Televízia / seriál Text jan celba | FOTo archív čt Sanitka zmiatla aj pilotov lietadiel na výsluní se vrátil S nadchádzajúcimi letnými mesiacmi šliapu televízne stanice na brzdu, cez rok pravidelné seriály si dávajú prázdniny, programy sa plnia reprízami. Sú medzi nimi ale aj také, na ktoré sa čaká a ktoré aj napriek každoročnému uvádzaniu mávajú vysokú sledovanosť. Tým je napríklad legendárny seriál scenáristu Jiřího Hubača a režiséra Jiřího Adamca Sanitka. F enoménom bola Sanitka už v čase svojho prvého uvedenia. Keď 25. novembra 1984 zaznela z obrazoviek podmanivá melódia titulnej piesne, v ktorej trojica Hana Zagorová, Stanislav Hložek a Petr Kotvald naliehala „Příteli, chvátej, S.O.S.!“, boli ulice všetkých československých miest vyľudnené – všetci sa tlačili pri obrazovkách. Podobne ako v druhej polovici 70. rokov pri Dietlovej Nemocnici na okraji mesta. Tentokrát im scenárista Jiří Hubač naservíroval kladného a skrz-naskrz poctivého doktora Vojtecha Janderu v podaní Jaromíra Hanzlíka a jeho boj s nepriazňou osudu, či už zavinenou ľudským faktorom, matkou prírodou, alebo jeho milostnými mlynskými kameňmi reprezentovanými Evou (Eva Trejtnarová-Hudečková) a Eliškou (Zlata Adamovská). Samotný scenár vtedy Hubač piloval dva roky. Nielenže s lekármi preberal všetko, čo sa týkalo ich práce, ale verný chcel byť jednoducho vo všetkom. A týkalo sa to aj veľkého finále, posledného dielu, ktorý úplne verne a reálne vypodobnil haváriu dopravného lietadla juhoslovanských aerolínií v pražskom Suchdole. Tá sa v skutočnosti odohrala v októbri 1975 a zahynulo pri nej vyše 70 cestujúcich, prevažne československých turistov. „ Náš tábor, to je mimořádný zážitek! Herec Vasil Fridrich K dosiahnutiu väčšej autenticity použili filmári v komparze zranených obetí i skutočne telesne postihnutých ľudí, ktorým naozaj chýbali niektoré časti tiel. Obraz skazy a katastrofy bol taký vierohodný, že sa niektorým herečkám urobilo zle a nemohli pokračovať v natáčaní. „Trojdňové natáčanie scény so zrúteným lietadlom patrilo asi naozaj k najťažším okamihom celého projektu,“ spomína Jiří Adamec. „Snažili sme sa vtedy nájsť nejaký film vo svete, kde by nám kolegovia ukázali, ako na to, ale zistili sme, že niečo podobné v takom rozsahu ešte nikdy nikto nenakrútil, takže nám nezostalo nič iné ako vykročiť do neznáma. Architekt seriálu Jura Hlupý celú scénu dokonale pripravil: kúpili sme vyradené lietadlo, rozrezali sme ho tak, aby pôsobilo ako po skutočnej katastrofe, čo sme mimochodom starostlivo konzultovali s leteckými odborníkmi, a potom už sme do toho šli z jednej vody načisto. Dodnes neviem, ako sme v tom čase mohli dokázať tak verne napodobniť celú situáciu, ale isté je, že sme to dokázali. Dokonca mi po rokoch jeden známy lekár prezradil, že im tento diel seriálu premietali na univerzite ako inštruktážny film, ako medicínsky postupovať pri leteckom nešťastí.“ Vierohodnosť scény katastrofy dokladá aj fakt, že vo chvíli, keď sa natáčalo, piloti, ktorí so skutočnými lietadlami pristávali na ruzyňskom letisku, hlásili dispečingu, že sa na barrandovskom kopci zrútilo dopravné lietadlo. VEDELI STE O SANITKE? Hubač bol náhradníkom Hoci autorom scenára bol Jiří Hubač, ktorý na ňom poctivo pracoval vyše dvoch rokov, pôvodne sa o túto tému zaujímal a prvý námet písal publicista, dokumentarista a režisér Jindřich Fairaizl. Ten bol však v roku 1970 prepustený z televízie ako komunistickému režimu nevyhovujúci (po revolúcii v roku 1990 sa na krátky čas stal riaditeľom ČT), takže svoje poznatky odovzdal práve Jiřímu Hubačovi, ktorý na jeho výskum prostredia pražskej Záchrannej služby nadviazal. Evolúcia sanitiek Sanitné vozidlá záchrannej služby sa v priebehu natáčania menili. V prvých dieloch lekári jazdia k pacientom v autách Škoda 1201, neskôr „vyfasujú“ juhoslovanské sanitky IMV 100 a nakoniec už sa vozia vo vtedy najmodernejších tisícdvestotrojkách, ktoré vyrážali zo skutočného dispečingu záchrannej služby v Prahe Holešoviciach, kde sa natáčalo v reálnej prevádzke. Kostku chválili za emigráciu Pretože išlo o seriál z druhej polovice osemdesiatych rokov, musela byť v scenári úľuba socialistickej ideológii. Odniesla ju predovšetkým postava lekára Mádra, ktorý odišiel na lekársky kongres v Kodani a už sa nevrátil. Emigroval a tým „sklamal dôveru svojich kolegov a všetkého pracujúceho ľudu“. Jeho predstaviteľ Petr Kostka spomína: „Mala to byť záporná postava, ale ja som za ten „hanebný“ čin vtedy dostal od divákov len a len sympatie. Niektorí mi dokonca hovorili: „Tiež by som emigroval. Dobre ste, pán doktor, urobili!“ Sanitka Nova | každú nedeľu po poludní TV program Nova Gold | každú stredu večer TV program Novu nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink Pro přehrání videa se připojte k internetu