rozhovor Ako si užívate svoju dvanástu sezónu komentovania pretekov Formuly 1? Kto by to bol povedal, že budem komentovať dvanásť rokov. Je to hrozne zvláštny pocit. Veľmi ma to baví a teším sa na ďalšiu sezónu, niekedy ma ale napadá, či to tých ľudí už neunavuje, počuť stále jeden hlas. Ohlasy od fanúšikov ale máte skôr pozitívne, nie? Ohlasy od fanúšikov ale máte skôr pozitívne, nie? Sú ľudia, ktorí ma majú radi, a potom je zase skupina, ktorá ma nemôže vystáť. Keby to ale bolo z mojej strany blbé, tak príde nejaký vedúci, poďakuje mi za spoluprácu a bude to robiť niekto iný. Musí to byť pre Vás veľmi náročné moderovať televízne štúdio pred pretekmi a potom aj samotné dvojhodinové preteky. Je to strašne náročné. Už pred vysielaním som na mieste o hodinu skôr, než všetko vypukne, takže idem štyri hodiny v kuse. Je dosť neobvyklé, že ten, kto moderuje štúdio, potom komentuje aj športový prenos. Preto už nebudem komentovať všetky tréningy a kvalifikácie. Je to na prasknutie žilky v oku. Málokto asi vie, že štúdio odkiaľ vysielate, je umiestnené až v Budapešti. Ako zvládate dochádzanie? Nie je to jednoduché, ale už som si našiel svoj režim. Cestujem tam väčšinou nočným vlakom a po ceste doladím ešte veľa vecí smerom k vysielaniu. Po nedeľňajších pretekoch späť do Prahy letím. Aké sú najväčšie zmeny v tohtoročnej sezóne Formuly 1? Najviac sa bude riešiť jazdecká zostava. Len u dvoch tímov totiž zostávajú rovnakí piloti ako vlani. Cez zimu sa uskutočnila veľká rošáda a bude to veľmi zaujímavé, ako sa s tým tímy aj samotní jazdci vyrovnajú. Kto je podľa Vás najväčším favoritom na titul? To je ťažká otázka. Opýtajte sa ma v októbri (smiech). Brit Lewis Hamilton zo stajne Mercedes bude obhajovať titul a bude chcieť vyhrať šampionát už po šiesty raz. Najväčší konkurent pre neho bude stajňa Ferrari, ktorá musí dobre vstúpiť do sezóny a ich jazdec Sebastian Vettel potom môže bojovať o titul. Vyskúšali ste si osobne jazdu vo Formule 1? V roku 2012 som išiel v dvojsedadlovej formule ako pasažier na okruhu v Abú Zabí a bol to neskutočný zážitok. Nikdy som nemal ambíciu, aby som si to vyskúšal, pretože ma nenapadlo, že je to vôbec možné. Navyše, keď už nastal ten moment, tak som sa skoro ani do monopostu neposadil, pretože mám 192 centimetrov a mali strach, že sa nevojdem do kokpitu. Na trati mala formula neuveriteľný výkon. Klobúk dolu pred jazdcami, že dokážu pretekať dve hodiny. Na mňa pôsobilo také veľké preťaženie, že som bol po dvoch kolách hotový. Vybavíte si najemotívnejší moment, ktorý ste s Formulou 1 zažili? Chvíľa pred Veľkou cenou Maďarska v roku 2015. Francúzsky pilot Jules Bianchi vtedy podľahol smrteľným zraneniam z pretekov v Japonsku. Ostatní pretekári sa na jeho počesť pred štartom postavili do kola a potichu na neho spomínali počas francúzskej hymny. Emotívne to bolo také silné, že som sa rozplakal. Diváci s vyšším rozlíšením televízora museli vidieť, aké mám mokré oči. Otázka na odľahčenie, spomínate si na najvtipnejšie prerieknutie, čo sa Vám podarilo počas priameho prenosu? Tých bolo veľa. Občas sa napríklad človek preriekne a vypustí z úst neslušné slovo. Keď sa to stane, tak musíme vypnúť mikrofóny a vyprskneme od smiechu. Niekedy sa mi prehodia aj slová vo vete a napríklad poviem, že hľadám otázky na odpovede. Formula 1 čelí kritike, že sa stáva pre divákov nudnou. Aké zmeny by mali nastať, aby bola opäť atraktívna pre všetkých? Nemôže za to F1, ale vonkajšie prostredie. Vezmite si, čo bolo adrenalínovým zážitkom pred dvadsiatimi rokmi, a čo je adrenalínovým zážitkom dnes. Došlo k inflácii adrenalínovej zábavy. Konzum zábavnosti je už tiež iný. Príbeh pretekov vo Formule 1 ale zostáva stále rovnako dlhý okolo hodiny a trištvrte ako v časoch, keď to ľudia nemali problém pobrať. Diváci dnes očakávajú, že sa bude v F1 bojovať neustále kolo na kolo. Príbeh Veľkej ceny ale spočíva v detektívnej zápletke, kto koho prevalcuje, a stane sa víťazom. Formula 1 je taká detektívka, a ak z toho chcete niečo mať, tak tú detektívku musíte sledovať od začiatku do konca. Knihu tiež nečítate od prostriedku. Text Patrik Vacek | FOTO Sport TV Tomáš Richtr Formule 1 je ako detektívka Už dvanásť rokov jeho hlas neodmysliteľne patrí k pretekom Formuly 1. Komentátor a moderátor Tomáš Richtr je tu s nami aj v novej sezóne, ktorá vypukla 17. marca v Austrálii a potrvá až do 1. decembra. Všetky tréningy, kvalifikácie aj Veľké ceny odvysiela v priamom prenose stanica Sport TV. „ Už nie som najmladší a nechcem, aby mi kvôli Formule 1 utiekol život Tomáš Richtr *09/03/1976 komentátor a moderátor Od roku 2008 komentuje preteky Formuly 1. Najskôr pre televíziu Nova a od sezóny 2015 pre stanice Sport 1 a Sport 2. Založil spravodajský web zameraný na Formulu 1 GPF1.cz. Na plný úväzok pracuje v spoločnosti CS Soft, kde riadi projekty, ktoré spočívajú vo vývoji, programovaní, implementácii a zabezpečení chodu systémov pre riadenie letovej prevádzky a podporných riešení.