kino / Dobrodružný Text Vojtěch rynda | FOTO profimedia.cz, Bioscop Vojtěch Rynda český filmový publicista Muž, ktorý zabil dona Quijota Filmová recenzia Vojtu Ryndu Dvadsaťpäť rokov sa pokúšal kultový filmár Terry Gilliam natočiť film inšpirovaný klasickým Cervantesovým románom o dômyselnom rytierovi zo Španielska. Pri pohľade na Muža, ktorý zabil Dona Quijota, je jasné, prečo režisér Kráľa rybárov alebo Zlodejov času práve o túto látku tak veľmi stál: takúto veľkolepú fantazmagóriu nikto iný jednoducho natočiť nemohol. M užov, ktorí chceli (pomyselne) zabiť Dona Quijota, bolo viac. Zatiaľ posledným v rade je producent Paulo Branco, ktorý natáčanie poslednej verzie filmu sabotoval a doteraz sa pokúša súdiť o práva na premietanie. Ale štvrť storočia trvajúci vznik filmu zďaleka neohrozovali len ľudia ako zákerní producenti alebo napríklad neochotní agenti poisťovní, ale aj zásahy zhora ako nečakané záplavy, ktoré v roku 2000 zdevastovali pľac a okolie. Zrod Muža, ktorý zabil Dona Quijota, bol taký kuriózny, že vystačil na dva celovečerné dokumenty. Prvý z nich, Stratený v La Mancha, zaznamenáva fázu výroby v rokoch 1998–2000, ktorú ďalej poznamenali zdravotné problémy predstaviteľa rytiera Jeana Rocheforta, chaos s obsadzovaním hercov vo vedľajších úlohách, prelety stíhačiek F-16 z neďalekej vojenskej základne a ďalšie komplikácie. Druhý, ktorý sa ešte len strihá, sumarizuje celých dvadsaťpäť rokov výroby s dôrazom na udalosti posledných dvoch rokov – napríklad keď mal Gilliamov film slávnostne zakončiť tohtoročný festival v Cannes, ale ešte počas prehliadky sa konali súdy, ktoré to mohli znemožniť. Poznať tieto peripetie nie je pre sledovanie výsledného predstavenia nevyhnutné, ale povedomie o kontexte vzniku divácky zážitok obohatí. Hlavnou postavou Muža, ktorý zabil Dona Quijota totiž nie je rytier, ale vyhorený a arogantný filmový režisér, ktorý pri natáčaní banálnej reklamy kdesi uprostred španielskej pustiny zápasí s velikášskymi producentmi, neschopným štábom aj vlastnou tvorivou krízou. Gilliam do radu figúr aj dejových peripetií vpísal mnohé z toho, čím si musel sám prejsť. Režisér Toby z práce na reklame, inšpirovanej takisto Donom Quijotom, uteká do neďalekej dediny, kde kedysi ešte ako dychtivý študent filmu nakrútil vlastnú adaptáciu Cervantesovho románu. Prekvapene zisťuje, že svojím vtedajším pôsobením fatálne zmenil osudy obyvateľov. Chudobný obuvník Javier stále verí, že je Donom Quijotom, a necháva sa akousi čarodejnicou ukazovať ako cirkusová atrakcia, jeho blížni ho v jeho presvedčení zo súcitu udržujú, krásna dcéra hostinského Angelica sa namiesto slávnej herečky, ako si vysnívala, stala ponižovanou milenkou mocného ruského podnikateľa Alexeja… Samoľúbemu Tobymu chvíľu trvá, než pochopí, že by mohol aspoň skúsiť dať veci do poriadku – ale kto by sa mu čudoval, keď má na krku políciu, ilegálnych imigrantov z Maroka aj vlastné snové vízie, kvôli ktorým nevie, čo je realita, čo fantázia, čo minulosť a čo súčasnosť? Ťažko pri takej zápletke Mužovi, ktorý zabil Dona Quijota vyčítať, že je dramaturgicky nevyrovnaný, ako zaznieva v niektorých recenziách. To, že Gilliamov film lieta od steny k stene, nie je chyba, ale zámer. Nesúrodosť postáv, rozprávačských rovín či citácií z románu aj zo skutočnosti ešte podtrhuje divoký strih a kamera režisérovho stáleho spolupracovníka Nicolu Pecoriniho, ktorý sa vyžíva v neobvyklých uhloch a bizarných kompozíciách. Napriek tomu sa v tomto rozdrobenom celku skrýva dômyselný poriadok – ako sa ukáže v inteligentne vybudovanom závere, kedy sa na „dvore“ ruského podnikateľa s vodkou zídu všetky postavy vo svojich skutočných i domnelých rolách a civilných odevoch aj fantazijných kostýmoch vďaka tomu, že sa tam práve koná maškarný bál. Nad výpravnou veľkorysosťou bálu prechádza zrak a zostáva rozum stáť: vyplatilo sa Gilliamovi investovať toľko peňazí, práce i obrazotvornosti do kostýmov a rekvizít, ktoré sa na plátne mihnú napríklad len na sekundu? Výrobcovia, ktorí si na filme vylámali peňaženky, by asi nesúhlasili, ale odpoveď znie áno. Gilliamova fantázia nepozná kompromisy, vypočítavosť ani úspornosť. Zážitky z iných režisérových veľkolepých vízií, ako boli napríklad drogová jazda Strach a hnus v Las Vegas alebo pubescentný trip Krajina prílivu, ale dávajú veriť, že aj bezuzdné výjavy z „Dona Quijota“ utkvejú hlboko pod viečkami a že detaily z nich divák vstrebe až časom, možno cez podvedomie. Zatúlaného režiséra hrá Adam Driver (Logan Lucky: Miliónová lúpež, nová trilógia Star Wars). Jeho Toby sa z cynika postupne stáva ironickým glosátorom a nakoniec aj romantickým hrdinom, ktorý konečne vezme veci do svojich rúk, nech to stojí, čo to stojí. Po boku mu stoja protikladné ženské postavy – požívačná producentova manželka Jacqui (Olga Kurylenko z bondovky Quantum of Solace) a ťažkým životom múdrejšia Angelica (nádejná Joana Ribeiro). V mnohých vedľajších úlohách vynikajú Stellan Skarsgård, Sergi López a Jordi Mollà. Samotný Don Quijote má v podaní Gilliamovho častého spolupracovníka Jonathana Prycea presne tú tragikomickú kombináciu vznešenosti a smiešnosti, akú vzbudzuje už v Cervantesovej predlohe. Tobyho mali v rôznych fázach výroby stvárniť napríklad Johnny Depp alebo Ewan McGregor, rytiera potom okrem Rocheforta aj Robert Duvall, John Hurt či Gilliamovi kolegovia z kultovej komediálnej skupiny Monty Python John Cleese a Michael Palin. Nutne sa ponúka otázka, ako by ten film vyzeral, keby vznikol inokedy a s iným obsadením. Odpoveď je, že príliš odlišne zrejme nie. Gilliamove vízie sú aj napriek svojej divokosti pomerne konzistentné: režisér zostáva verný rytierskym motívom, postavám záhadných hýbateľov vecí v pozadí a zápletkám spočívajúcim vo vzbure proti systému po väčšinu svojej filmografie. A do nej neskrotný Muž, ktorý zabil Dona Quijota zapadá ako ďalší diamant do kráľovskej koruny. Muž, ktorý zabil Dona Quijota RÉŽIA Terry Gilliam SCENÁR Terry Gilliam, Tony Grisoni Herecké OBSADENIE Adam Driver, Jonathan Pryce, Olga Kurylenko, Stellan Skarsgård, Joana Ribeiro, Jason Watkins, Óscar Jaenada… DĹŽKA 132 min. V kinách: od 5. júla / Hodnotenie: pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu