kino / fantasy Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista Na Hellboya nemá byť pekný pohľad Filmová recenzia Vojtu Ryndu Pre komiksový výtvor pekiel Hellboya nie je žiadny súper dosť nesvätý: tretí hraný film o cynickom vyšetrovateľovi paranormálnych javov Hellboyovi čerpá z mytológie anglickej, mayskej aj slovanskej. Oproti prvým dvom filmom je nový Hellboy oveľa brutálnejší a zámerne škaredší, medzi dnešnými komiksovými adaptáciami potom patrí k najoriginálnejším. H ellboya na plátno prvýkrát priviedol v roku 2004 dnes už oscarový mexický filmár Guillermo del Toro. Adaptácia komiksu Mikea Mignolu z vydavateľstva Dark Horse sa nakrúcala v Česku za účasti množstva domácich hercov. Asi najviditeľnejší z nich bol Karel Roden v úlohe ruského mystika Rasputina, ktorý vo filme pomáha nacistom vyvolať hlavného hrdinu z pekla. Hellboy je vskutku svojrázny chlapík a Mignola ho neváha zasadzovať do nemenej svojráznych historických kontextov: veľavravná je už len kombinácia Rasputina s treťou ríšou. A rozhodne si ho človek nepopletie so žiadnym zo zástupov niekedy až nudne „slušniackych“ superhrdinov od komiksových vydavateľstiev Marvel alebo DC. Agent pre vyšetrovanie paranormálnych javov Hellboy má dobre cez dva metre, tehlovo červenú kožu, kopytá, chvost, dva masívne rohy vyrastajúce z čela, kombináciu kladiva a rukavice namiesto pravej ruky a trochu suchý zmysel pre humor. Väčšinu týchto rysov schováva pod dlhý plášť a rohy si piluje rovnako pravidelne ako si ľudia čistia zuby, ale ani tak sa mu príliš nedarí zostávať nenápadný – okrem iného preto, že za sebou dosť často necháva len ruiny, spálenisko a hromady mŕtvych nepriateľov. Štyri roky po prvom filmovom Hellboyovi nasledovala dvojka s podtitulom Zlatá armáda, ktorá sa už ale natáčala v Maďarsku. Na pripravovanom treťom diele del Toro nedostal možnosť podieľať sa ako scenárista, a tak od projektu odstúpil a s ním odišiel aj predstaviteľ titulnej úlohy Ron Perlman. Pokračovanie sa tak ocitlo na vedľajšej koľaji a namiesto neho séria o Hellboyovi po rokoch odkladov dostala nový začiatok. Peripetie boli nakoniec pre dobro veci: Hellboy model 2019 je vtipnejší, brutálnejší a vernejší komiksovej predlohe. Tam, kde del Toro kládol dôraz na vizuálnu vycibrenosť a bol možno až príliš krotký a úhľadný, ide nový film cestou zámerne chaotických akčných scén a všeobjímajúcej absurdity, v ktorej sa nemožno čudovať žiadnemu nápadu. Veľmi pomáha aj prístupnosť: kým del Toro sa musel držať línie „do trinástich rokov nevhodné“, súčasný Hellboy má v USA nálepku „do sedemnástich rokov len v sprievode dospelého“. Čo znamená krv. Teda veľa krvi. A vyvrhnutých telesných orgánov k tomu. Čiernobiely úvod sa odohráva v Anglicku v roku 517, keď rytieri kráľa Artuša po urputnej vojne a desivej morovej epidémii premôžu zlú čarodejnicu Nimue, rozštvrtia ju a jednotlivé kusy jej tela schovajú rôzne po Európe. Hellboy prichádza na scénu v súčasnosti, keď ide do mexickej Tijuany vyzdvihnúť kolegu Ruiza. Zistí však, že milý agent sa premenil na mayského netopierieho démona Camazotza, čo nemôže nevyústiť v súboj na život a na smrť. Potom je Hellboy svojím zamestnávateľom ÚPVO (Úradom paranormálneho výskumu a obrany) vyslaný do Anglicka, kde má spriatelenej okultnej organizácii Osiris pomôcť uloviť troch obrov. Gentlemani z Osiris však nie sú takí spriatelení, ako sa pôvodne tvárili. A zatiaľ čo Nimue stále čaká na svoje vzkriesenie, kríženec chlapa a divokého prasaťa Gruagach sa dohaduje s babou Jagou, ako sa Hellboyovi pomstiť za dávnu krivdu, spojenú s dievčaťom Alicou, ktorú kedysi uniesli víly. Je to zmätené? Nevadí. Cynický a rezignovaný Hellboy nijako zvlášť nerieši, aká obluda naňho vybafne za ďalším rohom, a žiadny veľký zmysel by v deji nemal hľadať ani divák. Najneskôr pri potýčke s obrami je jasné, akú cestu a estetiku si film vybral: na hlavnú dejovú líniu smerujúcu ku vzkrieseniu Nimue vešia pomerne nesúvislé epizódy a okrem skutočne extrémnej miery brutality sa nebojí byť aj vizuálne škaredý, čo je v ére až sterilne vypiplaných komiksových kúskov typu Avengers alebo animovaných filmov od Pixaru príjemne osviežujúce. Napríklad konverzačná scéna s babou Jagou v chalupe (teda skôr chráme) na (dvoch) kurích nohách je ohavná bez akejkoľvek roztomilosti. Za zdanlivou nesúrodosťou epizód a chaotickosťou akčných scén sa skrýva jasný plán, prejavujúci sa napríklad v komplikovane riešených dlhých záberoch. Film režíroval Angličan Neil Marshall, ktorý debutoval akčným vlkolačím thrillerom Psí vojaci a natočil aj vydarený jaskynný horor Pád do tmy. David Harbour v úlohe Hellboya v ničom nezaostáva za Ronom Perlmanom z prvých dvoch filmových adaptácií. Veľmi silnou protihráčkou mu je Milla Jovovich (Alice zo série Resident Evil), ktorá čarodejnicu Nimue stvárňuje bez prehrávania a nadbytočného démonizovania ako ráznu ženskú, ktorá má rozhodne veľa dôvodov nenávidieť celý svet. Aj keď má srdce na pravom mieste, nie je hundroš Hellboy podľa všetkého nijako zvlášť príjemný spoločník. Ani film o ňom sa nesnaží divákovi zavďačiť. Marshallov film zatiaľ nemá príliš pozitívne recenzie, čo zodpovedá jeho pozícii bokom od súčasných mainstreamových trendov úhľadnej a jasne čitateľnej zábavy. Kombináciou folklóru rôznych kultúr a nekompromisnou vizuálnou stránkou však Hellboy patrí medzi súčasnými komiksovými adaptáciami k najoriginálnejším. Končí okrem iného jasným odkazom na Kosteja Nesmrteľného; bola by škoda, keby sa Hellboy kvôli komerčnému neúspechu svojho najnovšieho dobrodružstva nedočkal pokračovania a s takto výrazným protivníkom sa na plátne nestretol. Hellboy režia Neil Marshall scenáR Andrew Cosby Herecké obsadenie David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Daniel Dae Kim, Thomas Haden Church, Penelope Mitchell… DĹŽKA 121 min. V kinách: od 11. apríla / Hodnotenie: Pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu