Televízia / šport Text tomáš richtr | FOTO profimedia.cz Formula 1 Formula 1 sa vracia do sa vracia do monaka monaka Po odmlke vyvolanej pandemickou krízou sa začínajú vracať tradičné preteky, bez ktorých si možno ťažko F1 predstaviť. Konečne došlo aj na legendárny okruh v Monte Carle, kde si to piloti rozdajú predposledný májový víkend. A ko to vlastne celé začalo? S nápadom usporiadať v malom kniežatstve preteky Formuly 1 prišiel nadšenec Antony Noghès, ktorý žiadal, aby vtedajší autoklub (ACM) získal medzinárodný štatút. To ale bolo odmietnuté, pretože sa na území Monaka nekonala žiadna veľká športová udalosť (vtedy už existujúca Rallye Monte Carla viedla prevažne cestami mimo kniežatstva). A tak sa Antony Noghès rozhodol usporiadať veľkú cenu F1 výhradne v uliciach Monaka! Prvé preteky sa išli už v roku 1929 a len štyri roky neskôr získali štatút medzinárodnej „veľkej ceny“ po boku Francúzska, Belgicka, Talianska a Španielska. Vojna zastavila pretekanie nielen v Monaku, a aj keď Veľká cena Monaka nechýbala v prvom roku „nového“ šampionátu F1 (1950), začala byť jeho permanentnou súčasťou až v roku 1955. Prvé preteky modernej éry vošli do histórie kurióznou udalosťou: v prvom kole totiž došlo k havárii potom, čo morská vlna zaplavila trať v zákrute Tabac. Desať jazdcov skončilo v prvom kole a preteky nakoniec vyhral Argentínčan Juan Manuel Fangio, neskorší päťnásobný majster sveta. Bohatá história veľkých cien v Monaku by mohla rozprávať množstvo mimoriadnych príbehov, bohužiaľ i tragických. Keď v roku 1955 vyletel z trate so svojou Lanciou D50 Alberto Ascari, skončil aj so svojím vozidlom v mori. Vyviazol síce len so zlomeným nosom, ale o štyri dni neskôr zomrel po havárii na okruhu v talianskej Monze. Veľkú tragédiu pamätá aj Veľká cena Monaka z roku 1967, počas ktorej havaroval taliansky pretekár Lorenzo Bandini, ktorý v troskách vozidla uhorel. To si vyžiadalo zavedenie série bezpečnostných zlepšení. Preteky v úzkych uliciach Monaka sú okrem svojej exkluzivity známe tiež väčším počtom havárií kvôli všadeprítomným zvodidlám. Kvôli nim sa jazdcom na okruhu tiež zle predbieha. Veľká cena v roku 2003 tak napríklad nemá v štatistikách jediný záznam o tom, že by sa niekto na dráhe počas pretekov aspoň raz predbehol. V roku 1981 nastala na okruhu iná kuriózna situácia. V kuchyni hotela Loews umiestnenom nad tunelom totiž vypukol požiar. Zasahujúci hasiči dostali plamene rýchlo pod kontrolu, ale napumpovali do kuchyne veľké množstvo vody, ktoré začalo presakovať strechou tunela až na pretekársku dráhu. Monoposty tak prechádzali suchou dráhou, aby v tuneli vošli do vysokej vrstvy vody. O tri roky neskôr pritom vznikol na trati presne opačný problém. Počas pretekov veľa pršalo, ale dráha v tuneli bola naopak suchá, navyše s vrstvami oleja z predchádzajúcich jázd. Niki Lauda vtedy situáciu aktívne riešil a presvedčil vtedajšieho šéfa F1 Bernieho Ecclestona, aby zariadil, že posádka hasičského auta pretekársku trať v tuneli pravidelne namáčala. Veľká cena Monaka Sport 1 a 2 HD | 23.–24. mája TV program Sport 1 a 2 HD nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink