kino / dráma Text Vojtěch rynda | FOTO outnow.ch Vojtěch Rynda český filmový publicista Čierny víkend je správny čas na rozlúčku Filmová recenzia Vojtu Ryndu Lily chce zomrieť po svojom – a chce, aby pri tom bola jej rodina. Ale každá rodina má svoje tajomstvá, ktoré radi vyliezajú z škár v ten najmenej vhodný čas. Dráma Čierny víkend priznáva svoj pôvod v divadelnej hre a dôsledne sa drží trojakej jednoty miesta, času a deja, ale najviac zo všetkého stojí na skvelom hereckom obsadení na čele so Susan Sarandon a Kate Winslet. N etreba to tajiť, diváci sa to dozvedia hneď počas prvého dejstva a najbližšie okolie hlavnej postavy to vie už dlhší čas: Lily trpí amyotrofickou laterálnou sklerózou a rozhodla sa zomrieť dobrovoľne a za vlastných podmienok skôr, ako z nej choroba urobí bezmocnú trosku. Degeneratívna choroba, ktorá sa „preslávila“ najmä v spojení s fyzikom Stephenom Hawkingom, totiž človeku postupne znemožní pohybovať sa, prehĺtať a nakoniec aj dýchať. A taký stav by slobodomyseľná Lily nezniesla. Lily preto do veľkorysého domu na pobreží, ktorý obýva so svojím milujúcim a milovaným manželom Paulom, pozve celú rodinu: dcéry Jennifer a Annu, ich náprotivky a rodinnú priateľku Liz. Plán je dopredu pevne daný: na konci spoločného víkendu sa Lily so všetkými rozlúči, vypije koktail pripravený Paulom, ktorý je lekár, a zaspí navždy. Lenže takéto jednoduché to proste byť nemôže. Z minulosti sa vynorí hneď niekoľko zásadných zádrheľov, kvôli ktorým vyvstanú otázky, na ktoré sa odpovedá len ťažko. Má človek právo do vlastnej samovraždy zapojiť svoje okolie? Je to od neho sebecké? Je sebecké od jeho blížnych taký odchod zo sveta neschvaľovať, alebo dokonca sabotovať? A čo keď ten človek nemá všetky informácie, ktoré pre svoje rozhodnutie potrebuje? Chlad, okázalosť a sarkazmus Čierny víkend je anglo-americkou prerábkou dánskeho filmu Tiché srdce (2014) režiséra Billeho Augusta. Ten sa téme degeneratívnej choroby na pozadí láskyplného vzťahu venoval už vo filme Pieseň pre Martina (2001), kde išlo o Alzheimerovu chorobu. Čierny víkend aj Tiché srdce napísal Christian Torpe, ktorý oba scenáre založil na vlastnej divadelnej hre. Anglicky hovorená verzia si zachováva nielen divadelný pôdorys, ale aj škandinávsku strohosť pôvodného filmu, hoci sa odohráva v prostredí bohatej komunity The Hamptons na newyorskom Long Islande. Strohá je najmä prvá polovica, kedy sa film postupne rozohrieva do „prevádzkovej teploty“. Dom na brehu oceánu, od ktorého sa dej prakticky nepohne, pôsobí dizajnovo chladne a odmerane, akoby ho neobýval harmonický manželský pár a ako by ho mal zohriať ešte len príchod hostí. Ľudské teplo sa do domu navyše zakráda len postupne a neobratne, cez okázalé objatia a kultivované vystupovanie, ale aj cez jedovaté poznámky a sarkazmus. Jennifer je „generálka“, ktorá má tendenciu všetkých komandovať a viesť. Myslí to zrejme dobre, ale býva neznesiteľná – čo vedia najlepšie jej podpapučový manžel Michael a citlivý dospievajúci syn Jonathan. Mladšia Anna je oproti tomu čiernou ovcou rodiny. Pokojne si na mesiac zmizne, keď ju rodina potrebuje, nemôže sa rozhodnúť, čím chce v živote byť, podľa svojej sestry chce svojimi problémami len vzbudzovať pozornosť a navyše príde so svojou lesbickou priateľkou Chris. Hlava rodiny Paul a jeho rovesníčka Liz situáciu skôr len pozorujú – on preto, že bojuje s žiaľom skrytým vo vnútri, ona preto, že proste vie. Celá kategória takých filmov Filmy, v ktorých dôjde počas rodinného stretnutia k zásadným odhaleniam, predstavujú celý samostatný podžáner; pripomeňme napríklad príznačne nazvanú (a tiež dánsku) Rodinnú oslavu, Blízko od seba, natočené tiež podľa divadelnej hry, alebo Na nože, kde dochádza k prelínaniu s žánrami komédie a detektívky. Vo filmoch o rodinných zrazoch sú dôležité hlavne tri aspekty: vytvorenie zovretej atmosféry, starostlivé dávkovanie informácií a dynamika vo vnútri kolektívu postáv. Čierny víkend vo všetkých týchto ohľadoch postupuje trochu akademicky a studeno, zrejme aj preto, že sa neodvažuje príliš vzdialiť svojim divadelným koreňom a šuští papierom. Jednotlivé dejstvá sú oddelené až príliš okato, čiastkové konflikty prichádzajú na scénu ako na pokyn neviditeľnej scenáristovej paličky, a keď už nie je ako situáciu posunúť ďalej, vymyslí sa zámienka v podobe vychádzky a hovoru o tom, ktorá z dcér bola kde počatá, alebo v podobe toho, že sa rodina bude hrať na Vianoce komplet aj so stromčekom a koledami. Každá z postáv tiež dostane svoje sólo, v ktorom sa divákovi ukáže z nového uhla, aby sa spomínaná dynamika trochu preskladala ako čriepky v kaleidoskope. Toporný scenár našťastie rozhýbava zručný režisér Roger Michell, ostrieľaný z rôznorodých žánrov ako je romantická komédia (Notting Hill) alebo dráma o netradičnom vzťahu (Venuša) a vynikajúci najmä v práci s hercami. A práve herecké výkony Čierny víkend posúvajú nad priemer. Kráľovnou filmu je pochopiteľne Susan Sarandon v úlohe Lily. Už od príchodu na scénu, kedy si unavene nazúva topánky „dôchodky“, rozohráva celý vejár odtieňov emócií od iskrivého čierneho humoru („Vezmem si tvoje tajomstvo do hrobu!“, sľubuje vnukovi) cez láskavé pohľady matky rodu až po šok z toho, že jej dcéry možno nie sú tými, za koho ich mala. Sam Neill ako manžel Paul poskytuje hlavne neokázalú podporu, ale dopraje si aj veľavravné vlastné momenty, napríklad prepadnutie zármutku v skleníku. Herecká kotva Veľkú parádu predstavuje výkon Kate Winslet, ktorá je v úlohe Jennifer takmer na nepoznanie: vytvoriť ťažko znesiteľnú komandantku presvedčenú o vlastnej pravde je nevďačná úloha a menej skúsená herečka by najskôr skĺzla ku karikatúre. Mia Wasikowska sa ako rozorvaná Anna evidentne prehráva do úloh stredného veku, prísľubom do budúcnosti je Anson Boon ako najmladší Jonathan. Keď Čierny víkend dôjde do finále, podarí sa mu možno až príliš úhľadne zviazať všetky voľné konce. Skutočnej drásavosti sa aj napriek náročnej téme vyhýba, pohybuje sa skôr v melodramatickej rovine. Napriek tomu dokáže položiť ony ťažké otázky, ktoré visia vo vzduchu ešte dlho po záverečných titulkoch. Všetky spája jedna základná: čo by som robil/a ja? A zďaleka sa netýka len situácie, do ktorej dospela Lily. Čierny víkend RÉŽIA Roger Michell SCENÁR Christian Torpe HERECKÉ OBSADENIE Susan Sarandon, Kate Winslet, Mia Wasikowska, Sam Neill, Rainn Wilson, Lindsay Duncan, Bex Taylor-Klaus, Anson Boon… DĹŽKA 97 min. Hodnotenie: Pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu