kino / dokument Text Vojtěch rynda | FOTO Aerofilms Vojtěch Rynda český filmový publicista Bombastická sonda do bahna internetu Filmová recenzia Vojtu Ryndu Tri herečky, tri detské izbičky, desať dní a 2 458 potenciálnych sexuálnych predátorov. Celovečerný dokument Barbory Chalupovej a Víta Klusáka sa skrze inscenovanú realitu pokúša podať výpoveď o nebezpečenstvách, ktoré na internete môžu čakať na deti a mládež. Film V sieti sa už týždeň po uvedení do kín stal najnavštevovanejším českým dokumentom všetkých čias. F ilmy Víta Klusáka bývajú rovnakou mierou o vybranej téme a o ňom samom. Český dokumentarista, ktorý sa so svojím predchádzajúcim filmom Svet podľa Daliborka vydal aj na pole hraného filmu, si rád vyberá témy atraktívne a divácky vďačné (neonacizmus v Daliborkovi, konzumerizmus v Českom sne, teraz zneužívanie detí). A rád v nich tiež obracia kameru sám na seba ako na charizmatického sprievodcu témou alebo rovno morálnu autoritu. Film V sieti spracováva zneužívanie detí na internete spôsobom, akým sa natáčajú dokumenty o zákulisí turné rockových hviezd. Závažnosť, ťaživosť a intímnosť témy sa tu fascinujúcim spôsobom spája s veľkolepou formou v duchu „pozrite sa na nás, akí sme šikovní filmári a akú záslužnú prácu robíme!“. Budovanie dokonalej ilúzie Neúmerne veľká časť filmu je venovaná tomu, ako si filmári pre svoj „radikálny experiment“ (tak mu sami hovoria) pripravujú pôdu. Po varovnej montáži detí zízajúcich do svojich mobilov nasleduje casting – výber plnoletých herečiek s detskými rysmi, ktoré majú pre účely filmu stvárňovať dvanásťročné dievčatá. Z adeptiek na úlohy sa akoby samy od seba sypú osobné skúsenosti s tým, kedy na ne na internete niekto sexuálne útočil. V ďalšej fáze divák sleduje, ako v ateliéri rastú tri dievčenské izbičky – premyslené kulisy, do ktorých architekt zakomponováva aj osobné veci herečiek. Ilúzia je dokonalá. Stredobodom izbičiek sú počítače s webkamerami, pri ktorých budú aktérky čeliť útokom internetových predátorov, okolo je nainštalovaná filmová technika a všetko obďaleč priamo aj na monitoroch sleduje štáb s účastnými výrazmi. Klusák, ktorý všetko podrobne vysvetľuje, potom predstaví šikovne zostavený kódex pravidiel: dievčatá samy nikoho neoslovujú, nekomunikujú vyzývavo, neprovokujú atď. Na zoznamovacom serveri Lidé.cz sú dievčatám vytvorené falošné profily a akcia sa začína. V tú chvíľu film po trochu do seba zahľadenej „omáčke“ konečne tne do živého: je skutočne šokujúce, s akou rýchlosťou začnú byť dievčatá oslovované o mnoho staršími cudzími mužmi a ako bleskovo títo „predátori“ prejdú po úvodných vetách k sexuálnym útokom, či už k masturbácii pri videohovore, žiadostiam o nahé fotografie či ďalším. (Tváre a intímne partie predátorov sú vo filme rozmazávané.) Nad agresivitou a bezškrupulóznosťou agresorov zostáva rozum stáť: idú nekompromisne za vlastným uspokojením a vôbec ich nezaujíma, akú paseku môžu v detskej duši napáchať. Pasce na úchylov Chalupovú s Klusákom však oveľa viac ako dopad na obete predátorov zaujímajú predátori. S nadšením využijú situáciu, kedy filmová maskérka jedného z útočníkov spozná; ide o človeka z Ústí nad Labem, ktorý pracuje s deťmi. „To by bol úplný nezmysel, aby sme si to nechali pre seba!“ zajasá Klusák. Nielen na „Ústečana“, ako ho vo filme začnú prezývať, začnú filmári chystať ďalšie a čím ďalej sofistikovanejšie návnady. Napríklad aby uspokojili žiadosti predátorov o nahé fotky dievčat, vytvoria akty fotomontážou, rozošlú ich a potom sledujú, ako jeden z útočníkov prejde do režimu vydierania. Film poskytuje zaujímavé štatistiky (41 % opýtaných detí niekedy dostalo cez internet pornofotky) a sem-tam aj komentár odborníka, ale namiesto rozkrývania témy do hĺbky ide cestou priamočiarej, na obdiv stavanej obžaloby. „Zaslúžili by si väzenie!“, konštatuje napríklad respondent právnik. V sieti je veľkolepá show so všetkým, čo k tomu patrí: nie je čas sa zastaviť, premýšľať napríklad nad úlohou rodičov v celej veci alebo dokonca navrhovať riešenie. Film sa namiesto toho naplno pokladá do ukazovania prstom a dychtivého pohoršovania sa – pozrite sa, vážení, aký je to hnus. Vedľa veľkolepej výpravy k tomu prispieva aj Klusákov strhujúci strih, ktorý dianie na monitoroch dievčat vždy v pravú chvíľu preloží režisérovým zaujatým výrazom alebo dojímavými obrázkami prírody. Ide ešte vôbec o dokument? V sieti prekračuje hranice. Po prvé hranice dokumentu: celé nastavenie filmu, v ktorom najaté herečky v umelých kulisách plnia príkazy réžia, siaha hlboko do hraného filmu. Jedným z emocionálne najsilnejších vrcholov filmu zrejme mal byť moment, v ktorom jedno z dievčat pri osobnej schôdzke chrstne predátorovi do tváre malinovku. Išlo o pokyn režiséra? Išlo o herečkino ponorenie sa do úlohy? Nevieme, ale tomu, že by šlo o spontánnu reakciu, sa po všetkom predchádzajúcom dianí veriť nechce. Po druhé V sieti vzbudzuje veľké a problematické otázky ohľadom autorskej etiky. Vo svojom filme Svet podľa Daliborka zaviezol Klusák istého prostějovského prostáčika do Osvienčimu, aby ho vyťahal za uši a postavil sa nad neho ako morálny pilier. Tentoraz so svojím štábom vypátra spomínaného Ústečana a v štylizácii do spravodlivo rozhorčeného ochrancu čistoty mládeže ho pred kamerou konfrontuje. Nabudúce o pandémii V sieti nevyvoláva diskusiu ani nehľadá nápravu; len konštatuje stav vecí, čo nie je málo. A robí to úžasne premrštenou, samoľúbou a neraz dokonca zámerne vtipnou formou. Efektná obžaloba je úplným protipólom napríklad dokumentu Danielův svět, v ktorom Veronika Lišková dokázala priniesť citlivý portrét pedofila. Na divákov ale prístup Klusáka a Chalupovej funguje: V sieti za iba sedem dní v kinách aj vďaka mohutnej reklamnej kampani videlo takmer 180 tisíc divákov, čím sa film stal najnavštevovanejším českým dokumentom. Chýbajúcu osvetovú rovinu má dobehnúť hodinová „zmäkčená“ verzia pre deti a pre školské projekcie, v ktorej herečky mladým divákom napríklad radia, ako reagovať na konkrétne útoky. Koronavírus osvetové akcie pre mládež bohužiaľ zastavil, ale Klusák si nemusí zúfať: s častým spolupracovníkom Filipom Remundom už o terajšej pandémii natáča ďalší dokument. A o ten bude v kinách určite nemenší záujem. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu V sieti RÉŽIA Barbora Chalupová, Vít Klusák SCENÁR Barbora Chalupová, Vít Klusák Herecké OBSADENIE Tereza Těžká, Anežka Pithartová, Sabina Dlouhá, Karolína Zachová, Vít Klusák, Barbora Chalupová, Barbora Potužníková… DĹŽKA 110 min. V kinách: od 5. marca / Hodnotenie: Pozitívne