kino / akčný Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz Spider- -Man Návrat domov recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text kamil fila | FOTO falcon Spider-Man patrí spolu s Batmanom a Supermanom do trojice najobľúbenejších komiksových superhrdinov. Na rozdiel od nich ale musel čakať až do roku 2002, kým vznikla jeho dôstojná celovečerná verzia. Jeho akrobatické kúsky, kedy pomocou vystreľovacích pavučín lieta medzi mrakodrapmi, totiž nie je možné natočiť v reáli, ani s použitím akýchkoľvek tradičných trikov. Spider-Man vždy najlepšie ožíval v kreslenom médiu a až vďaka modernej počítačovej grafike mohol preklenúť doteraz neprekonateľnú hranicu medzi hraným a animovaným filmom. Z ároveň bol vždy tým najzamilovanejším komiksom, lebo hlavný hrdina je vo veku, kedy prežíva svoju prvú nesmelú lásku. S trochou nadsádzky – a dnes už skôr pre pamätníkov – to bola taká akčnejšia verzia fotoseriálu z Brava. Áno, časom aj v Spider-Manovi vstúpila do deja osudovosť a nečakaná smrť Gwen Stacey bola zlomovým momentom v dejinách tlačených komiksov, lenže filmové verzie Spider-Mana sa temnoty skôr ľakajú. Iste, tretí diel od Sama Raimiho síce bol priamo o temnej hmote, ktorá požierala hrdinovu dušu, lenže práve preto už ďalší film prišiel s reštartovaním celého príbehu. Nový režisér, nový hlavný predstaviteľ a ideme celú „origin story“ nanovo. Teraz prišiel do kín už piaty Spidey, kde máme zase nového režiséra, nového herca a príbeh tentoraz kombinuje schému „zrodenia hrdinu“ i „začleňovania do väčšieho superhrdinského vesmíru“. Spider-Mana si totiž konečne vykúpilo štúdio Marvel pre seba a robí z neho ďalšieho člena tímu Avengers (odtiaľto aj jeden z významov podtitulu Homecoming – Návrat domov). Úvod filmu sa tak vôbec nestará o to, že stredoškolského študenta Petera Parkera pohrýzol nejaký rádioaktívny pavúk, ale rovno mu dáva spomenúť, aké to bolo, keď pomáhal Iron Manovi bojovať proti Captainovi Amerike. Žiadne dlhé expozície, iba sumár selfie videí, ktoré si Peter natáčal preto, aby ich mohol dávať na YouTube. Hrdina našej doby, skrátka… Nový Peter Parker v podaní Toma Hollanda je tiež najmladší Spider-Manov predstaviteľ (v čase nakrúcania mal 19 rokov) a konečne vyzerá ako teenager, ktorý chlapčenskú subtílnosť a neistotu, ale hlavne pubertálne nadšenie, nemusí moc hrať a jednoducho ju vyžaruje celou svojou existenciou. Na Hollandovej roztomilosti stojí väčšina scén, ostatne tentokrát sa aj rozumne šetrilo akciou, takže sa tu nepoletuje vzduchom za každú cenu. Každá akcia slúži príbehu a nestáva sa samoúčelnou vizuálnou atrakciou, tak ako to bolo v niektorých predchádzajúcich dieloch. Už len tým je piaty Spider-Man osviežujúci. K tomu prináša skvelého hlavného zloducha, sklamaného muža z ľudu, klasického robotníckeho šéfa, ktorý má problémy so splácaním hypotéky a na dráhu zločinu sa dal preto, že ho vláda byrokraticky odrezala od existenčne dôležitej zákazky. Michael Keaton si túto rolu „démonického supa“ vyložene užíva a kombinuje v nej svoje dve posledné kreácie. Jednak zakladateľa McDonaldu, Raya Kroca, ktorý ide v podnikaní cez mŕtvoly, a Birdmana, lietajúceho superhrdinu, pod ktorého hi-tech brnením sa skrýva oplešatený tatko od rodiny. Poučení filmoví fanúšikovia sa nad tým uškŕňajú nadšením – Keaton, prvý filmový predstaviteľ Batmana, sa tak totiž vracia do komiksového žánru, ktorý akoby si vyprosil práve oscarovým Birdmanom, ktorý sa pritom voči komiksovej kultúre vymedzoval maximálne kriticky. Nový Spider-Man nenarušuje samotné základy žánru tým, že by spochybňoval zmysel existencie superhrdinov, ale dáva rozhodne nahliadnuť viac do „zákulisia“. Jednak sa tu snáď prvýkrát upratujú nejaké trosky a neporiadok, ktoré po sebe zanechali predchádzajúce megabitky, a jednak konečne pochopíme, ako to, že Spider-Manov oblek dokáže toľko vecí. Kde by sa stredoškolákovi podarilo vyrobiť niečo také zložité? Veď zmysel dáva, že oblek je produktom vývojárskeho oddelenia firmy miliardára Tonyho Starka (alias Iron Mana). Je v tom nielen niečo realisticky motivované, ale zároveň aj príznačné – Peter Parker sa totiž tvári ako nezávislý rebel, ktorý nepočúva svojho „tatka“ alebo „staršieho brata“, ale pritom základ jeho identity, onen kostým, je majetkom veľkej korporácie. Príbeh sa síce točí okolo toho, či je Peter hrdina aj bez obleku, ale pointou je, že akonáhle preukáže udatné srdce, „kostým“ sa mu vráti a až potom je jeho identita úplná. Na Spider-Manovi bolo vždy unikátne, že ide prakticky o jediného superhrdinu, ktorého vek zodpovedá hlavnej cieľovej diváckej skupine. Kým skoro všetci ostatní superhrdinovia predstavujú sny, aké to je byť mocným, príťažlivým, fyzicky zdatným (a často bohatým) dospelým, Spider-Manovo kúzlo spočíva v tom, že zaznamenáva svoju premenu v období najväčšieho fyzického a psychického rozpuku a neveriacky zíza na to, že už je tiež „skoro dospelý“, akurát si s tým nevie moc rady. Takto aj nový Spider-Man je síce inšpirovaný vo svojej komediálnej stránke stredoškolskými veselohrami Johna Hughesa z 80. rokov (v jednej z nich, Weird Science, mimochodom hral aj Robert Downey Jr.), ale pritom v škole Peter moc času nepobudne a snaží sa o neustále úniky inam, k predčasnej dospelosti. Rozprávanie mu nikdy nevystaví krutú, boľavú a krvavú lekciu, tak ako loserovskému hrdinovi filmu Kick-Ass, lenže to by sme nesmeli byť vo svete Marvelu. Tu si môžu maximálne vedľajšie postavy uťahovať z toho, či Spider-Man nie je pod maskou nejako desivo znetvorený, čo je skrytá narážka na Deadpoola. Či sa títo dvaja najväčší hláškari reflektujúci komixové klišé niekedy stretnú vo filme, ešte len uvidíme. Ale nebol by to krok zlým smerom. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Spider-man: Návrat domov réžia Jon Watts Scenár Jonathan Goldstein, John Francis Daley Herecké obsadenie Tom Holland, Michael Keaton, Zendaya, Jon Favreau… Dĺžka 133 min. V kinách: od 6. júla / Hodnotenie: pozitívne