kino / KOMÉDIA Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Jarmuschovi zombie útočia na bránicu a iné vnútornosti Mŕtvi neumierajú Filmová recenzia Vojtu Ryndu Kultový autor americkej nezávislej kinematografie Jim Jarmusch sa po upíroch vo filme Prežijú len milenci zameral na ďalšie stálice hororového žánru – zombie. Do značne krvavej komédie Mŕtvi neumierajú, ktorá otvárala tohtoročný festival v Cannes, opäť obsadil svojich obľúbených hercov – Billa Murraya, Tildu Swinton, Stevea Buscemiho a ďalších. T o, že tento ročník festivalu filmov a glamouru v Cannes začne film o rozkladajúcich sa nemŕtvych, bolo pre mnohých prekvapením. Zmysel to ale dáva. Autorský filmár Jim Jarmusch je na prehliadke častým hosťom: zabodoval tam už so svojím skorým filmom Cudzejší ako raj (1984), o päť rokov neskôr hlavnou súťažou prešiel jeho Tajomný vlak (1989), Veľkú cenu poroty získal s tragikomickým road movie Zlomené kvety (2005)… Ďalším dôvodom je hviezdne obsadenie, ktoré tak mohlo ozdobiť červený koberec: okrem spomenutej trojice vo filme hrajú napríklad Adam Driver, ktorý s Jarmuschom spolupracoval už v minulosti na Patersonovi, alebo ďalšia ikona amerického nezávislého filmu Chloë Sevigny. A do tretice Mŕtvi neumierajú oslavujú kinematografiu a jej dejiny, hoci to sú dejiny takpovediac béčkové. Jarmusch vo filme so znaleckým gustom menuje klasikov hororového žánru, cituje časté postupy a užíva si najotrepanejšie klišé – a na akejsi meta-úrovni odkazuje aj na vlastné diela a komentuje možnosti filmového rozprávania ako takého. Základná situácia už ani nemôže byť pre príbehy o zombie typickejšia: niečo sa stalo, narušila sa prírodná rovnováha a mŕtvi začínajú vyliezať z hrobov. Konkrétne ide o to, že frakovanie ropy na polárnych čiapočkách vychýlilo zemskú os, čo narušilo planetárne magnetické pole, dĺžku dňa a noci a veľa ďalších vecí. Pokojne ale mohlo ísť o „starú dobrú“ rádioaktivitu ako vo filmoch z 50. rokov: premisa je zámerne prehnaná a Jarmusch jej absurditu ešte zvyšuje tým, že príčinu zombie apokalypsy ústami postáv znovu a znovu opakuje. Mestečkom Centerville kdesi v Ohiu, Jarmuschovom rodnom štáte, potom prechádza letargická policajná patrola v zložení Cliff Robertson (Bill Murray) a Ronnie Peterson (Adam Driver); na základni ich čaká ešte Minerva Morrison (Chloë Sevigny). Áno, aj podobné priezviská sú zámienkou k suchému humoru, najmä keď ich s prehnaným škótskym prízvukom opakuje Tilda Swinton ako nová majiteľka pohrebného ústavu so záľubou v samurajskej tradícii. Keď osudnej noci začnú mŕtvi ožívať, ako prvé to „schytajú“ majiteľka miestneho bistra Fern a upratovačka Lily. Situácia sa začne čoskoro dotýkať aj ďalších postáv – xenofóbneho farmára Millera, prevádzkovateľa benzínky a obchodu s popkultúrnymi artefaktmi Bobbyho, trojice „hipsterov z veľkomesta“ na čele s dievčatkovskou Zoe alebo osadenstva miestnej polepšovne. Tí všetci sa postupne ocitajú v povedomej situácii: zahnaní do kúta a ozbrojení tým, čo je práve poruke, čelia hordám zombíkov, ktorým – a to je vlastne inovácia – skôr než mozgy chutia vnútornosti. Rovnako ako po ľudských orgánoch ale zombie dychtia aj po veciach, po ktorých prahli už zaživa: po káve, chardonnay, pripojeniu na wifi, módnom oblečení… Línia kritiky konzumného života, kedy sa ľudia nechávajú ovládať materiálnymi statkami, je ale vo filme taká povrchná a evidentná, že ju nemožno brať než ako ďalší z Jarmuschových vtipov. Tým skôr, že ju komentuje a explicitne vyslovuje ďalšia z postáv – pustovník Bob v podaní ďalšieho režisérovho obľúbenca, muzikanta Toma Waitsa, ktorý situáciu sleduje z diaľky ďalekohľadom. Interných vtipov a narážok je vo filme mnoho a často sa spájajú práve s postavami hudobníkov. Malú úlohu zamestnanca kuriérskej spoločnosti hrá RZA zo skupiny Wu-Tang Clan; namiesto loga UPS má teda na hnedej firemnej čiapke WU-PS. Postavu Zoe stvárnila speváčka Selena Gomez, pričom trojica „hipsterov z Clevelandu“, v ktorej dievča figuruje, môže odkazovať k hlavným hrdinom Jarmuschovho filmu Cudzejší ako raj. V ňom hrala jednu z hlavných úloh maďarská speváčka, skladateľka a huslistka Eszter Balint, ktorá v „Mŕtvych“ dostala postavu Fern. Jarmusch ďalej prajednoduchý príbeh ozvláštňuje scudzovaním, teda pripomínaním divákovi, že sleduje film. Policajt Ronnie tak dlho opakuje, že „toto sa zle skončí“, až z neho vylezie, že čítal celý scenár – oproti Cliffovi, ktorému vraj dal režisér prečítať len jeho scény. Otravnú country odrhovačku, ktorá sa tiež volá Mŕtvi neumierajú, potom Ronnie označí za „ústrednú melódiu“. Nechýbajú ani priame odkazy na klasika zombie hororov Georgea Romera alebo na ďalšie ikonické diela pôvodne béčkových žánrov ako sú Star Wars alebo nemý film Nosferatu. Celú túto komplikovanú sieť citácií divák môže vnímať konkrétne, alebo aj len hmlisto ako tušenú poctu určitému popkultúrnemu priestoru. Aj pri menej vzdelanom a fanúšikovskom prístupe Mŕtvi neumierajú zostávajú zábavným predstavením, ktoré ťaží z minimalistického herectva (kto by sa mohol nabažil Murrayho „psích“ očí?), švihnuto náhodných nápadov (pohrebárka Zelda pri chôdzi zatáča zásadne do pravých uhlov) a nenápadných gagov (chovanci polepšovne sú najinteligentnejšie a najsčítanejšie postavy široko-ďaleko). Jarmusch tentoraz nenakrútil jeden zo zásadnejších filmov svojej kariéry, medzi ktoré patrí hlavne anti-western Mŕtvy muž (1995) s Johnnym Deppom alebo gangsterka Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) s Forestom Whitakerom. Ale vzhľadom na to, ako nenápadne tvorivá dráha tohto autora v prvej polovici 80. rokov začínala, je len v poriadku vecí, že si čas od času natočí oddychový film čisto pre radosť seba a svojich priateľov z okruhu hercov a muzikantov. A radosť je to nákazlivá, ak má jeden pre Jarmuschovu „pomalú“ estetiku aspoň trochu slabosť. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Mŕtvi neumierajú RÉŽIA Jim Jarmusch SCENÁR Jim Jarmusch Herecké OBSADENIE Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Danny Glover, Rosie Perez, Iggy Pop… DĹŽKA 105 min. V kinách: od 4. júla / Hodnotenie: Pozitívne