Recenzia kino Warcraft prvý stret recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text Kamil Fila | FOTo CinemArt Na dokončenie tejto akčnej fantasy sa čakalo dlhých desať rokov. Adaptácia jednej z najúspešnejších počítačových hier pre filmové plátno by mala prelomiť prekliatie, ktoré sa zatiaľ podobných filmov drží – do kina na ne totiž neprišlo ani toľko divákov, koľko bolo kedysi hráčov. Prihodilo sa to Lare Croft, Princovi z Perzie i Doomu. Z filmového Warcraftu by sa dali robiť žarty. A veľa recenzentov v zahraničí to robí. Prirovnávajú ho napríklad k slávnemu prepadáku Bojisko Zem z roku 2000, kde ľudstvo zotročovali veľkí modrí mimozemšťania s dredmi na hlave a hadičkami v nose. Vo Warcrafte zase chcú ľudstvo zničiť veľkí zelení orkovia s dredmi na hlave a klami trčiacimi z pusy. Oboje vyzerá dosť smiešne. Divákom to neuľahčia ani prvé scény, kde tehotná orkyňa vyzerá ako Zuzana Bydžovská, čo si už roky pichá trenbolón a hladí si brucho obrovskými labami, zatiaľ čo vedľa nej leží Shrek skrížený s Hulkom a trepe sladké nezmysly. Tu tá rodinná romantika nejako nefunguje. No a potom už sa v ďalšej scéne otvára zelene blikajúci portál živený energiou z ľudských duší a orkovia prenikajú do inej dimenzie, aby tam mohli plieniť. Po celý čas neuvidíme žiadne úvodné titulky, takže všetko len posilňuje dojem, že sledujeme obrovské intro počítačovej hry v supervysokom rozlíšení. Ako by tento svet ani nemal tvorcu, ale vznikal nám pred očami spontánne a vťahoval nás dovnútra. Postupne sa do tohto intra ponárame natoľko, až si pripadáme, že už tú hru hráme, alebo po očku sledujeme, ako ju hrá niekto iný. Prepracovanosť nielen kože a chĺpkov orkov, ale aj ich psychológie vedie k tomu, že vedľa nich postavy zahrané skutočnými hercami pôsobia trochu menej životne. Režisérovi Duncanovi Jonesovi sa tu podarilo dosiahnuť takmer dokonalý stav: pre ľudí, ktorí sa radi pozerajú na počítačovo generované obrazy plné farieb i svetla s minimom kontrastov, dlhé nálety, široké panorámy a davové scény, je Warcraft veľkou vizuálnou hostinou. Zároveň sa mu darí uspokojovať fanúšikov hry, pretože súboje sú veľmi prehľadné a možno v nich spoznať určité strategické myslenie jednotlivých postáv. Film bol natočený vlastne už pred dvoma rokmi, ale finálnu podobu, ktorá pripomína mix Pána prsteňov a Avatara, mu počítačoví experti dodávali dlho. Vznikajú tým až určité paradoxy: keď citlivý ork Durotan spomína, aké je krásne vidieť zase stromy, a my vieme, že všetko okolo neho (a vrátane neho) je umelé, nie je ľahké dojať sa prírodnou krásou. Prepracovanosť nielen kože a chĺpkov orkov, ale aj ich psychológie vedie k tomu, že vedľa nich postavy zahrané skutočnými hercami pôsobia trochu menej životne. Napríklad taký Travis Fimmel (preslávený seriálom Vikingovia) ako hrdinský Lothar sa veľkú časť deja tvári ako človek, ktorý sa prebúdza z opice, pozerá sa do záchodovej misy a čaká, čo z toho bude. Nakoniec je z toho ale skutočná „high fantasy“ – snáď prvý filmový plod tohto žánru, kde sa naozaj masívne čaruje. Mágia tu nie je korením, ale základom akcie. Zároveň to nie je veľké umenie – z dejového hľadiska skôr len kvalitná odvodenina, historka z brakového románu. U režiséra Duncana Jonesa taká voľba látky trochu prekvapuje. Jeho doterajšie počiny – Moon a Zdrojový kód – boli inteligentné sci-fi poviedkového typu; skôr minimalistické, založené na prekvapivom nápade, než na akcii, trikoch a na veľkom rozpočte. Medzi jednotlivými klanmi orkov panujú rozdielne názory na to, ako a či kolonizovať iné svety… Ale na to, že Warcraft mohol dopadnúť hrozne – a dosť indícií tomu vopred nasvedčovalo – sa nakoniec urodilo nielen niečo pozerateľné, ale zároveň nie hlúpe. Jednak sa tu rozpráva takmer rovnomerne z dvoch perspektív – ľudí aj orkov. A tiež Orkovia tu nie sú braní len ako tupá sila (pôvodní škrati z Pána prsteňov) a samotná hrozba odinakiaľ, ale ako pomerne rozvinutá civilizácia s vlastnou kultúrou a etikou. Navyše aj medzi jednotlivými klanmi orkov panujú rozdielne názory na to, ako a či kolonizovať iné svety. Takéto nezhody pritom v príbehoch o invázii bývajú priznávané zvyčajne len ľuďom, teda tým, ktorí nevyzerajú ako zvieratá, majú rozum, city a rodiny. Film tiež naznačuje možnosti mezirasových vzťahov a miešania, čo nepodáva ako niečo pohoršujúce. Ani nepovažuje za problém, že v ústrednom vznikajúcom milostnom páre je žena o pár rokov staršia ako muž. To, čo teraz napíšem, môže pôsobiť trochu pritiahnuté za vlasy, ale aj keby sme chceli chápať Warcraft ako analógiu k momentálne aktuálnej téme „imigrantskej invázie“ a v Orkoch videli tých príslovečných „mladých, akcieschopných, svalnatých mužov s najnovšou mobilnou technológiou“ (tu teleportom), film nás stále núti vidieť v nich bytosti, ktoré netvoria jednu uniformnú armádu. Každý jedinec na strane ľudí aj orkov má svoju osobnú históriu, hodnoty a názory. Navyše, pointou príbehu – bez toho aby som prezrádzal príliš – je vedieť sa vzbúriť proti svojmu vlastnému druhu, uzrieť omyl v túžbe ničiť ostatných a radšej uzatvárať prímerie, než sa hnať do vojnovej záhuby. Dve veľmi svižné hodinky, na ktorých je vidno, že sa v nich dosť strihalo, vás dobre navnadia na ďalšie diely. Iste, Warcraft: Prvý stret stojí na davových bojových scénach a od počiatku bolo plánované, že budú vznikať ďalšie diely, takže bojov bude ešte veľa. Ale posolstvom príbehu je, aby sme prekonali vzájomné rozdiely a naučili sa spolu komunikovať. Ak niekto tvrdí, že fantasy je primitívny žáner deliaci postavy jednoducho na strany dobra a zla, Warcraft tejto predstave nezodpovedá. Dve veľmi svižné hodinky, na ktorých je vidno, že sa v nich dosť strihalo, vás dobre navnadia na ďalšie diely. Len je nutné zmieriť sa s tým, že sa asi nikdy nezmení spomínaný hybridný počítačový štýl celej ságy. Žijeme skrátka v čase, keď už pomaly nerozpoznávame, čo je hra, čo nehrateľná videoprezentácia, čo sprievodná animácia a čo už je film. A zdá sa tiež, že dorastá generácia, ktorej to vlastne vôbec nevadí. My, staromilci, nostalgicky spomínajúci na dávnu filmovú fotogéniu, môžeme trochu rozpačito pokašliavať a tváriť sa ako Lothar nad misou. Avšak nie je nám to nič platné. Warcraft: Prvý stret Réžia Duncan Jones Scenár Duncan Jones, Charles Leavitt herecké obsadenie Ben Foster, Travis Fimmel, Dominic Cooper, Paula Patton, Toby Kebbell, Robert Kazinsky, Daniel Wu, Clancy Brown V kinách: od 9. júna | Hodnotenie: pozitívne Youtube Pre prehratie videa se pripojte k internetu Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz