rozhovor Film by určite nemohol vzniknúť bez znalosti prírody a života zvierat. Ako dlho ste museli študovať jednotlivé zvieracie druhy, než ste prikročili k samotnému natáčaniu? Som pôvodným povolaním biológ, a aj tak som samozrejme musel pred filmom veľa študovať. To je veľmi dôležité. Aby sme mohli pri natáčaní improvizovať, museli sme dokonale poznať život zvierat. Aj s veľkou znalosťou sme ale stále nedokázali predvídať, len sme sa s pokorou prispôsobovali. Keď sme pri Vašom vzdelaní a špecializácii – ako sa z biológa stane filmár? Viete, ja som nebol zas taký dobrý biológ (smiech). Chcel som ale cestovať po svete a študovať život zvierat. Aby človek mohol toto robiť, musí byť super dobrý biológ. Takže som hľadal inú možnosť a tou nakoniec bolo natáčanie filmov o zvieratách a prírode. Všimla som si, že existuje niekoľko filmov o zvieratách, ktoré sú francúzskeho pôvodu. Čím to je? Tak to ja vôbec neviem, prečo to tak je (smiech). Myslím, že priekopníkmi dokumentárnych filmov o zvieratách sú filmy z produkcie BBC. Rád by som v tejto súvislosti spomenul JeanaJacquesa Annauda, ktorého obdivujem a vzhliadam k nemu. Napríklad jeho film Medveď zbožňujem a celkovo sa s jeho dielom identifikujem. Rád by som bol jeho pokračovateľom. Dalo by sa teda povedať, že existuje niečo ako francúzska filmová biologická škola? Máte pravdu, že je veľa francúzskych dokumentaristov, ktorí točia o prírode a sú pôvodom biológovia. Na druhú stranu nie každý biológ dokáže natočiť dobrý film, rozprávať príbeh. Vráťme sa späť k Vášmu filmu. Je to rozprávka, sledujeme silný príbeh a nájdeme v ňom napätie, ale v celom filme je zrejmý aj ekologický apel. Dozvedáme sa množstvo informácií o zmene klímy. Je ekologická výchova detí aj ich rodičov jedným z cieľov, ktoré svojou tvorbou sledujete? Samozrejme, ekológia je veľmi dôležitá. Môj názor je taký, že publikum musíte najskôr očariť a zaujať príbehom a spracovaním filmu. Potom má chuť sa o prírodu viac zaujímať a tiež ju viac chrániť. Akým ďalším filmom sa chystáte očariť publikum? Čo plánujete do budúcnosti? Mám v hlave niekoľko projektov, ale záleží to veľmi na tom, aký úspech bude mať film Putovanie so sobíkom. Ak to pôjde dobre, tak budeme mať možnosť pokračovať v ďalšom nakrúcaní. Ešte o tom nechcem veľmi hovoriť, aby som to nezakríkol, ale prečo nenatočiť napríklad film o polárnej líške. Tá je v tomto filme vo vedľajšej úlohe a ja si dokážem predstaviť, že by v ďalšom filme mohla byť hlavnou hrdinkou Váš film pôsobí dojmom, akoby zvieratá boli skutočnými hercami, ktoré sa správajú podľa pokynov režiséra. Ako ste dosiahli to, že film z divokej prírody pôsobí tak prirodzene a pritom rozpráva príbeh? A čo by sa ale stalo so scenárom a príbehom, napríklad keby hlavný hrdina sobík Ailo neprežil? Áno, môže sa to samozrejme stať, že zviera pri natáčaní zomrie, ale v tom prípade sa musíme prispôsobiť novej situácii. Teší ma, že náš film pôsobí dojmom, akoby bol režírovaný, ale v skutočnosti to tak nie je. Necháme zvieratá chovať sa prirodzene, ako keby boli bez nás. Ja si dopredu pripravím scenár, ktorý je zhruba len na tri stránky, a potom ho v priebehu natáčania upravujem podľa toho, aká je reálna situácia. Upravujeme dramaturgiu a rozprávanie. My sme tí, čo sa prispôsobujú. Zvieratá sú len samé sebou. Jednotlivé postavy Vášho filmu sú vykresľované veľmi plasticky a s láskou, až skoro ľudsky. Aké ťažké je sledovať ich tak zblízka, a pritom si udržať odstup a zostať len pozorovateľom? Človek naozaj musí zostať len pozorovateľom. Aj keď k nám Ailo chcel ísť a zblížiť sa, tak sme vedeli, že si musíme držať odstup. My totiž po natáčaní odídeme, ale on tam zostane a musí prežiť v divočine. Nechceli sme ho mať na svedomí. Keby sme s ním mali bližšie puto, tak by sme ho vzďaľovali od rodiny. Niečo iné to je pri filmoch, kde sú zvieratá cvičené a sú to v podstate herci. Ailo je divoké zviera a my sme nechceli ovplyvniť jeho sobí život. To by bolo sebecké. Text Katka Hlatká | FOTO CinemArt Guillaume Maidatchevsky Než byť zlým biológom, radšej točím filmy o prírode V kinách si aktuálne môžete pozrieť jeho najnovší film Putovanie so sobíkom, príbeh malého soba Aila, ktorý vznikol na objednávku jeho detí. Aké to je točiť v divočine a čo všetko obsahuje príprava filmu, kde hrajú divoké zvieratá v rozhovore prezradil francúzsky režisér Guillaume Maidatchevsky. „ Aby sme mohli pri natáčaní improvizovať, museli sme dokonale poznať život zvierat Guillaume Maidatchevsky režisér a dokumentarista Pôvodnou profesiou a vzdelaním biológ, ktorý sa dal na dráhu filmára, ktorý točí divokú prírodu. Autor filmov a seriálov, ktoré vysielali hlavné francúzske televízie i zahraničné stanice ako National Geographic, SKY či ZDF. Na svojom konte má filmy ako Život s vlkmi alebo Osud kráľa o paviánoch. Putovanie so sobíkom z roku 2018 je jeho prvým filmom určeným do kín.