kino / sci-fi Text Vojtěch rynda | FOTO profimedia.cz, Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista filmová recenzia vojtu ryndu Pôvodne mal byť skôr len do počtu, ale mnohí diváci ho milovali viac než hlavného hrdinu Luka Skywalkera. A v prvom diele aktuálnej trilógie Star Wars dokonca zomrel. Teraz sa ale „vesmírny kovboj“ Han Solo dočkal vlastného filmu. A ten je taký vydarený, že ságu Star Wars vlastne ani nepotrebuje. U ž úvodné textové informácie, pre sériu typické („v preďalekej galaxii“ a tak ďalej), naznačujú, že tentoraz bude niečo inak: nehýbu sa, pomaly nestratia slovo o Impériu ani nejakých rytieroch Jedi, vysypú pár útržkov informácií o čase bezprávia na planéte Corellii – a jazda sa začína. A to doslova: mladý Han, ktorý sa nestihne ani poriadne predstaviť, sa uvedie brilantným šoférskym výkonom na ukradnutom vznášadle. Jeho únik pred prenasledovateľmi ale nedopadne úplne tak, ako si želal. Z následného maléru síce nejako vykorčuľuje, nasledujúce veci ale zase dopadnú inak, než plánoval. Divák rýchlo pochopí, že má tú česť s nerozvážnym dobrodruhom, ktorý má viac šťastia ako rozumu a zároveň viac smoly, než by si pri svojej bláznivej dobrosrdečnosti zaslúžil. Han Solo nebýva označovaný za „vesmírneho kovboja“ náhodou. Už v pôvodných Hviezdnych vojnách, ktoré sa na plátna kín dostali pred viac ako štyridsiatimi rokmi, sa ich tvorca George Lucas inšpiroval klasickými westernami Johna Forda, ako sú napríklad slávni Pátrači s Johnom Waynom. Jeden sa nesmie nechať pomýliť vesmírnymi kulisami: séria Star Wars je predsa plná potulných dobrodruhov, zákerných zloduchov, rýchlopalných prestreliek a saloonov s exotickými cudzincami a ponúka jednoduchý príbeh o súboji dobra so zlom. Aj keď sa Han Solo tvári, že mu je nejaké dobro a zlo ukradnuté a že mu v celom vesmíre ide len o vlastný profit, aj tak všetci vieme, že má srdce na správnom mieste. Jeho celovečerná „sólovka“ ukazuje, ako si túto masku vybudoval – a zároveň odhaľuje mnohé informácie z jeho minulosti, o ktorých mohli fanúšikovia zatiaľ len špekulovať. Napríklad ako sa zoznámil so svojím kopilotom Chewbaccom alebo kde prišiel k lodi Millennium Falcon. Na počiatku všetkého mladého Hana poháňala – láska. Láska k dievčine Qi're, s ktorou sa chcel vymaniť z područia zlej vládkyne Proximy. Qi're sa však útek aj napriek pokusu podplatiť stráže coaxiom nepodarí a Han strávi tri roky vo vojenskej službe v armáde Impéria. Tam sa pôvabným spôsobom spriatelí s mohutným chlpáčom Chewbaccom, s ktorým sa votrie do služieb podvodníka Becketta. S Beckettom sa pokúsi pre jeho šéfa Drydena Vosa ukradnúť coaxium, a keď odvážna akcia nevyjde, musí sa celá tlupa po coaxiu poobzerať inde. Čo je coaxium? Palivo, ale na tom nezáleží. Coaxium je takzvaný MacGuffin, vec, ktorá sama o sebe už od čias Alfreda Hitchcocka nemá pre dej iný význam než posúvať ho stále dopredu. Vďaka „coaxiálnej“ zámienke sa Han stretáva s ďalšími a ďalšími farbistými postavičkami, ako je pašerák a pilot Lando Calrissian a jeho robotická milenka, a zároveň zažíva čím ďalej intenzívnejšie dobrodružstvá. Pomerne skoro sa mu tak podarí stretnúť sa s Qi'rou, ale za trochu iných okolností, než si predstavoval. Film Solo vznikal komplikovane: pôvodní režiséri Phil Lord a Christopher Miller (LEGO príbeh) boli počas natáčania kvôli „kreatívnym nezhodám“ odstavení a dielo z veľkej časti prerobil skúsený Ron Howard, autor filmov ako Rivali alebo Da Vinciho kód. Na výsledku nie sú žiadne trenice zjavné, pretože drží pohromade najmä vďaka skvelému scenáru. Ten v presne odmeraných pomeroch mixuje strhujúcu akciu s konverzačnými scénami a napätie s humorom. Hoci je pri inflácii veľkolepých akčných scén v dnešných digitálnych veľkofilmoch ťažké prísť s niečím originálnym, tu sa to darí: dych berie už prvá zákazka s Beckettom, prepadnutie vlakového konvoja, ktoré v sebe spája starosvetský šmrnc ako z westernového Prepadnutia (1939!) s choreografiou kolektívnych akčných scén zo sérií Mission: Impossible alebo Rýchlo a zbesilo. Dialógové prehadzovanie medzi dychtivým Hanom, cynickým Beckettom, rezervovanou Qi'rou, blazeovaným Landom a ďalšími figúrami v sebe majú milo starosvetský nádych ako z Casablanky (1942), bez toho by to pôsobilo ako z iného vesmíru. „Nevieš počúvať a plniť rozkazy!“ povie Hanovi znechutene Beckett. „Je arogantný a tiež hladný,“ konštatuje o ňom Dryden Vos. Áno, Han je už tu presne taký, akého ho poznáme zo Star Wars a akého ho máme radi. Alden Ehrenreich (povedomý z filmu Ave, Caesar! bratov Coenovcov) ho hrá nadmieru schopne: pôvodnému predstaviteľovi Harrisonovi Fordovi sa pochopiteľne nevyrovná, ale to by nedokázal nikto. V spoločných scénach Ehrenreicha herecky ešte prevyšuje Emilia Clarke (séria Hra o tróny) ako femme fatale Qi'ra. Becketta stvárnil spoľahlivý Woody Harrelson a Landa hrá multitalentovaný komik a hudobník Donald Glover alias Childish Gambino. V Star Wars sa „odjakživa“ trúsili narážky na Solov legendárny prelet pašeráckou cestou Kessel Run či ďalšie eskapády a fanúšikovia ságy si možno márne lámali hlavu nad tým, prečo Han nosí pre šťastie hracie kocky na retiazke. O ničom z toho nie je treba mať pred pozretím filmu ani tušenie. Solo: A Star Wars Story funguje samostatne ako suverénna veľkofilmová jazda, rozkročená naprieč kinematografiou klasickou aj úplne súčasnou. Zapálení fanúšikovia série to nebudú počuť radi, ale Solo je podarenejším filmom než väčšina radových dielov Star Wars natočených v novom storočí. Solo: A Star Wars Story RÉŽIA Ron Howard SCENÁR Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan Herecké OBSADENIE Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Paul Bettany, Thandie Newton, Joonas Suotamo… DĹŽKA 135 min. V kinách: od 24. mája / Hodnotenie: pozitívnE Pre prehratie videa sa pripojte k internetu