Televízia / šport Text Tomáš Richtr | FOTO GETTY IMAGES Celou históriou šampionátu Formuly 1 sa tiahnu príbehy dominantného pôsobenia niektorého z tímov. Svojho času to bol McLaren, Williams, Ferrari a neskôr aj Red Bull či Mercedes. Medzi týmito dominantnými érami sú potom obdobia, kedy sú výsledky skôr turbulentné a veľmi ťažko predvídateľné. A vyzerá to, že v takej ére sa práve nachádzame! M ercedes na konci minuloročnej sezóny získal ôsmy titul majstra sveta po sebe. Ferrari v rokoch 1999 až 2008 získalo taktiež osem titulov, takže sa dá povedať, že éra Mercedesu v rokoch 2014 až 2021 nie je zas úplne niečo nové. Dochádza ale k veľkej zmene: organizátori Formuly 1 totiž zaviedli výrazne nové pravidlá, podľa ktorých sa konštruujú a vyrábajú monoposty F1. To má vplyv na úplne odlišnú filozofiu fungovania aerodynamiky formúl. Také zmeny vždy majú vplyv na to, že sa preskupia sily. A Mercedes neodhadol tie svoje. V úvodných piatich veľkých cenách tohtoročnej sezóny vozidlá Mercedesu fungovali tak zle, že na špičku poľa strácali takmer jednu sekundu na kolo. Vo svete Formuly 1 je to enormný rozdiel. V kvalifikácii na druhé preteky sezóny, Veľkú cenu Saudskej Arábie, bol rozostup medzi víťazným Red Bullom a druhým Ferrari 0,025 sekundy. To už sa dá povedať, že sú to solídne vyrovnané autá. George Russell, ktorý sa v Mercedese stal novým tímovým kolegom Lewisa Hamiltona, mal v rovnakej kvalifikácii stratu 0,904 sekundy! Na vine je vysoká nestabilita auta nielen v zákrutách, ale prekvapivo aj na rovinkách. Nové technické regule totiž zaviedli v podlahách áut tunely, ktoré kvôli fenoménu straty aerodynamického vztlaku auto destabilizujú, a to sa potom divoko hojdá nahor a nadol vo vysokej frekvencii. Akákoľvek šanca na obhajobu titulu pre tím alebo šanca na zisk ôsmeho titulu pre Lewisa Hamiltona sa začala rýchlo rozplývať. Ale po piatich veľkých cenách prišiel Mercedes s vývojovými úpravami auta tak, že sa mu podarilo vyriešiť problém opísaného skákania. George Russell dokázal dostať auto na stupne víťazov vo Veľkej cene Španielska a kolega Hamilton bol v cieli za ním na piatom mieste. Je to situácia, ktorú mnohí začali chápať ako veľký zlom: kým v úvode sezóny medzi sebou vyrovnane bojujú jazdci tímov Red Bull a Ferrari (hlavne Max Verstappen a Charles Leclerc), po Španielsku sa k nim má ako tretí tím pripojiť Mercedes! Sledovať bitky o čo najlepšie umiestnenie na štarte v kvalifikáciách a stupňoch víťazov v pretekoch nie medzi dvoma, ale hneď šiestimi pilotmi, to má šmrnc ďalšej výnimočnej sezóny. Musíme si samozrejme potvrdiť, či to tak skutočne je. Počas najbližších pretekov v azerbajdžanskom Baku a kanadskom Montreale, ktoré budú naživo odvysielané na programoch Sport 1 a Sport 2 HD sa Mercedes po odstránení problémov s poskakovaním konečne dostane k možnosti auto prirodzene ladiť, a tým zrýchľovať. A nie je úplne bez šance, pretože nad ostatnými jeho dvomi hlavnými súpermi visí strašiak nespoľahlivosti: Max Verstappen vypadol kvôli technickým problémom už z dvoch pretekov a Charles Leclerc z prvého miesta v Španielsku. A to je veľkej bitky ešte len začiatok. Veľká cena Kanady Sport 1 a 2 HD | 19. júna TV program Sport 1 a 2 HD nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink