Televízia / film Text Ivana Petrová | FOTO film europe, profimedia.cz Továreň smrti Druhá svetová vojna aj holokaust sú stále živé a ťaživé témy. Vracajú sa k nim teda opakovane aj filmári. V äčšina filmov buď čiernobielo delí protagonistov na tých zlých a tých úbohých porobených, dobrých, alebo sa snaží na všetko pozerať odľahčenou formou s prímesou humoru. Saulov syn predstavuje film ešte z ďalšej kategórie, ktorých je stále málo, pomaly a iste ich však pribúda, sú to filmy snažiace sa čo najviac priblížiť realite. Je to samozrejme veľmi ťažké, pretože už len samotné natáčanie tak, aby bolo všetko čo najautentickejšie, musí byť pre celý štáb dosť desivé. Lenže ide o udalosti, s ktorými sa musíme naučiť vysporiadať. A tak režisér László Nemes, zároveň aj spoluautor scenára, doširoka otvára dvere koncentračného tábora. Tentokrát nepôjde o desivé a zároveň dojemné scény, pri ktorých sa delia rodiny, alebo si väzni navzájom pomáhajú. Ani nepôjde o pokusy o útek alebo príbehy brutálnych nacistických väzenských strážcov. Tentokrát ide o pohľad do najtemnejších kútov vyhladzovacích táborov, kde sami väzni pomáhajú udržať v chode smrteľnú mašinériu. Pravda, ktorej možno len ťažko veriť Sonderkommando bola vlastne skupina židovských väzňov, ktorí pomáhali pri popravách, odpratávaní tiel a následnej kremácii. Boli izolovaní od ostatných väzňov a to, že „pracovali“ v tejto časti tábora, vždy neznamenalo, že boli zadobre s nacistami. Jeden zo „smrtiakov“ Saul, maďarský Žid, raz objaví v tábore nevlastného syna a chce ho aspoň dôstojne pochovať. To je to jediné, čo pre neho môže v tejto hroznej vojne a v Osvienčime urobiť. Lenže aj toto je vec, ktorá sa trestá smrťou. Jeho plán tak ohrozuje aj ďalších spoluväzňov a Saul sa musí rozhodnúť, či radšej uctí pamiatku mŕtveho, alebo mŕtvych urobí z doposiaľ žijúcich ľudí. László Nemes László Nemes je vychádzajúca maďarská režisérska hviezda. Študoval históriu, medzinárodné právo i scenáristiku vo Francúzsku. Začínal ako asistent réžie ako vo francúzskych, tak aj maďarských produkciách a venoval sa skôr krátkometrážnym filmom. Saulov syn je jeho prvým celovečerným filmom. Film ukazuje, že ani život v tábore nebol čiernobiely, všetko vždy bolo, je a bude o konkrétnych ľuďoch a ich charakteroch. Ťažko dnes posudzovať správanie mnohých za vojny, navyše v takom desivom prostredí, ako boli koncentračné tábory. Nemes snáď aj preto rozpráva predovšetkým obrazom. Dialógov je vo filme poskromne, ale slová väčšinou nie sú potrebné, či dokonca sa ich človeku nedostáva. Väčšinu udalostí tak sledujeme z perspektívy Saula, kamera je mu doslova neustále v pätách. Aj v tomto ohľade bola symbolická uniforma, ktorú mal Saul na sebe. Na chrbte mali totiž väzni veľký červený kríž. Ako hovorí režisér: „Bol to terč. Pre vojakov SS tak bolo ľahšie zastreliť kohokoľvek, kto sa pokúsi o útek. Pre nás to bol vizuálny terč pre kameru.“ O tomto filme nie je ľahké písať a nie je ľahké ho ani sledovať, pretože to, čo museli prežívať všetci väzni v koncentračných táboroch, bola realita, ktorú si len ťažko vieme predstaviť. Film Saulov syn svojím spôsobom zapadá do konceptu európskej kinematografie, svojou obraznosťou, realistickosťou, tematickou náročnosťou, napriek tomu pre neho neexistuje škatuľka, aký je výnimočný. Saulov syn je zaujímavý film o neľahkých časoch a brutálnych podmienkach v koncentračných táboroch, ktorý má miestami až dokumentárny nádych. „ film o neľahkých časoch a brutálnych podmienkach v koncen-tračných táboroch, ktorý má miestami až nádych dokumentu Zaujímavosť Predstaviteľ hlavnej postavy Saula, Géza Röhrig, nie je herec, ale maďarský spisovateľ a básnik žijúci v New Yorku. Pozrite si aj Colette Film z českej produkcie rozpráva milostný príbeh, ktorý sa odohráva napriek všetkému a všetkým. Hoci ich delia ostnaté drôty osvienčimskej továrne na smrť, Vili (Jiří Mádl) a Colette (Clémence Tioly) aj tak plánujú spoločný život. Diablova dielňa V koncentračných táboroch sa napodiv kuli najrôznejšie plány. Ak sa väzni dozorcom zapáčili alebo mali pre nich cenné schopnosti, ihneď to využili. Taký je aj príbeh maliara Salmona, ktorý sa nacistickým dozorcom hodil do plánu falšovania bankoviek. Saulov syn RÉŽIA László Nemes SCENÁR László Nemes, Clara Royer Herecké OBSADENIE Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont, Jerzy Walczak, Balázs Farkas, Gergő Farkas, Sándor Zsótér… DĹŽKA 107 min. Hodnotenie: ČSFD.cz 73 % Redakcia Film Europe HD | 20. augusta TV program Film Europe HD nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink Pre prehratie videa sa pripojte k internetu