovanie. Podstatné je, že sa Besson zaobíde bez superhrdinov a má rád skôr nepravdepodobných, obyčajnejších aj keď trochu duševne vyšinutých hrdinov – hlbinných potápačov, feťáčky, lolitky, mentálne retargovaných „čističov“, opileckých taxikárov, schizofreničky s božskými vidinami. Všetci nejako na okraji spoločnosti, nerozpoznaní vo svojej výnimočnosti. Bessonov najnovší počin Valerian a mesto tisícich planét je po období značného tápania či úplných vyšinutostí typu Lucy (kde Scarlett Johansson začal fungovať mozog na 100 % a divákom musel začať fungovať tak na 1 %) návrat k bezpečnej a v tom najlepšom slova zmysle detskej zábave. Keby som tak mal znovu okolo desať rokov, bude pre mňa Valerian najobľúbenejší film na svete. Odpustím mu, že má neľudskú dĺžku skoro 140 minút a napchalo sa do neho deju na dva filmy, pretože dávať si „dvojité predstavenie“ za jedny peniaze je celkom fajn. Niekomu môže pripadať divné až podozrivé, že Valerian je takou „francúzskou“ verziou Hviezdnych vojen, ale to sa musí hneď uviesť na pravú mieru… Valerian totiž v papierovej podobe vznikol dávno pred Hviezdnymi vojnami a jedná sa o ich jasný inšpiračný vzor, aj keď sa k tomu George Lucas nikdy nepriznal a Valerianovi tvorcovia nikdy nezohnali dosť peňazí, aby s ním mohli viesť súdny spor. Lucas vždy uvádzal, ako ho ovplyvnil Kurasawa so svojimi samurajskými filmami, ako sa mu páčili westerny Johna Forda, vojnové letecké fotografie z druhej svetovej vojny a komiks Buck Rogers, ale nejako „pozabudol“ povedať, odkiaľ má dizajn lode Millennium Falcon, brnenie stormtrooperov, niektoré uniformy a účesy generálov Impéria, plavky princeznej Leiy alebo scénu z krčmy plnej podivných mimozemšťanov. Besson tak teraz musel bojovať s tým, aby na tieto podobnosti zbytočne neupozorňoval a nebol obvinení z plagiátorstva naopak on. Takže musel Valeriana prispôsobiť čo najviac dnešnej dobe a vyhrať sa čo najviac s motívmi virtuálnych realít a iných dimenzií, aby film vyzeral hodný roku 2017. Pozoruhodné je, že sa mu ho podarilo vyprodukovať mimo veľké hollywoodske štúdiá za pomoci investícií celého sveta (vrátane Číny) a za 180 miliónov dolárov tak vznikol najdrahší nezávislý koprodukčný film všetkých čias. Tým sa vlastne znovu podobá Hviezdnym vojnám, ktoré si mohol Lucas dovoliť robiť z vlastného vrecka. Nemá cenu nahovárať si, že by sa Valerian mohol čo do popularity Hviezdnym vojnám niekedy vyrovnať a že by Besson mohol do konca života točiť jeho pokračovania – aj keď materiál v komiksoch by k tomu bol. Valerian rozhodne má vymakaný dizajn, dokonca pomerne rozsiahly fikční svet a priestor pre veľa príbehov, ale jeho výhodou aj nevýhodou je, že nevyznieva osudovo. Nie je v ňom žiadna „vyššia filozofia“ o vesmírnej Sile, nezdá sa, že postavám hrozí veľké nebezpečenstvo a hoci tu rôzne svety zanikajú, nezdá sa, že sa tu bojuje za záchranu všehomíra. Komiksy sa síce vyžívajú v rozmýšľavých prológoch, ale samotné hlavné dejové linky sú priamočiaro akčné podobne ako napríklad Štvorlístok (len cielený na násťročných). Besson Valeriana poníma po svojom ako mix medzi videoklipom a operou, úvodná sekvencia s pesničkou Space Oddity od Davida Bowieho zhusťuje na maximum všetko, čo o tomto vesmíre potrebujeme vedieť a potom už nasleduje podpichovanie Valeriana s jeho parťáčkou Laurelin. Popravde, keby Besson adaptoval šiesty valeriansky zošit doslovne, film by sa mal volať „Laurelin zachraňuje Valerianovi zadok“. Valerian, aj keď má v koreňoch mena udatnosť, totiž nie je vždy najostrejšia pastelka v peračníku a bez veľmi emancipovanej Laurelin by často neprežil. Film mu vracia spätne trochu viac akcieschopnosti, chuligánstva, srdcelámačstva a nafúkanosti, čím z neho robí zároveň heroickejšiu, ale aj nesympatickejšiu osobu. Áno, Valerian nie je pohodový rebel typu Hana Sola alebo Indiana Jonesa, ale pekný nespratník, ktorému náhodou prechádzajú veci, ktoré by možno neprešli ani Jackovi Sparowovi v Pirátoch z Karibiku. Laurelin je tá viac pri zemi a zároveň tá, ktorá o niečo viac predvída a chápe lepšie, že Valerian nie je ako parťák žiadne terno, nieto ešte aby s ním chcela mať niečo milostné. Film ju nakoniec trochu natlačí do pozície, kedy to medzi nimi nielen iskrí, ale čosi sa aj zlomí, a navyše Laurelin sa tu na chvíľu premení aj v „krásku v ťažkostiach“. Dalo by sa to brať, že film tým ide trochu proti duchu komiksu, avšak v jeho histórii sa mocenské pozície Valeriana a Laurelin neustále premieňali a Besson si vybral síce konzervatívnu, ale najľahšie rozohrateľnú situáciu. Filmu chýba charizmatický zloduch, trochu tlak na to, aby sa nejaké veci museli stihnúť v určitom čase, veľká časť rozprávania je epizodická, kedy sa doslova a do písmena preskakuje a prebúrava z jedného sveta do druhého, lenže všetko je to tak parádne natočené presne na hranici mierneho gýča a paródie na gýč. Besson si rozumne takmer dve desiatky rokov počkal na to, až bolo možné niektoré scény vyrobiť pomocou počítačových trikov, pretože skôr by bol film nenatočiteľný. Teraz sa jedná o vrchol bezstarostnej letnej zábavy, aká tu už dlhší čas nebola a v prípade ktorej je jasné, že si ju deti aj dospelí radi pozrú aj viackrát. Valerian a mesto tisícich planét réžia Luc Besson Scenár Luc Besson Herecké obsadenie Dane DeHaan, Cara Delevingne, Elizabeth Debicki, Clive Owen, Ethan Hawke, Rihanna, John Goodman… Dĺžka 137 min. V kinách: od 20. júla / Hodnotenie: pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu