kino / ŽIVOTOPISNÁ dráma Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Rocketman Vojtěch Rynda český filmový publicista Bláznivá hudobná terapia (ne)milovaného génia Filmová recenzia Vojtu Ryndu Rozrazia sa dvere a Elton John nakráča na skupinovú terapiu v blýskavom pódiovom kostýme, sakumprásk s obrovskými krídlami a rohmi. Filmová biografia slávneho speváka, muzikanta a skladateľa má veľa styčných bodov s minuloročným hitom Bohemian Rhapsody. Od podobného základu sa však Rocketman odráža k ďaleko bláznivejšiemu, extravagantnejšiemu a zábavnejšiemu rozprávaniu. T ých styčných bodov je skutočne veľa. Filmy Bohemian Rhapsody aj Rocketman stoja na skutočných príbehoch slávnych popových hviezd, ktorých kariéry kulminovali v 70. a 80. rokoch; v prvom prípade Freddieho Mercuryho z Queen, v druhom Eltona Johna. Oba filmy začínajú v kľúčovom bode ich kariér, vracajú sa na začiatok a sledujú ich cestu ku sláve, ale aj k problémom so závislosťami aj s vlastnou sexualitou. Manažérom ako Queen, tak aj Eltona Johna bol istý neslávne známy John Reid, ktorému je hlavne v Rocketmanovi venovaný značný priestor. A oba filmy režíroval Dexter Fletcher: v prípade Bohemian Rhapsody dorábal roztočený projekt po Bryanovi Singerovi, na Rocketmana už bol sám. V čom spočíva najväčší rozdiel? Rocketman je muzikál – navyše ten druh muzikálu, v ktorom postavy bez varovania prechádzajú z civilného prejavu do veľkolepých hudobno-tanečných čísiel a potom zase pokračujú v konverzácii, ako by sa ešte chvíľu pred tým nevznášali dva metre vo vzduchu. Táto štylizácia umožňuje Rocketmanovi veľkú slobodu v rozprávaní, ktorá sa prejavuje napríklad tým, že sú udalosti Eltonovho života sprevádzané pesničkami, ktoré v danej dobe ešte neboli na svete. Aj keď sa Bohemian Rhapsody od skutočných udalostí tiež často odchyľuje, spôsobom rozprávania sa drží omnoho viac pri zemi. Udalosť, ktorá Rocketmana spúšťa, nastala v roku 1988. Elton John sa vtedy rozhodol skoncovať so svojimi závislosťami na alkohole, kokaíne, sexe a nakupovaní a tiež s bulímiou. V skutočnosti toto rozhodnutie dozrievalo nejaký čas, ostatne spevákove závislosti sa tiahli už od polovice 70. rokov, a liečba trvala dva roky. Vo filme je rozhodnutie vykreslené v dramatickej skratke ako momentálne hnutie mysle, kedy Elton John do liečebne príde v pódiovom kostýme priamo z šatne newyorskej haly Madison Square Garden, kde mal ten večer hrať. Celý film je teda poňatý ako muzikantova spoveď pred kolegami z terapie, čo napomáha košatosti štylizácie, ospravedlňuje sentimentalitu niektorých častí aj odchýlky od skutočnosti. Dôležitým faktom je, že Elton John film koprodukoval a mal nad ním kreatívnu kontrolu, takže na seba v deji prezradil len toľko, koľko sám uznal za vhodné. Aj tak je Rocketman veľmi otvorený – a sentimentálny je len málokedy, prekvapivo najmenej v pasážach z detstva, ktoré Eltona poznačilo hlboko do dospelosti a viedlo aj k jeho závislostiam. Chlapec, vtedy ešte s rodným menom Reginald Kenneth Dwight, totiž vyrastá bez ľahostajného otca a s citovo chladnou a sebeckou matkou. Nedostatok lásky sa potom snaží dobiehať v dospelom živote, čo vedie k mnohým jeho sklamaniam. Malý Reggie sa naučí hrať na babičkinom klavíri sám podľa rádia, získava štipendium na prestížnom konzervatóriu Royal Academy of Music a už ako ambiciózny mladý muž sa riadením osudu na konkurze v hudobnom vydavateľstve stretáva so svojím celoživotným umeleckým partnerom – textárom Berniem Taupinom. Nasledujú prvé spoločné hity, triumfálne debutové vystúpenie na americkej pôde v hollywoodskom klube Troubadour a stretnutie s Johnom Reidom, z ktorého sa stane Eltonov milenec, hoci si spevák svoju homosexualitu ešte nechce naplno priznať, nieto aby sa k nej hlásil verejne. Sláva si zároveň začne vyberať daň v podobe únavy z nekonečných večierkov a prepracovania. Spevákove hity filmom prestupujú prakticky od začiatku, a to v nových a sviežich hudobných i tanečných aranžmánoch. Na terapiu Elton nastúpi za zvukov melancholickej piesne Goodbye Yellow Brick Road, ktorá sa oblúkom vracia v závere. Detstvo a dospievanie sprevádzajú pouličné a krčmové prerábky veľkolepých rokenrolových hitov The Bitch Is Back a Saturday Night's Alright (For Fighting). Z najpredávanejšieho singlu všetkých čias, Candle in the Wind, naopak zaznie celkom nenápadne len inštrumentálny úryvok ako požmurknutie na znalcov. Niektoré piesne súvisia s dejom priamejšie: kúzelná je napríklad scéna, v ktorej Bernie Taupin odovzdá Eltonovi slová k ich prelomovému hitu Your Song pri raňajkách a muzikant k nim zloží hudbu skôr, než sa textár stihne oholiť. Crocodile Rock potom otvára legendárne vystúpenie v Troubadour. A ešte inokedy songy preberajú úlohu slov a vo videoklipovej skratke vyrozprávajú časť deja: Tiny Dancer tak odráža okúzlenie nočným Los Angeles, titulný Rocket Man až lyricky opisuje spevákovu najhoršiu krízu. Tieto verzie piesní spieva priamo predstaviteľ hlavnej úlohy Taron Egerton – a nie je to jediný dôvod, prečo je jeho výkon fantastický. Oproti Ramimu Malekovi, ktorý šiel v stvárnení Freddieho Mercuryho v Bohemian Rhapsody cestou maximálne presnej imitácie, sa Egerton od prejavu skutočného Eltona Johna odráža k vlastnej interpretácii, ktorá skvele sedí k bláznivému ladeniu filmu. Jeho protipólom je skvele tlmený Jamie Bell v úlohe Taupina, ľadovo mrazivá je Bryce Dallas Howard ako bezcitná matka. Veľkú pochvalu si potom zaslúži debutujúci Matthew Illesley, ktorý dokázal do postavy malého Reggieho premietnuť všetku túžbu po láske a vášeň pre hudbu, ktoré Eltona Johna doviedli na vrchol slávy aj na samotné dno. A túžba a vášeň, „oblečené“ okrem iného do veľkolepých hromadných kostýmových výstupov na koncertoch alebo na záhrade spevákovej luxusnej vily, sú tiež hnacím pohonom celého Rocketmana, ktorý patrí už teraz k najzábavnejším hudobným filmom nielen posledných rokov. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Rocketman rÉŽIA Dexter Fletcher sCENÁR Lee Hall Herecké OBSADENIE Taron Egerton, Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Jamie Bell, Steven Mackintosh, Gemma Jones… DĹŽKA 121 min. V kinách: od 30. mája / Hodnotenie: Pozitívne