kino / thriller Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Do buranov sa to strieľa samo lov Filmová recenzia Vojtu Ryndu Na lesnej planine sa prebudí jedenásť nič netušiacich ľudí, na ktorých vzápätí niekto spustí ostrú paľbu. Kto za tým stojí, kto prežije a komu máme vlastne fandiť? Vtipný, brutálny a nepredvídateľný thriller Lov pokračuje v línii nezávislých filmov ako Uteč alebo My, ktoré sa z pozície béčkových žánrov triafajú do súčasných nálad v spoločnosti, predovšetkým do tej americkej. F ilmov stojacich na námete, že sa z ľudí stane lovná zver, je veľa. Často spadajú do samostatného podžánru „vyvražďovacích“ hororov, v ktorých divák sleduje, ako postáv ubúda, a môže dokonca tipovať, v akom poradí budú plátno opúšťať. Divácke potešenie potom súvisí s tým, nakoľko ten ktorý film žánrové pravidlá v tomto ohľade napĺňa, alebo porušuje, a ako teda pracuje s očakávaniami publika. Americký satirický thriller Lov divácke očakávania obracia hore nohami priebežne a dôkladne. Prvý šok príde sotva pár minút po začiatku filmu. Úvodný útok neviditeľných nepriateľov neprežije hneď päť účastníkov „lovu“, teda takmer polovica, a navyše zomrú až absurdne brutálnymi spôsobmi: sú roztrhaní nášľapnou mínou, prešpikovaní šípmi, spadnú do jamy s bodákmi (dvakrát za sebou)... Postavy, o ktorých si možno dôvodne vytvárať predpoklady, že by mohli byť hlavnými (krásna blondína, šikovný a sympatický chlapík), z deja zmiznú skôr, než sa stihnú rozkukať oni aj divák. Vojna medzi mestom a vidiekom Očividne prehnaná brutalita ale spolu s odľahčenou hudbou naznačuje, že Lov bude niečím viac než len „obyčajnou“ vyvražďovačkou v duchu béčkových hororov. Nadsádzka srší aj z úplného prológu filmu, v ktorom na akciu v lese mieri luxusným súkromným lietadlom skupinka snobských ľavicových elitárov s neznesiteľne povýšeneckým vystupovaním. Keď sa ukáže, že lovnou zverou sú naopak príslušníci chudobnejších a menej vzdelaných vrstiev z vidieka, inak povedané ľudia, ktorí tvoria veľkú časť voličskej základne prezidenta Donalda Trumpa, začne byť jasné, že v Love pôjde o akúsi triednu vojnu medzi dvoma pólmi dnešnej americkej spoločnosti. Trvá ale ešte dlho, než sa objasní kto je kto, ako situácia vznikla a že za celým masakrom stál zlý, ale neškodný vtip na tému konšpiračných teórií, ktorý sa bohužiaľ dostal na verejnosť. Scenáristi Damon Lindelof (Star Trek: Do temnoty, Svetová vojna Z) a Nick Cuse (seriál Watchmen) dávkujú informácie nesmierne starostlivo, nechávajú vo vzduchu visieť otázky, udržujú divácku pozornosť neustále napnutú a ani kľučky v podobe náhodného zjavenia arabských utečencov alebo medzititulku „o rok skôr“ v ich rukách nepôsobia samoúčelne alebo lacno. Trochu neobvyklá armáda Útočníkom velí korporátna ľadová kráľovná Athena v podaní Hilary Swank. Najznámejšie meno z obsadenia si ale tvorcovia rafinovane šetria a tvár tejto dvojoscarovej herečky (bodovala s filmami Million Dollar Baby a Chlapci neplačú) ukážu až za veľmi špecifických okolností. Hlavnou hrdinkou medzi napadnutými sa potom ukáže byť istá Crystal – navonok obyčajná tridsiatnička z Mississippi, ktorá pracuje v požičovni automobilov, ale zároveň je veteránka z vojny v Afganistane. Stvárnila ju zatiaľ nie príliš známa Betty Gilpin (mohli sme ju vidieť v seriáli GLOW), pre ktorú by Lov mohol znamenať výťah k veľkým rolám. Crystal pôsobí zavádzajúcim dojmom: tvári sa trochu tupo a skôr než vetami sa vyjadruje úsečnými slovami alebo citoslovcami, ale pritom sa dokáže bleskovo zorientovať v každej situácii a rozhodnúť sa tak, aby prežila. Život jej zachraňuje fyzická kondícia bývalej vojačky aj schopnosť využiť zdanlivo bezvýznamné fakty – napríklad že krabička cigariet v štáte Arkansas rozhodne nestojí skoro desať dolárov. Akcie je v Love až nad hlavu a vygraduje mnohominútovou scénou, v ktorej dôjde aj na najrôznejšie kuchynské náčinie, ale ťažisko filmu spočíva inde: v inteligentnej a podvratnej spoločenskej satire, ktorá rozdáva rany na všetky strany. Vo filme proti sebe stoja namyslení elitári a obmedzení burani. Jedni majú väčší problém s používaním slova „černoch“, rodovými stereotypmi alebo takzvanou kultúrnou apropriáciou (kto nie je Aziat, nesmie nosiť kimono) než s tým, že zabíjajú (takmer) neozbrojených ľudí. Druhí nedovidia za hranice vlastného dvora, neobťažujú sa myslieť vlastnou hlavou a podliehajú kvôli vlastnej pohodlnosti fake news, konšpiračným teóriám a internetovým fámam. Trafený Trump Od Lovu nemožno očakávať realizmus, ide predsa o podobenstvo. K zosilneniu svojho posolstva si vypomáha dokonca Orwellovou Zvieracou farmou, dnes už klasickou bájkou o triednom boji. O tom, ako presne sa Lov triafa do dnešných nálad v americkej spoločnosti a aký relevantný voči našej dobe je, vypovedá aj jeho komplikovaná cesta k publiku. Najprv bola premiéra filmu odložená kvôli streleckým útokom v Ohiu a Texase v auguste 2019; film, ktorý okrem iného spochybňuje ústavné právo na držanie zbraní, sa vtedy do kín jednoducho nehodil. Potom sa voči filmu ako trafená hus veľmi kriticky ozval sám Donald Trump, ktorého politika schizmu popisovanú v Love ešte rozširuje. A nakoniec do uvedenia filmu v kinách zasiahla pandémia koronavírusu, ktorá nielen v USA prehlbuje triedne rozdiely a vyvoláva diskusie o strete osobných slobôd so zodpovednosťou voči ostatným. Lovu sa tak podarilo trafiť do súčasného ducha doby a možno ho vnímať na množstve významových rovín. Zároveň je ale možné sledovať ho ako inteligentne vymyslenú, no stále relatívne nekomplikovanú akčnú žánrovku. Práve na takéto filmy sa zameriava produkcia Blumhouse, podpísaná napríklad aj pod autorskými filmami Jordana Peelea (Uteč a My), sériou Očista a ďalšími nízkorozpočtovými filmami s kontroverzným presahom. Rovnako ako ony má Lov okrem svojich terajších kvalít ešte navyše šancu dozrieť s časom: raz nám možno o našich komplikovaných časoch ukáže viac, než sme schopní vidieť teraz. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Lov RÉŽIA Craig Zobel SCENÁR Nick Cuse, Damon Lindelof herecké OBSADENIE Betty Gilpin, Hilary Swank, Ike Barinholtz, Wayne Duvall, Ethan Suplee, Emma Roberts, Christopher Berry… DĹŽKA 90 min. V kinách: od 13. marca / Hodnotenie: Pozitívne