FILMOVÝ KLUB televízia Text Ivana Petrová | FOTO AMC Židovská Odyssea Najrôznejších vojnových príbehov o osudoch Židov, ktorí prešli hrôzami holokaustu, bolo napísané aj natočené nespočetné množstvo. Všetky sú veľmi emotívne a mnohokrát drásavé pripomienky ľudskej bezohľadnosti, ale aj statočnosti. Lenže strastiplná cesta tohto národa neskončila rokom 1945. Ich Odyssea len nabrala iný smer. O tto Preminger (Anatomy of a Murder) sa na začiatku šesťdesiatych rokov rozhodol previesť na plátno skvelú knihu Leona Marcusa Urisa a vrátiť sa tak k vzniku samostatného Izraela. Je rok 1947 a britská vláda sa vzdáva svojho mandátu v Palestíne. Krajina zasľúbená je teda už blízko. Ale než dôjde k vyhláseniu a uznaniu nového štátu, čaká na hlavných hrdinov nejedna horúca chvíľka. Film sa tak vracia k udalostiam okolo teroristického útoku na hotel King David, k zadržiavaniu Židov na Cypre a zabrúsi do radov extrémistov zo skupiny Irgun. Jednoducho ďalší z historických veľkofilmov, ktorý má ambície hrať na mnoho strún. Božský Paul Newman Dlhšia stopáž filmu dovolila filmárom pracovať s väčším počtom hlavných hrdinov. Všetkým ale doslova kraľuje jeden z vôbec najlepších amerických hercov, Paul Newman, ktorý si zahral úlohu židovského hrdinu, neohrozeného bojovníka za slobodu, Ariho Ben Kanaána. Newman je jednoducho Pán herec, ktorému výrazné charaktery mužov idúcich si neohrozene za svojím vyložene pristanú. Pritom nikdy nepôsobí prehnane, alebo snáď dokonca pateticky. Je jedno, či hrá hrdinu, či zloducha, nikdy nestráca iskru a zmysel pre humor (nezabudnuteľný bol vo filmoch Frajer Luke, Podraz alebo Farba peňazí). Všetkým ale doslova kraľuje jeden z vôbec najlepších amerických hercov, Paul Newman, ktorý si zahral úlohu židovského hrdinu, neohrozeného bojovníka za slobodu, Ariho Ben Kanaána. Film je však miestami trošku bez života, príliš jasne smeruje k happy endu a romanci, ktorá samozrejme nesmie chýbať, je ale trošičku gýčovitá. Napriek všetkým nedostatkom (sú to však len drobnosti) sa filmárom podarilo niekoľko brilantných scén. Ohromujúca je napríklad scéna, keď Dov Landau (Sal Mineo), poľský terorista, ponúka sám seba Irgunu, židovským extrémistom. Ďalšie plus filmu sú exteriéry. Na dosiahnutie úplnej autentickosti si Preminger pomohol reálnymi lokáciami na Cypre a v Palestíne. Zachytil tak veľmi farbistý a živý svet Blízkeho východu, ktorý je navzdory všetkým ťažkostiam, konfliktom a trvajúcemu napätiu úplne očarujúci a neskutočne „fotogenický“. Napätie, ktoré sa dá krájať Je pozoruhodné, ako scenárista Dalton Trumbo a režisér Otto Preminger stupňujú napätie. Jednotlivých protivníkov odhaľujú postupne, aj keď sa môže zdať, že je všetko od začiatku jasné. Politické aj vojenské sily sú jednoznačne rozvrhnuté, avšak jednotlivé postavy už také odhadnuteľné nie sú, a tak medzi nimi panuje väčšie napätie než medzi Haganou (ďalšia podzemná židovská organizácia pôsobiaca na území Palestíny) a Irgunom alebo medzi Židmi a Britmi. Čo dodať, hercom kraľuje charizmatický Newman, vizuálu podmanivá krajina a hudbe zase Ernest Gold, ktorý v roku 1961 úspešne premenil oscarovú nomináciu na zlato. Proste klasika filmového plátna ako má byť. Zaujímavosť Na premiére filmu, keď začala tretia hodina premietania a koniec sa zdal byť v nedohľadne, komik Mort Sahl vstal zo svojho sedadla a vykríkol: „Otto, nechaj môj ľud na pokoji!“ Incident sa v Hollywoode stal veľmi populárnym. Exodus RéŽIa Otto Preminger SCeNÁr Dalton Trumbo podle knihy Leona Marcus Urise HERECKÉ OBSAdenie Paul Newman, Eva Marie Saint, Ralph Richardson, Peter Lawford, Lee J. Cobb, Sal Mineo, John Derek, Hugh Griffith, Gregory Ratoff, Felix Aylmer, Alexandra Stewart, Martin Benson, Victor Maddern, Ralph Truman DĺžKA 210 min. Youtube Hodnotenie: FDb 71,1 % Redakcia Pre prehratie videa se pripojte k internetu AMC | 28. mája TV program AMC nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink