kino / komédia Text Vojtěch rynda | FOTO Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Bourák je zvyšok zemiakovej polievky od včera Filmová recenzia Vojtu Ryndu Kto je Bourák? Životný stroskotanec z malomesta, ktorý žije už len z lásky k Elvisovi a k hudobnému žánru rockabilly. A čo je podľa neho ten najväčší bourák? Ružový Cadillac z roku 1959, ktorý sa v mestečku znenazdajky zjaví. Nová komédia Ondřeja Trojana s jeho bratom Ivanom v hlavnej úlohe je prvým väčším českým filmom, ktorý do kín prichádza po karanténe. Bohužiaľ sa ale nie je na čo tešiť M edzi režisérskymi počinmi Ondřeja Trojana, inak tiež producenta a príležitostného scenáristu a herca, bývajú dlhé pauzy: tragikomédiu z obdobia normalizácie Občiansky preukaz delilo od vojnovej romance Želary sedem rokov, temnú fresku Toman z obdobia takzvanej tretej republiky od Občianskeho preukazu ešte o rok viac. Preto je trochu prekvapivé, že Bourák má premiéru ani nie dva roky po Tomanovi. Iste, oproti Trojanovým predchádzajúcim filmom, ktoré sa snažili vypovedať o závažných veciach, ide tentoraz o oddychovú letnú komédiu, ktorá nevyžaduje také náročné prípravy. Výsledok ale pôsobí desivo nesúrodo. Napočudovanie sa nezdá, že by na vine bola uponáhľaná výroba. Skôr to vyzerá, že za rozháraným výsledkom naopak stojí príliš dlhé prekopávanie scenára. Pôvodne, ešte v námete Evity Naušovej, mal byť Bourák sociálnou drámou zasadenou do Sudet. Scenárista Petr Jarchovský však látku posunul do podoby „crazy komédie“ o dysfunkčnej rodine, ktorá sa pod tlakom okolností dokáže znovu zomknúť. Odkiaľ a prečo sa ale v deji vzali mafiáni, slizký vodič kamiónu, séria vrážd a rad ďalších postáv a motívov? Podľa titulkov sa o scenár a jeho dramaturgiu filmu staralo sedem ľudí; zrejme teda došlo k tomu, čo jedno anglické príslovie opisuje ako „príliš veľa kuchárov presolilo polievku“ a materiál sa prerábal tak dlho, až sa úplne stratil pôvodnému zámeru a zabudol, o čom chcel rozprávať a k čomu mal dôjsť. Trocha bezúčelnosti Sudety zostali. Bourák sa odohráva vo fiktívnom mestečku Šlukdorf (kríženec Šluknova s Varnsdorfom, keby to niekomu nedošlo), kde sa začiatkom 90. rokov zavreli továrne a namiesto nich sa vyrojili nonstop herne, rádobykasína, prostitútky a ďalšie figúrky s týmito pochybnými „biznismi“ spojené. V herni Titanic patriacej miestnemu zbohatlíkovi Rudovi pracuje aj Bourákova osemnásťročná dcéra Kamila (začínajúca Veronika Marková). Kým Kamilu celkom bezdôvodne hneď na úvod prizabije skupinka ľudí zo sociálneho dna, bez toho, aby incident aj skupinka sama mali pre ďalší dej väčší význam, Ruda, ktorému sa hovorí Bingo, sa zrejme zblázni z novej mestskej vyhlášky zakazujúcej hazard. Začne totiž vyvádzať veci nezmyselné aj na pomery filmu, ktorý dohromady skoro žiadny zmysel už tak nedáva. Film Bourák totiž nemá žiadnu vnútornú logiku a súdržnosť. Odohráva sa v extrémne štylizovanom svete, ale štylizácia je úplne nejednotná. Niektoré postavy pôsobia ako z béčkovej paródie (extrémne neschopní mafiáni), iné ako zo sitcomu (Kamilina matka Markéta), ešte ďalšie v sebe majú zvyšky pôvodne zamýšľanej sociálnej drámy (skupinka z Titanicu), ale všetky sú v zásade len komiksovo prehnanými karikatúrami. Prostredie rockabilly a vôbec subkultúry posadnutej americkou kultúrou 50. rokov, do ktorej chce postava Bouráka patriť, má zrejme pôsobiť šmrncovne, ale vychádza ako malá česká ulepená hra na ako. Smutným „vrcholom“ sú v tomto ohľade rádobyanglické texty piesní, ktorými dej prekladá účinkujúca kapela, ktorej spevák v podaní Matěja Rupperta dej filmu bohvieprečo rozpráva. Prehnané formy Po výtvarnej stránke sa film uchyľuje ku (zrejme) zámerne nadsadeným postupom, ako sú okato nesediaca zadná projekcia pri jazdách autom, obrovský spln sediaci nad obzorom alebo groteskové zrýchlenie pri scéne bitky. Inokedy sú ale aj tie najbanálnejšie a najobyčajnejšie scény ozvláštňované spôsobom, ktorý jednoducho nemôže nebyť režisérskou chybou: figúry pri rozhovore len tak nadarmo obchádzajú stôl, repliky typu „tu máte ten saponát“ sú prednesené s dôrazom, ako by išlo o indície vedúce k pokladu. A v neposlednom rade v Bourákovi nesedia časové záležitosti. Kristýna Boková (Markéta) a Jiří Macháček (Bingo) hrajú spolužiakov, ktorí sa poznajú vyše štyridsať rokov, ale v skutočnosti je medzi nimi pätnásť rokov vekového rozdielu a Boková bude mať štyridsať až za rok. Podľa anotácie filmu, narážok na komunistov, prostredia mestečka a ďalších faktorov sa dej odohráva v spomínaných 90. rokoch, postavy ale používajú úplne dnešné mobily alebo napríklad robotický vysávač Roomba. Rozostrený scenár Sám Bourák v podaní Ivana Trojana je v takom božom dopustení vlastne dosť nezaujímavý. Jeho dcéra s manželkou síce upečú niečo ako plán, ako ho vytrestať za jeho lenivosť a zálety, ale vo svetle scén ako je tá, v ktorej Bingova manželka (Petra Nesvačilová) detailne zisťuje a oceňuje kvality trusu svojho psieho maznáčika, taká zápletka samozrejme bledne. Závan zápletky ešte v polovici filmu prinesie Kryštof Hádek ako onen vodič kamiónu, ktorý si svoje milenky starostlivo eviduje v „šukmapě“ (to je citát!), ale aj táto nádej vyjde do stratena. Niekde vo vnútri filmu sa nachádza scéna, v ktorej má Bourák víziu svojho milovaného Elvisa v jeho neskorom obéznom a drogovo závislom období. Elvisa s gustom stvárňuje sám režisér a producent, a tak sa pred kamerou spolu ocitajú obaja bratia Trojanovci zároveň. Výstup pôsobí ako dadaistický skeč z repertoáru Divadla Sklep, do ktorého radov Ondřej Trojan aj rad predstaviteľov vedľajších úloh z Bouráka patrí. Tam ale mal tiež zostať – a nie sa bohvieprečo rozkysnúť do formátu celovečerného filmu. „Tvoj život je zvyšok zemiakovej polievky od včera,“ znie jedna replika z Bouráka. Je zbytočné pre ten film hľadať lepší popis. A zbytočné je aj premýšľať nad tým, prečo ho natočil tvorca nominovaný na Oscara (v roku 2004 za Želary), alebo ako ho mohol (dvakrát!) podporiť Štátny fond kinematografie. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Bourák RÉŽIA Ondřej Trojan SCENÁR Petr Jarchovský herecké OBSADENIE Ivan Trojan, Veronika Marková, Kristýna Boková, Jiří Macháček, Kateřina Winterová, Jiří Šimek, Kryštof Hádek… DĹŽKA 111 min. V kinách: od 2. júla / Hodnotenie: Negatívne