kino / historická dráma Text Vojtěch rynda | FOTO Pilot Film Vášnivá obhajoba spravodlivosti Vojtěch Rynda český filmový publicista od majstra Polanského Dôstojník špión Filmová recenzia VojtU RyndU Dreyfusova aféra, ktorá názorovo rozorvala Francúzsko, zostáva aj po viac ako sto rokoch klasickou ukážkou svojvôle štátneho aparátu a prejavu antisemitizmu. Nestor svetovej kinematografie Roman Polanski o afére vo filme Dôstojník a špión rozpráva prostredníctvom takisto úplne klasickej a tradičnej filmárčiny, ktorá odsúva roztržité moderné thrillery do druhej ligy. P ovedľa bežných dnešných thrillerov je Dôstojník a špión neporovnateľne pomalý. A divák, ktorý má za sebou stredoškolský dejepis, vie, ako dej dopadne. Napriek tomu je film Romana Polanského nesmierne strhujúci zážitok, od ktorého nemožno odtrhnúť oči. Iste aj preto, že pre starého majstra ide o osobnú tému. Keby niekto na hodinách dejepisu nedával pozor – Dreyfusova aféra na prelome 19. a 20. storočia otriasla súdnictvom, najvyššou politikou a vôbec celou spoločnosťou francúzskej Tretej republiky. Dôstojník Alfred Dreyfus bol v decembri 1894 neprávom odsúdený za špionáž a vlastizradu na doživotie v tvrdom žalári na Diabolských ostrovoch tisíce kilometrov od svojej vlasti; úlohu v rýchlom procese a tvrdom treste hral jeho židovský pôvod. Dreyfusov niekdajší učiteľ Georges Picquart zanedlho potom odhalil skutočného špióna, ale francúzska armáda sa snažila nové fakty zamiesť pod koberec a začala šikanovať aj Picquarta. 5. januára 1895. V pochmúrny deň napochoduje na veľkolepé nádvorie parížskej École militaire tridsaťpäťročný dôstojník francúzskeho delostrelectva Alfred Dreyfus sprevádzaný štvorčlennou eskortou a vírením bubnov. Štátny zástupca prečíta rozsudok. Dreyfusovi sú pred zrakmi jeho bývalých druhov otrhané z uniformy výložky a epolety, šabľa mu je prelomená vo dvoje. Dôstojník si zachováva hrdosť a prevoláva svoju nevinu a slávu armáde i Francúzsku. Polanski ceremoniál vojenskej degradácie inscenuje v reálnom čase; najmä pri otrhávaní dištinkcií je Dreyfusove poníženie takmer hmatateľné. Už tento úvod predznamenáva, v akom duchu sa bude niesť zvyšok filmu. Dôstojník a špión je pomalý a hutný a odohráva sa takmer výhradne v mužskom svete, kde majú veľmi dvojakú úlohu hodnoty ako česť, oddanosť a tradícia. Dôstojník a špión je dráma súdna, respektíve procedurálna: sleduje priebeh hneď niekoľkých súdnych procesov, príprav na ne, vyšetrovania, zbierania dôkazov, vypočúvania svedkov, konzultácie expertov a ďalších postupov, ktoré k právnickej práci patria. Preto nie je hlavnou postavou Dreyfus, ale Picquart. S Dreyfusom sa divák stretne v spomínanom úvode, potom príležitostne sleduje jeho telesné i duševné chátranie vo väzení a nakoniec je svedkom jeho zbavenia viny na súde. Major Picquart medzitým vykonáva dôkladnú detektívnu prácu, pri ktorej mu štátne inštitúcie hádžu čím ďalej väčšie polená pod nohy. Ambiciózny mladý muž sa nezávisle na Dreyfusovej afére nedlho po dôstojníkovom odsúdení stal vedúcim oddelenia kontrarozviedky. Pri pomerne rutinnom chode úradu narazil na dôkazy, ktoré Dreyfusovu vinu prinajmenšom spochybňovali, pričom skutočným špiónom bol podľa nich istý major Esterhazy. Picquartovi nadriadení však o revízii procesu nechcú ani počuť: priznať chybu by znamenalo stratiť tvár, ukázať neschopnosť vojenskej mašinérie, a ešte navyše odhaliť mieru antisemitizmu v štátnych inštitúciách. Picquart je v jednej chvíli dokonca umlčaný prevelením do Tuniska, ale v tom čase už sa v kauze angažujú verejné osobnosti ako spisovateľ Émile Zola, ktorý píše slávny článok Žalujem!... A to je stále len zlomok mnohoročnej kauzy. Dokázať zredukovať taký komplexný prípad na plochu celovečerného filmu si vyžaduje nesmiernu scenáristickú zručnosť; vedieť ho potom vyrozprávať tak, aby nešušťal papierom, je takmer zázrak. Scenárista Robert Harris, s ktorým Polanski už predtým spolupracoval na trileri Muž v tieni, o afére najprv napísal knihu, ktorú do podoby scenára previedol spolu s režisérom. Sled procesných úkonov, skúmanie dôkazov a Picquartových rozhovorov s najrôznejšími ľuďmi, ktorý musel v písanej forme pôsobiť pomerne sucho, potom režisér pretavil v prúd scén tak napínavých, že medzi nimi nie je priestor ani na nadýchnutie. Navonok sa zdanlivo nič nedeje: muži v uniformách sa s koženými výrazmi bavia o detailoch ako je druh papiera alebo podobnosti písma. Za ich dialógmi je však cítiť, ako sa otriasa celá republika, a Polanského bravúrna réžia film ťahá dopredu pomaly a nezastaviteľne ako božie mlyny. Dôstojník a špión je z definície film konverzačný a interiérový. Polanski exceluje práve v klaustrofobicky zovretých príbehoch, ako ukázal napríklad v psychologických hororoch Hnus a Rosemaryino dieťa, noirovej detektívke Čínska štvrť alebo holokaustovej dráme Pianista. Látka Dreyfusovej aféry v ňom ale iste rezonovala aj niečím iným ako kompaktným pôdorysom. Režisér má totiž vlastné skúsenosti aj s antisemitizmom a komplikovanými súdmi: kvôli svojmu židovskému pôvodu prežil druhú svetovú vojnu len s neuveriteľnou dávkou šťastia a v 70. rokoch potom v súvislosti so sexuálnymi deliktami čelil trestnému stíhaniu, ktoré v USA de facto trvá dodnes. Osobnú rovinu však Polanski do Dôstojníka a špióna nevkladá a už vôbec sa nesnaží viesť medzi sebou a Dreyfusom paralely v tom zmysle, že bol tiež stíhaný nespravodlivo. Príbeh zovšeobecňuje a pojíma ho spolu s Harrisom ako vášnivú oslavu boja za pravdu a spravodlivosť a ako obhajobu princípu nestrannosti. Nie náhodou je vo filme zdôrazňované, že Picquart s Dreyfusom si vlastne navzájom vôbec nie sú sympatickí – a nesnažia sa nijako zvlášť okúzliť ani diváka. Jean Dujardin a Louis Garrel v hlavných úlohách hrajú vynikajúcim spôsobom chlapov, pre ktorých služba, povinnosť a princíp stoja vysoko nad osobnými záležitosťami. Dreyfusova aféra sa dočkala desiatok umeleckých spracovaní; to Polanského patrí medzi filmovými k tým vôbec najlepším. Jeho Dôstojník a špión získal na festivale v Benátkach Veľkú cenu poroty a na francúzskych výročných cenách César zvíťazil v kategóriách najlepšia réžia, scenár a kostýmy. Na oboch podujatiach sa protestovalo, išlo však o reakcie na režisérove dávne sexuálne škandály; kvalitám filmu sa nedá vyčítať nič. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Dôstojník a špión RÉŽIA Roman Polanski SCENÁR Robert Harris, Roman Polanski OBSADENIE Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud, Grégory Gadebois, Olivier Gourmet… DĹŽKA 132 min. Hodnotenie: Pozitívne