Rozhovor Aasif Mandvi Pre diváka je dôležitejší príbeh Aasif Mandvi hrá v americkom komediálnom seriáli Kríza jednu z hlavných úloh, ale tiež sa na projekte podieľa ako scenárista a koproducent. PReklad: Dan Markowski | FOTO: hbo Ako by ste opísali svoju postavu, pakistanského zamestnanca americkej ambasády Rafiqa? Jack Black hrá neschopného diplomata v Islamabade, a Rafiq je jeho šofér. Postupne sa spolu skamarátia a myslím, že je jediným ozajstným priateľom Jackovej postavy. Pomáha mu orientovať sa v cudzom svete. V niektorých ohľadoch sú ako manželský pár a inokedy si hovoríte, že sa vôbec nemali stretnúť, akí sú rozdielni. Jack hrá nafúkaného Američana v krajine, ktorá mu vždy bola a je ukradnutá. Rafiq je inteligentnejší a prefíkanejší než on, vie, ako veci fungujú. Ako sa vyvíja ich priateľstvo, stáva sa zo seriálu takmer romantická komédia. Mali ste pred natáčaním predstavu o tom, ako to funguje na takej ambasáde, aký napríklad majú diplomati vzťah k ľuďom a krajine, v ktorej pôsobia? Nič moc som o diplomacii nevedel, okrem nejakých historiek od priateľov, ktorí pre americké ministerstvo zahraničia pracujú na Strednom východe. Ako scenárista som ale aj tak musel brať hlavný zreteľ na to, aby postavy seriálu a vzťahy medzi nimi boli uveriteľné. Aby ich ľudia chceli vidieť stále znovu a sledovať, ako sa vyvíjajú. Teda niektoré detaily toho, ako a o čom spolu ľudia v diplomatickej službe hovoria, môžu byť zaujímavé. Ale pre diváka je dôležitejší príbeh a vzťahy postáv. Ako k tomu vlastne došlo, že v seriáli hráte jednu z hlavných úloh, a zároveň ste jedným z jeho scenáristov? No, to bolo celkom divné. Uchádzal som sa o úlohu, vzali ma a natočili sme pilotný diel. Po asi mesiaci štúdio rozhodlo, že môžeme natočiť celú prvú sériu. Jay Roach a Roberto Benabib, hlavný autor projektu, mi zavolali a povedali mi, že majú šialený nápad: nechcel by si to písať s nami? Deväť rokov som pracoval v tíme Jona Stewarta pre jeho Daily Show, to je ale úplne iný štýl písania. Toto usporiadanie ma maximálne napĺňa, baví ma písať aj hrať, čomu som sa venoval už pred Daily Show. Navyše som sa vždy zaujímal o samotný námet seriálu, teda zahraničnú politiku a diplomaciu. A napokon z tohto regiónu tiež pochádzam. Seriál odzrkadľuje zložité geopolitické súvislosti, čo iste vyžaduje hotovú expertízu na tomto poli. Neviem, či som nejaký expert, ale aj satirická Daily Show veľa tematizovala zahraničnú politiku. Prvá séria seriálu sa odohráva v Pakistane, takže som mal výhodu, že rozumiem kultúre a mnohým iným nuansám toho prostredia. Tiež som sa ako herec a scenárista podieľal hlavne na komediálnych projektoch, takže viem, čo ľudí rozosmeje. Koniec koncov si všetci zúčastnení môj angažmán pochvaľujú a najviac ja. Vami spomínané kultúrne nuansy nie sú v televízii vždy zohľadňované... Určite. Neviem, či vždy dokážete zachytiť úplne všetky špecifiká určitého prostredia. Náš seriál je ale iný ako Homeland – Zradca alebo 24. Robíme si žarty, takže sú postavy úmyselne prekreslené a situácie preháňané. Zároveň to ale pre mňa osobne aj ako scenáristu bolo dôležité, aby niektoré veci boli zobrazené tak, aké sú v skutočnosti. Príkladom je sám Rafiq, ktorého rodinu by ste napríklad v spomínaných seriáloch nestretli, a vo večerných správach už vôbec nie. Je to veľmi vzdelaná rodina akademikov s vysokým životným štandardom. To skôr zodpovedá tomu, ako v skutočnosti žijú moji pakistanskí priatelia. Páči sa mi okolnosť, že toho Rafiq o svetovej politike vie vlastne viac, než macher vyslaný americkým ministerstvom zahraničia. Napriek tomu, že nad nimi krúžia americké drony, vedia toho Pakistanci o západnej politike viac, než priemerný týpek niekde v kentuckom zapadákove. V Rafiqovej rodine je tiež stále veselo. Áno, to je. Meera Syal, ktorá hrá moju matku, je neuveriteľne vtipný človek, priamo komediálny génius. Najviac ma na celej tejto rodine baví, ako pohŕdajú tým americkým hromotĺkom, s ktorým sa ich syn kamaráti. Pozerajú sa na neho, akoby priviedol domov mokrého psa z ulice alebo niečo také. V Pakistane nemali veľkú radosť z toho, ako bola krajina zobrazovaná v Homeland – Zradca. Mysleli ste na prípadné reakcie tohto druhu, keď ste písali seriál? Umelec si nesmie pripúšťať, či budú ľudia s jeho koncepciou a popisom reality súhlasiť alebo nie. V konečnom dôsledku ide o to, napísať dobrý príbeh. V komediálnej brandži sú tieto veci navyše preháňané, snažíte sa vypichnúť a zdôrazniť absurdity. V seriáli nevystupujú žiadne postavy, ktoré poznáme zo správ, Tim Robbins teda nehrá Johna Kerryho. To vám dáva tiež širšie pole pre vytváranie absurdných situácií. Napríklad film Interview si robí žarty zo skutočného severokórejského diktátora, a hneď je z toho politikum, ku ktorému cítia povinne sa vyjadrovať vlády alebo rôzne organizácie v duchu ich vlastnej agendy. Ľudia nás k podobným projektom prirovnávajú, ale toto je celkom zásadný rozdiel. My si nerobíme žarty napríklad zo skutočného Saddáma Husajna, a preto máme širšie manévrovacie pole. Páči sa mi okolnosť, že toho Rafiq o svetovej politike vie vlastne viac, než macher vyslaný americkým ministerstvom zahraničia. Žili ste v Indii, Vaši rodičia odišli, keď ste boli batoľa. Do šestnástich ste žili v Británii. Áno, mal som vtedy jeden rok, a usadili sme sa v Bradforde. Môj otec si otvoril samoobsluhu a mama bola sestrička. Mal som typické detstvo anglickej robotníckej triedy v grófstve West Yorkshire. Čím som sa ale od svojho okolia trochu líšil bolo, že som chodil na súkromnú školu. Nie, že by moji rodičia mali toľko peňazí. Vlastne to bol jediný luxus, ktorý sebe – teda svojim deťom – dopriali. Ako správna indická rodina sme týždne radšej boli len o chlebe a vode, ale deti museli chodiť na najlepšie školy. Bol som tam najchudobnejšie dieťa, ale bolo zaujímavé, vyrastať na internáte. V tom najlepšom aj najhoršom zmysle: dostalo sa mi skvelého vzdelania, ale aj poriadnej porcie šikany. Prečo ste zrazu odišli za oceán? Bolo to myslím niekedy v osemdesiatych rokoch, za Margaret Thatcher, kedy sa britské hospodárstvo potácalo v ťažkej kríze. Otec mal priateľov, ktorí sa do Spojených štátov odsťahovali, a radili nám, nech urobíme to isté. Otec vlastne chcel ísť do Kanady, ale nedali mu víza, tak sa odsťahoval za tými priateľmi do floridskej Tampy. Väčší kontrast oproti Bradfordu sa ani nedá predstaviť. O svojej skúsenosti s migráciou cez tri kontinenty som napísal dokonca knihu. Je o tom, ako si s podobným osudom tvoríte vlastnú identitu. Ako by ste sa teda v tomto ohľade opísali? Som taký hybrid, Ind zabalený do anglického školáka a nakoniec do Američana. Zaujímavé je, koľko vo mne zostalo z Angličana. Keď sledujem majstrovstvá sveta vo futbale, som vždy rovnako frustrovaní, ako sú fanúšikovia v Anglicku. A veľmi rád sa bavím s Britmi. Zároveň som ale Ind a Američan, čo mi myslím dáva trochu širší globálnejší pohľad na svet. Čo chýba mnohým mojim americkým priateľom, ktorí toho o svete mimo Spojené štáty veľa nevedia. Čím sa vraciame k Rafiqovi – z hlavných úloh je jediným cudzincom, Pablo, Tim and Jack sú všetci Američania. Je z nich jediným, kto má inú, než americkú perspektívu. A s tým sa radi pohrávame. Čo hovoríte na vzostup náboženského fundamentalizmu? Myslím, že to má hlavne hospodárske a sociálne dôvody. Aby si vybili svoju frustráciu alebo našli svoje miesto vo svete, siahajú títo hlavne mladí ľudia po jednoduchých odpovediach. Náboženstvo je do veľkej miery, ak nie v prvom rade, len figový list, za ktorý sa ukrývajú bohvie čie záujmy a ambície. To napokon ukazujeme aj v našom seriáli. Dochádza k podobnej radikalizácii aj v Spojených štátoch? V Amerike je to celkom špecifické. Fundamentalisti sa tam najviac regrutujú z radov ultra-konzervatívnej kresťanskej pravice. Tí ľudia nie sú o toľko iní ako Al-Kaida. Pre toto prostredie je tiež typický hlboko zakorenený rasizmus, ktorý končí napríklad streľbou policajtov po mladíkoch tmavej pleti. fenomenálny humor scenáristy a herca AASIFa MANDVIho OBJEDNaJTE SI BALÍČEK KOMPLET CHCem VeDieť Viac The Brink Nový americký seriál plný čierneho humoru, skazených politikov a vojnychtivých generálov. Zachráni Jack Black, Aasif Mandvi a Tim Robbins svet pred Treťou svetovou vojnou? HODNOtENie REDAKCiE HBO HD I každý pondelok TV program Zdieľať