kino / ČIERNA Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO A24 Vojtěch Rynda český filmový publicista Babička, vidíš nás asi poslednýkrát The Farewell Filmová recenzia Vojtu Ryndu Povedať jej to, alebo nepovedať? Rozvetvenú čínsku rodinu rozprestretú naprieč zemeguľou zvedie opäť dokopy neveselá novinka: matka rodu zrejme umiera na rakovinu, ale nevie o tom. Rodina teda pre rozlúčenie s ňou vytvorí zámienku v podobe narýchlo zvolanej svadby… Za stvárnenie hlavnej úlohy v posmutnenej komédii The Farewell získala herečka a rappera Awkwafina Zlatý glóbus. P odľa skutočnej lži, znie úvodný titulok namiesto obvyklejšieho „podľa skutočných udalostí“. A „milosrdná“ lož v rámci rodiny, na ktorej stojí druhý film scenáristky a režisérky Lulu Wang, je vraj v čínskych rodinách veľmi bežná. Svoje o tom vie aj babička zvaná Nai Nai, okolo ktorej sa celý film The Farewell točí: keď jej umieral otec, takisto mu o jeho zdravotnom stave nehovorila pravdu a klamať mu prestala až tesne pred koncom. Teraz sa v rovnakej situácii ocitá znovu, ale akosi z druhej strany. Má rakovinu pľúc a podľa lekárov jej zostávajú len tri mesiace života. Lenže je z celej svojej širokej rodiny jediná, kto to nevie. Lulu Wang tvrdí, že The Farewell natočila na základe príbehu z vlastnej rodiny. Autobiografické črty filmu však ďaleko prekračujú ústrednú zápletku s tutlaním zdravotného stavu: rovnako ako hlavná hrdinka filmu Billi aj filmárka sama opustila Čínu v šiestich rokoch a vyrastala v USA, rozkročená medzi čínskou a americkou kultúrou. Bilingválny film napokon vznikol v americko-čínskej koprodukcii, pričom anglický titul v preklade znamená „Rozlúčenie“ a čínsky „Nehovorte jej to“. Príbeh pretkaný neraz klamstvami Český distribučný názov Malá lež je nakoniec najpoetickejší, ale najmenej presný: nejde len o jednu lož a tá ústredná navyše nie je nijako malá. Klamaním a predstieraním v najrôznejších podobách je totiž film prestúpený. Všetci tutlajú pravdu pred babičkou, ale zároveň klamú aj sami sebe a zakrývajú najrôznejšie skutočnosti pred príbuznými. Najúprimnejšia je práve Billi, ktorá jediná má s klamaním milovanej chorej babičke problém a ktorá je tiež akousi čiernou ovcou rodiny: ešte okolo tridsiatky je stále nevydatá, a dokonca bez partnera. Proti želaniu rodičov sa tvrdohlavo drží sna o umeleckej kariére, ale pritom sa finančne sotva drží nad vodou. A ako by zlých správ nebolo už tak dosť, navyše sa práve dozvedela, že nezískala prestížne Guggenheimovo štipendium, o ktoré usilovala. Billi v podaní americko-čínsko-kórejskej umelkyne Awkwafiny slúži ako režisérkinho alter ego: jej očami celý rodinný mumraj vnímame. Ako svojho druhu outsider (na rodinné stretnutie pozvaná nebola, pretože vraj nevie skrývať vlastné emócie, a prišla k nevôli rodičov po vlastnej osi) najcitlivejšie vníma dynamiku medzi príbuzenstvom, rozpoltenosť rodiny medzi kontinentmi a tradíciami aj všadeprítomnú pretvárku. Čierna verzus biela Celý film tak stojí na rozporoch: medzi pravdou a lžou, minulosťou a súčasnosťou, individualizmom a spoločenstvom, egoizmom a sebaobetovaním, a nakoniec aj medzi životom a smrťou. Rozpory sa priebežne dostávajú na povrch najmä pri hromadných scénach, ktoré sú väčšinou spojené so stolovaním. Členovia rodiny, ktorá sa nezišla takto pohromade štvrť storočia, postupne prestanú vytvárať ilúziu súdržnosti a dajú priechod svojim povahám. Na povrch vyplynú dávne bolesti (Billiin otec mal problémy s alkoholom a ďalšie naznačované „manželské problémy“), dôjde na obviňovanie (kto zostal Nai Nai po boku a kto ju „zradil“ odchodom do USA, respektíve do Japonska, kam sa odsťahoval Billiin strýko) a objaví sa aj hašterivé porovnávanie, v ktorej z týchto troch krajín sa žije najlepšie. Hlavné kulturálne rozdiely spočívajú v kontraste medzi snahou „nestratiť tvár“ aj za cenu podvodu a dôrazom na prijatie svojej úlohy v spoločnosti na čínskej strane a medzi určitým egocentrizmom na strane americkej. Billi, ktorá sa snaží nájsť svoje korene, navyše bolestne vníma fakt, že Čína, v ktorej sa narodila, je nenávratne preč: jej „starý dom“ bol dávno zrovnaný so zemou a všade okolo rastú sídliská s dvadsaťposchodovými panelákmi. Taká podivná svadba Samotné organizovanie svadby v tom všetkom pôsobí ako komický prvok. Mladučkí snúbenci sa poznajú sotva tri mesiace a z veselice nijako zvlášť nadšení nie sú, ale rodina považuje ich „obeť“ za samozrejmosť. Lulu Wang hemženie postáv sleduje akosi z odstupu často práve v kolektívnych výstupoch a necháva nálady prelievať sa jednu v druhú. Spoločné rodinné drmolenie sa miestami zvrháva na frašku, komornejšie výjavy majú melodramatický podtón, scény, v ktorých energická, no nevedomky umierajúca babička komanduje príbuzných, aby si odpočinuli, pôsobia ako z absurdnej drámy, Billiin zadumaný pohľad do toho vnáša melanchóliu a nad všetkým sa klenie dusivý príklop blížiacej sa smrti. Ako scenáristka vie Wang odovzdať maximum informácií rýchlopalnými dialógmi a ako režisérka celý ten cirkus dokáže zručne dirigovať. Awkwafina, ktorú poznáme napríklad z kriminálnej komédie Debbina 8, potom ukazuje Billi vierohodne ako vnútorne neistú a vlastne nie veľmi sympatickú mladú ženu, ku ktorej si však možno nakoniec nájsť cestu práve cez jej úprimnosť k sebe aj k ostatným. Awkwafina sa vďaka svojmu výkonu v The Farewell stala prvou herečkou ázijského pôvodu, ktorá kedy získala herecký Zlatý glóbus. Počas samotnej svadby sa potom otvoria stavidlá vypätých emócií, ktoré nájdu protiváhu v dramatickom finále. Napätie priživuje aj fakt, že si divák nie je nikdy úplne istý tým, kto všetko o lži vie a či ju neprekukla sama babička. Samotný koniec potom verne v duchu rodinnej historky, ktorá dielo inšpirovala, posunie dojem z filmu zase trochu inam. The Farewell je zdanlivo „malý“ film, ktorý však dokáže na povedomom rodinnom pôdoryse rozohrať prekvapivo komplexné emócie a dotknúť sa nadčasových, niekedy popravde globálnych otázok. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu The Farewell RÉŽIA Lulu Wang SCENÁR Lulu Wang Herecké OBSADENIE Awkwafina, Tzi Ma, Ines Laimins, Jim Liu, Shuzhen Zhou, X Mayo, Hong Lu, Aoi Mizuhara, Yongbo Jiang, Han Chen… DĹŽKA 100 min. V kinách: od 21. marca / Hodnotenie: Pozitívne