kino / akčný Transformeri Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz na pomedzí geniality a stupidity recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Fily Text kamil fila | FOTO cinemart Séria Transformers bola už od prvého dielu uvedeného práve pred desiatimi rokmi braná ako dôkaz úplného kultúrneho úpadku. Celovečerný film, ktorý vznikol na základe série hračiek, potvrdzoval presvedčenie, že Hollywood sa zdetinšťuje a že rozprávanie skladá zo súčiastok, ktoré sú jedna vedľa druhej zároveň komerčným tovarom. Nešlo len o tých „robotov“, ktorí sa premieňajú na autá, ale zároveň teraz aj o reálne autá, mobilné telefóny, počítače či konzumované nápoje. Rozlíšiť tu príbeh od product placementu sa takmer nedalo. T ransformers nám v reklamnom slogane oznamujú, že sú „more than meets the eye“, čo sa dá prekladať a vykladať rôzne, od „niečo viac než vidno na prvý pohľad“ až po „toto váš zrak ani nestíha sledovať“. V prípade filmových Transformerov nejde zďaleka len o to, že nám dávajú „nahliadnuť pod kapotu strojov“, ale aj o to, akou rýchlosťou sa nám veci ukazujú. Je tu toľko rýchlych záberov, že nakoniec prosíkame, aby sme všetky tie metamorfózy a zložité akčné piruety mohli vidieť spomalene – čo nám nakoniec režisér Michael Bay dopraje, opäť mierou vrchovatou. Prečo ale séria Transformers stráca stále viac priaznivcov? Tak ako sa nedalo predvídať, že Rýchlo a zbesilo bude mať osem dielov, ktoré budú stále drahšie a úspešnejšie, aj v prípade Transformers mohlo ťažko niekoho napadnúť, že počas desiatich rokov vznikne päť dielov. S ich úspešnosťou to ale nie je jednoduché. Kým prvé dva diely boli megaziskové v USA a vo zvyšku sveta tak priemerne, na trojku a štvorku sa chodilo menej doma, ale dvojnásobne viac v zámorí, hlavne v Ázii. Piaty diel, s podtitulom Posledný rytier, však zaznamenal zatiaľ najhorší nástup pri premiére a vzhľadom na to, že bol suverénne najdrahší – len produkčný rozpočet sa vyšplhal asi na 260 miliónov dolárov – môže sa stať, že z neho bude naozaj posledný rytier. Ostatne aj Michael Bay už povedal, že ďalší diel točiť nebude a prípadne odovzdá štafetový kolík niekomu inému. Tak to teda good luck… Je ale odliv záujmu známkou toho, že celá séria je horšia a horšia? Najprv je treba postaviť sa proti tomu, že Transformers sú nejako esenciálne zlé filmy. Minimálne prvý diel nadväzuje na líniu E.T. – Mimozemšťana či Číslo 5 žije, teda detské fantázie o oživených hračkách, kamarátoch, v ktorých existenciu nikto neverí a my ich musíme ukrývať pred prezradením, hoci sú títo kamaráti obdarení špeciálnymi schopnosťami. Oni spoluvytvárajú náš detský svet, ktorý stojí proti svetu dospelákov, ktorí neoplývajú fantáziou ani toleranciou. Ide o tak hlbinné želanie, že ho nemožno odmávnuť ako hlúpe či nezmyselné. Premietanie života do neživých objektov či predstava hmoty ako čohosi voľne preskupiteľného a premenlivého je základom mnohých našich snov, ktoré tu boli dávno pred hračkárskym a filmovým priemyslom. Transformerom sa navyše darí zasahovať prekvapivo aj ďalšie štádiá osobnostného vývoja – ďalším snom mladých, nie už detských, ale dospievajúcich Američanov, je totiž vlastniť auto. A toto auto nie je len vec – má osobnosť, rozpráva, je mojím ochrancom aj priateľom, pomáha mi baliť baby… Transformeri presne tematizujú aj adolescentné potreby. V poslednom štádiu potom Transformers reagujú na život dospelých, respektíve na naše predstavy o histórii ľudstva, vesmíru a tak vôbec. Prekonávajú nielen hranicu medzi organickým a mechanickým, ale aj medzi mýtmi a dejinami a technológiou a mágiou. Sú mimo všetky kategórie, a sú žijúcou imagináciou, predmetmi rozprávania, aké dokážu tvoriť len deti a infantilovia. Podľa piateho dielu stoja Transformeri dokonca za mnohými veľkými udalosťami: pomáhali Merlinovi a Artušovi vybojovať veľké bitky, zúčastnili sa aj prvej a druhej svetovej vojny, postavili Stonehenge a okolo ich kultu a zároveň utajovania sa zhlukovali najvýznačnejší géniovia ľudstva, Shakespearom počínajúc a Edisonom a Hawkingom končiac. Ide o akúsi prevrátenú, pozitívnu konšpiračnú teóriu, kde sa ukazuje, že je dobré pred verejnosťou nejaké veci tajiť. Samozrejme, akonáhle opustíme túto abstraktnejšiu rovinu výkladu a dostaneme sa k tomu, ako sa konkrétne prejavujú jednotlivé postavy, čo robia a hovoria, stáva sa z toho megahovadina. Nevkusná a vulgárna, krikľavo prefarbená i hlukovo urevaná a dejovo odtrhnutá z reťaze. Navyše je to absolútne hrdá hovadina, ktorá až zámerne provokuje svojou nestriedmosťou a vulgárnosťou. Je zrejmé, že Transformers sú posledným druhom excesu, aký si trikové veľkofilmy môžu dovoliť. Triky zámerne nie sú realistické, a pri neustálom skladaní a rozkladaní a morfovaní si uvedomujeme, že trikové filmy sa zvyčajne skladajú z mnohých vrstiev a komponentov, tak ako ony nezaraditeľné „bytosti“ na plátne. Bay nám s istým druhom výsmechu a chválenia sa predvádza, čo všetko si môže dovoliť urobiť, aké pravidlá smie porušiť, a že nás všetkými tými eskamotážami bez mihnutia oka zahltí. Keď sa na to pozeráme z hľadiska bežného marketingu, nie je to moc logické. Tie filmy by mohli stáť menej, byť kratšie, mať súdržný príbeh a vôbec mať nejako lepšie definované, čo majú publiku prinášať. Ale ak pristúpime na to, že existuje aj akási ekonomika, založená na ukájaní vášní, a predovšetkým zbytočnom plytvaní energiou, ako je stavanie monumentov typu pyramíd či vykonávanie obetí bohom, potom v rámci tejto transgresie dávajú Transformers dokonalý zmysel. Je to svätostánok kapitalizmu, v ktorom sa prelievajú stámilióny dolárov nemilobohu. Je to demonštrácia sily a nespútanosti a zároveň vynachádzanie novej formy kinematografie, ktorá je zároveň skrz-naskrz komerčná a pritom experimentálna a abstraktná, chvíľami ako fŕkance Jacksona Pollocka alebo geometrické obrazce od Maleviča. Akonáhle sa raz pozeráte na Transformerov týmito očami, pochopíte ich výnimočnosť. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Transformers: Posledný rytier réžia Michael Bay Scenár Art Marcum, Matt Holloway, Ken Nolan Herecké obsadenie Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Peter Cullen, Isabela Moner, Stanley Tucci, John Turturro, Josh Duhamel… Dĺžka 151 min. V kinách: od 22. júna / Hodnotenie: pozitívne