kino / recenzia Pobrežná hliadka Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz Recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text kamil fila | FOTO cinemart Ísť v roku 2017 do kina na Pobrežnú hliadku a pozerať sa, ako sa nám to na plátne všetko nanovo spomalene natriasa, vlaje a špliecha, pôsobí trochu nezmyselne. Už sme si to predsa odkukali a máme to raz a navždy za sebou. Prekvapivo ale hlavnou témou nového filmu je otázka, prečo sme sa vôbec na Baywatch pozerali celé 90. roky. Okolo nej sa točí celá zápletka aj väčšina vtipov a využitých štylistických prostriedkov. Ako by sa novodobou celovečernou Pobrežnou hliadkou Hollywood pýtal sám seba, prečo robí remaky a kam až s nimi môže zájsť. A v istom ohľade dosiahol limit možného. Film za 70 miliónov dolárov (kde najviac museli zhltnúť honoráre hercov a náklady na opaľovacie krémy a honoráre pre natieračov a natieračky opaľovacích krémov) totiž počas dvoch týždňov v amerických kinách utŕžil len okolo 50 miliónov, čo nie je dobré. Celosvetovo sa asi nebude jednať o prepadák, ale zároveň je zjavné, že kultúrna sila bývalého fenoménu Baywatch už značne vyprchala. Nakoniec ani nepomohlo, že hlavné úlohy hrajú Dwayne „The Rock“ Johnson a Zac Efron, jeden štyridsiatnik a jeden stále-ešte-dvadsiatnik, ktorí potenciálne mohli prilákať generačne rôznorodé publikum. Nostalgických tridsiatnikov a štyridsiatnikov, ktorí v deväťdesiatkach boli deti a teenageri totiž asi nie je toľko a dnešní dvadsaťroční a násťroční Baywatch jednoducho nepoznajú a ani nemôžu chápať, čo starších ľudí na tom mohlo lákať. Baywatch bol totiž esenciou deväťdesiatkovej vyprázdnenosti a bezstarostnosti. Bol to druh seriálu, ktorý nahradil soap opery typu Dallas a ktorého audiovizuálny štýl sa maximálne priblížil reklamám a videoklipom. Avšak, zatiaľ čo tie trvajú len pár sekúnd alebo minút a často musia používať veľmi krátke zábery, Baywatch v maximálnej miere využíval spomalenie záberov. Spomalené zábery tu neslúžili len ako druh atrakcie a predĺženie pohľadu na krásne telá, ale aj ako výplň celkového nedeja. Bez toho by išlo skôr o nezámerný dvadsaťminútový sitcom. Baywatch bol vyprázdnený a zapadal do vyprázdneného myslenia tých čias natoľko, že sme mohli byť spokojní, aj keď sme sledovali erotiku bez otvorenej nahoty, ale dôsledne krytú plavkami, akciu bez krvi či detektívnej zápletky bez skutočných detektívov. V Baywatch sa naozaj nedialo skoro nič, bolo to čisté watching bez dôvodu, absolútny oddych od reálneho sveta. Seriál stál na absolútnom preferovaní telesnosti oproti psychológii, horšia než skautíkovská naivita je predovšetkým neautentickosť – viac-menej všetci ľudia tu sú krásni a nejako umelo upravení, a tí, ktorí nie sú, bývajú najčastejšie zloduchovia. Čo teda môže ponúknuť Pobrežná hliadka dnes? Iba posmech tomu, aké boli deväťdesiatky blbé, gýčovité, povrchné, nablýskané and so on and so on. Z materiálu, ktorý dnes vyvoláva len pochechtávanie, urobil mládeži neprístupné predstavenie, kde sa hovorí neslušne, neustále sa robia narážky na ženské prsia a mužské pohlavné údy a do extrému sa vyháňa narcizmus alebo nadržanosť postáv. Dokonca tu je figúrka telnatého adepta na plavčíka, ktorý stále slintá nad blonďavou záchranárkou CJ, čím sa tematizuje samo diváctvo hlavnej cieľovej skupiny – mladých chalanov, ktorí na podobné krásky nikdy nemajú. Priamo im tento film na konci prináša veľkú úľavu, pri splnení jednej podmienky… Dwayne „The Rock“ Johnson do post-postmodernej Pobrežnej hliadky zapadá dokonale – jeho kariéra celoživotne stojí na tom, že je sebareflexívny narcis, ktorý na nás požmurkáva „Ja viem, že som exces, ale máte ma za to radi a vďaka tomu sa mám rád aj ja sám, čo sa vám páči ešte viac.“ Zac Efron tu zasa schytáva za to, že bol idol dievčatiek kvôli seriálu High School Musical, čiže aj on tu tematizuje svoju kariéru. Rovnako tak majiteľka najslávnejších pŕs posledných rokov (zaistené jednou vyzliekacou scénou v True Detective), Alexandra Daddario, nakoniec hrá hlavne svojimi prsiami a treba im priznať značný komediálny talent. Mihne sa tu nakoniec aj sama skoro päťdesiatročná Pamela Anderson v úlohe chodiacej vlastnej voskovej figuríny, ktorá nemusí vôbec prehovoriť, ale musí sa pohybovať výhradne spomalene, zatiaľ čo ostatní v protizáberoch sa hýbu normálnou rýchlosťou. Zaúčinkuje si tu aj 64-ročný David Hasselhoff ako mentor nového Mitcha Buchannona, čím sa definitívne potvrdí status tohto fiktívneho sveta ako priestoru, kde sa stretávajú ľudia v úlohách a ľudia bez úloh, čo sa dialo predtým aj v seriáli. Režisér Seth Gordon, ktorý má za sebou napríklad priemerné Vianoce na štvrtú a skvelých Šéfov na zabitie, sa pokúsil, ako najlepšie vedel, o svoju verziu Jump Street 21, Starsky a Hutcha alebo A-Teamu, teda celovečerných parodických verzií starších seriálov, ktoré nám spätne prídu nezámerne funny. Jediný problém je, z čoho si také paródie môžu uťahovať – z úplnej ničoty? Nakoniec len blúdime v zrkadlovom bludisku, kde sa pozeráme na postavy, ktoré sa veľa pozerali na seriály a robia si z toho srandu, alebo sú prekvapené, že by tie dementné pravidlá naozaj mohli platiť. „Si proste len obyčajný chlapík, čo sleduje iných chlapíkov, nie si žiaden detektív alebo policajt, nemáš žiadne právomoci a tu nemáš čo robiť.“ O čom budú točiť ďalšie generácie režisérov remaky, keď už dnes si remaky robia srandu zo svojich predobrazov? Sme na konci cesty, je načase začať od začiatku brať veci vážne. Ale inak samozrejme, vo veľmi uvoľnenom stave vami nový Baywatch prejde úplne hladko, ani ho nemusíte tráviť a bude to príjemný výplach. Taký letný mentálny klystírik. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Pobrežná hliadka réžia Seth Gordon Scenár Damian Shannon, Mark Swift Herecké obsadenie Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra… Dĺžka 119 min. V kinách: od 15. júna / Hodnotenie: Neutrálne