kino / akčný Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista John Wick opäť „vyľudňuje“ budovy: bez slov a vo veľkom 3 John wick Filmová recenzia Vojtu Ryndu Elitný zabijak John Wick sa vracia v treťom diele akčnej série, ktorá miesto na digitálnych efektoch a zbesilom strihu stojí na skutočnej fyzickej akcii a starostlivej choreografii súbojov v dlhých záberoch. Keanu Reeves si v hlavnej úlohe opäť vystačí s minimom mimiky. A dobrá správa na úvod – Wickovmu psovi tentoraz nebude skrivený ani chĺpok. P ráve absurdne zlomyseľným zabitím Wickovho šteňaťa celá krvavá sága začala. John na začiatku prvého dielu pochoval milovanú ženu, zavesil zabijacké remeslo na klinec a chcel so sučkou Daisy, ktorá mu zostala ako pamiatka na manželku, viesť obyčajný život. To by sa k tomu ale nesmela pripliesť ruská mafia. Film John Wick sa v roku 2014 stal prekvapivým hitom; o tri roky neskôr nasledoval ešte úspešnejší druhý diel, ktorý pokračoval v nastavenej línii brutality, čierneho humoru a zámerných klišé a rozpracoval prostredie, v ktorom sa dej odohráva. Wick totiž patrí do celosvetovej tajnej organizácie zabijakov, ktorá má striktný poriadok a pravidlá. Medzi najdôležitejšie z nich patrí, že v hoteloch Continental, ktoré organizácia prevádzkuje, je násilie zakázané. Wick však na konci druhého dielu v newyorskom Continentali zastrelil kolegu a rivala Santina… Pokračovanie s podtitulom Parabellum sa začína tesne po konci dvojky. Wick je „excommunicado“: vyobcovaný člen, na ktorého hlavu je vypísaná odmena 14 miliónov dolárov. Prvé desiatky minút filmu tak trávi takmer v reálnom čase nepretržitým likvidovaním nepriateľov, ktorí sa ho snažia v nočnom New Yorku uloviť. Sprvu neozbrojený zabijak na úteku, ako vždy prudko elegantný v perfektne strihnutom tmavom obleku s kravatou, je vo vraždení protivníkov nielen veľmi zručný, ale aj pomerne kreatívny: v akomsi múzeu historických zbraní sa prejaví ako zručný vrhač nožov, o chvíľu neskôr v stajniach riadi presné direkty konskými zadnými. Až keď je vzduch aspoň trochu čistý, zájde do pompézneho divadla Tarkovskij, požmurkávajúceho názvom po klasikovi duchovnej kinematografie, a v rozhovore s šéfkou ruských Rómov odhalí počas baletnej skúšky svoje bieloruské korene, aby mohol utiecť do Maroka a neskôr sa stretnúť s japonským majstrom boja s katanou. Takáto smršť násilia a náhodnej etnografie je prehnaná, absurdná – a vtipná veľmi suchým spôsobom bez ironického sebazhadzovania a žmurkania na diváka. Séria John Wick sa preslávila „kamenným“ humorom a zámerne gýčovitou estetikou, ktorá pôsobí až komiksovo, aj keď cyklus komiksový predobraz nemá: čerpá z klasických filmov noir s drsniackymi detektívmi a záhadnými osudovými ženami, sám John Wick potom má predobraz v Paulovi Newmanovi. Zabijaka mal mimochodom v tomto duchu pôvodne stvárniť herec už postarší, ale Wick nakoniec našiel dokonalého predstaviteľa v Keanovi Reevesovi, ktorý na nehybnej tvári a schopnosti ovládať bojové umenie postavil už svojho Nea v trilógii Matrix. Aj tretieho Johna Wicka režíroval rovnako ako predchádzajúce diely Chad Stahelski – Reevesov kaskadérsky dublér z Matrixu, ktorý pôsobí tiež ako koordinátor filmových kaskadérov, a dokonca vlastní štúdio, v ktorom hercov na bojové scény pripravuje. Filmy o Johnovi Wickovi tak vďaka Stahelského skúsenostiam a zázemiu pôsobia v duchu hesla „ťažko na cvičisku, ľahko pred kamerou“. Režisér poníma akčné sekvencie ako krvavý balet: nejde ľahkou cestou rýchlo strihaných záberov v duchu produkcie Luca Bessona, ktorá vloží dynamiku aj do bitky priemerne pohybovo nadaných chlapov, ale rozpráva ich v dlhých záberoch, ktoré nemožno natočiť bez dôkladnej prípravy a choreografie aktérov. Rovnako ako v prípade skutočného baletu potom výsledok pôsobí, ako by nestál žiadnu telesnú námahu, ale zdanie klame. Wick navyše nezriedka bojuje s desiatkami nepriateľov naraz, čo vyvoláva až závratný dojem – tým skôr, že sa tak deje v neprehľadných lokáciách, ako sú spomínané stajne, arkádový komplex v Casablance alebo sklenená a zrkadlová sieň v úplnom závere. Celá séria ďalej vyniká výrazným „nočným“ vizuálnym ladením, kedy tmu prestupujú neóny, bodové reflektory, žiarivky a iné svetelné zdroje. Veľmi originálne je tiež stvárnenie každodenného chodu organizácie okolo hotelov Continental: prevádzku obstarávajú tetovaniami a piercingom opantané zachmúrené ženy v mužských kostýmoch, ktoré aj v súčasnosti používajú také starosvetské nástroje ako tabuľa s kriedami. Jednou z najvyšších členiek hierarchie je Arbiter – pozoruhodná bytosť, ktorá kvôli udalostiam najmä druhého dielu príde vykonať v newyorskom Continentali personálny audit. A ten bude stáť draho všetkých, ktorí Wickovi v poslednom čase pomohli nad rámec svojich povinností – vrátane riaditeľa hotela Winstona. Aj tretí John Wick až roztomilo oslavuje béčkovosť svojich inšpirácií a koreňov. Komiksovo prehnané vraždenie vrátane špliechancov krvi pripomína zabíjanie nepriateľov vo videohrách: akoby Wick protivníkov nezabíjal, ale akosi „vypínal“ a vyľudňoval tak celé budovy, respektíve levely. Mimoriadne sa pri tom vyžíva v strieľaní do hlavy zblízka – a keď nemá čím strieľať, „aspoň“ nepriateľom zatĺka do hlavy nože. Akcie je vo filme nakoniec až moc a najmä finále viac ako dvojhodinového filmu sa pre samé zabíjanie trochu vlečie. Starostlivo dávkovaný je naopak suchý humor, spočívajúci najmä v kontraste medzi vybraným spoločenským správaním hlavných postáv a ich zámerom pozabíjať sa navzájom. Parabellum v podtitule filmu odkazuje na latinský citát „si vis pacem, para bellum“ – „ak túžiš po mieri, priprav sa na vojnu“. Tá ale naplno prepukne zrejme až v ďalšom diele: trojka totiž končí zásadnou zradou a nečakaným spojenectvom. To prvé vo svete Johna Wicka nemôže zostať nepotrestané, to druhé nevyužité. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu John Wick 3 RÉŽIA Chad Stahelski SCENÁR Derek Kolstad, Shay Hatten, Chris Collins, Marc Abrams Herecké OBSADENIE Keanu Reeves, Halle Berry, Ian McShane, Laurence Fishburne, Mark Dacascos, Asia Kate Dillon, Lance Reddick… DĹŽKA 130 min. V kinách: od 16. mája / Hodnotenie: Pozitívne