kino / dráma Lesk a bieda baletu Polina Balet patrí v tanci ku kráľovským disciplínam. Za ladnými pohybmi tanečníc sa ale skrývajú roky tvrdého tréningu a driny, odriekania i psychického vypätia. Svoje o tom vie aj Polina, ktorá o kariére baletky snívala už od detstva. Text dominika cigánková | FOTO cinemart A ko malé dievčatko sa stala žiačkou profesora Bojinského, významného učiteľa a prísneho perfekcionistu, u ktorého vydržala až do dospelosti. Bojinsky s ňou má jasné plány, už od prvých tanečných krokov ju za neustáleho drilu smeroval na dráhu klasickej ruskej baletky. Má jediný cieľ, urobiť z Poliny členku baletného súboru prestížneho moskovského Veľkého divadla. Pre mladú dievčinu je jej tanečný majster boh a bezhranične mu dôveruje, jedného dňa však navštívi predstavenie francúzskeho súboru moderného výrazového tanca a tento zážitok jej spôsobí umelecký šok, ktorý ju úplne vykoľají. Všetko, v čo doteraz verila a o čo usilovala, sa žmurknutím oka rúca ako domček z kariet. Predlohou drámy z baletného prostredia sa možno trochu prekvapivo stal komiks. Ten nakreslil v roku 2011 teraz tridsaťtriročný francúzsky umelec Bastien Vivès a pomenoval ho rovnako ako jeho hlavnú hrdinku, Polina. Námetu sa ujala francúzska režisérka Valérie Müller, a keďže ide o film z tanečného prostredia, prizvala si do tímu známeho francúzskeho tanečníka a choreografa Angelina Preljocaja, ktorý začínal ako klasický baletný tanečník, ale neskôr sa nechal pohltiť moderným tancom. Preljocaj patrí k naozajstným majstrom, veď jeho tanečný súbor Ballet Preljocaj vystupuje v milánskej La Scale či v parížskej Opere. v kinách od 25 mája Nájsť predstaviteľku hlavnej úlohy bola pre režisérske duo náročná úloha: „Na casting v Európe prišlo takmer 300 dievčat. Videli sme dievčatá, ktoré boli perfektné pre balet, ale nie pre moderné tance, alebo vedeli zatancovať oboje, ale zase sa necítili príjemne, keď mali hrať. Nakoniec sme si povedali, že musíme hľadať v Rusku. Išli sme do Moskvy a potom do Petrohradu. Celkovo sme videli asi 600 dievčat.“ Polinu nakoniec stvárnila ruská tanečnica Anastasia Shevtsova. Preljocaj musel vymyslieť nielen baletné scény, ale aj choreografiu moderného tanca, Polina totiž po zážitku s francúzskym súborom otáča svoj život o 180 stupňov. Odmieta miesto na prestížnej, ale konzervatívnej moskovskej scéne a radšej odcestuje do Francúzska do Aix-en-Provence za slávnou choreografkou Liriou Elsaj, ktorá sa venuje súčasnému modernému tancu. Poline nechýba vytrvalosť, odhodlanie, posadnutosť tancom a nevadí jej ani tvrdá práca, na ktorú je zvyknutá od svojho ruského učiteľa. Napriek tomu sa jej však nedarí presadiť sa v tvrdej konkurencii ostatných tanečníkov. Stále ju totiž drží späť klasický ruský prístup, kvôli ktorému nedokáže oslobodiť svoje jedinečné ja, svoju osobnosť. Podarí sa jej v tanci nájsť namiesto dokonalosti vnútorný zážitok? Polina réžia Angelin Preljocaj, Valérie Müller Scenár Valérie Müller Herecké obsadenie Juliette Binoche, Niels Schneider, Alexej Guskov, Miglen Mirtchev, Anastasia Shevtsova… Dĺžka 112 min. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu