kino / historický The Post: Aféra v Pentagone Recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text kamil fila | FOTO Vertical ENT. Málokedy má slovenský distribútor takú potrebu názvom vysvetľovať, o čom film vlastne je. The Post: Aféra v Pentagone je snáď najdlhší prevod superkrátkeho originálneho titulu The Post, akého sa kto globálne dopustil. Nie že by to nebolo svojím spôsobom nutné, ale nie že by to nakoniec bolo nápomocné. Príbeh o predvečere možného zániku denníka The Washington Post v júni 1971 patrí pevne do dejín americkej žurnalistiky, ale v Európe a vôbec na Slovensku o ňom veľa nevieme. P roblém je už to, že sa vlastne jedná o bočný, „druhý“ príbeh. Prvenstvo v zverejnení tajných vládnych dokumentov o tom, ako americká vláda a niekoľko prezidentov po sebe vedeli, že vojnu vo Vietname nie je možné vyhrať, nemal totiž Washington Post, ale denník New York Times. Pointa príbehu teda stojí na tom, že v Poste sa rozhodli byť s Timesami solidárni a aj napriek súdnemu zákazu vydávania daných materiálov do toho išli tiež. V stávke bolo všetko – majetok, kariéry aj dilema medzi slobodou a väzením. Z dnešného pohľadu to môžeme vidieť aj ako kariérny ťah vydavateľky novín Kay Graham, ktorá chcela z „malých rodinných novín“ urobiť veľké médium. Práve v tom čase sa Post pripravoval na vstup na burzu a potreboval veľkú tému. Lenže zároveň to bola hra proti vtedajšej americkej vláde a nedôvere obchodných partnerov voči žene v riadiacej funkcii; risk, ktorý sa nemusel vyplatiť nielen Graham samotnej, ale ani jej deťom a vnukom. Jedným z dôvodov, prečo sa nakoniec dostal na plátno príbeh Postu, je aj to, že sa režisér a producent Steven Spielberg poznal osobne s šéfredaktorom novín Benjaminom Bradleem, hoci nie priamo v inkriminovanom čase, ale dlhodobo s ním susedil na Long Islande. Zaujímavé prepojenie spočíva aj v tom, že neskoršiu najslávnejšiu kauzu Postu, aféru Watergate, odhalil Carl Bernstein, manžel (už zosnulej) režisérky Nory Ephron, s ktorou bol dobrý priateľ ako Spielberg, tak aj Tom Hanks, ktorý hrá Bradleeho, ale aj Meryl Streep, ktorá vo filme stvárnila Kay Graham. Posledný záber filmu The Post je dokonca vystavaný takmer identicky ako prvý záber iného slávneho filmu – Všetci prezidentovi muži z roku 1976, v ktorom sa práve rieši Watergate a odstúpenie Richarda Nixona z úradu. Hviezdy liberálneho Hollywoodu tak stoja na strane slobodnej tlače proti „klamárskym republikánom“, a z filmu je tak razom politikum. Sám Spielberg tvrdí, že ide o jeho prvý politický film, aj nedávny Most špiónov alebo Mníchov označuje skôr za špionážne thrillery, ktoré nenesú jednoznačné autorské stanovisko. The Post stál okolo 50 miliónov dolárov (čo je na dobovku s veľkými hviezdami vcelku skromný rozpočet) a vďaka oscarovému záujmu sa pomaly dostane na 100 miliónov dolárov v domácich tržbách, nakoniec ide ale predovšetkým o drahšiu formu verejného vyjadrenia autorov než o ekonomické záujmy. Možno stojí za to dodať, že za scenárom stojí špecialista na žurnalisticko-politické témy Josh Singer, ktorý má za sebou už prezidentský televízny seriál Západné krídlo, portrét Juliana Assangea The Fifth Estate či predminulého oscarového víťaza Spotlight o vyšetrovaní katolíckych kňazov zneužívajúcich deti. Nie je ťažké odhadnúť, čo sa nám tvorcovia snažia povedať: teraz, keď žijeme v ére postpravdy, kedy sme zásobovaní neuveriteľnou záplavou fake news z konšpiračných webov, a dokonca aj prezident USA Donald Trump sám šíri kačice, hovorí nehorázne výroky a pritom obviňuje zavedené médiá z toho, že ony sú „fake news“, je načase ukázať, ako sa robia naozajstné noviny a aké je v demokracii dôležité, aby bolo jasne odlíšiteľné, čo je pravda a čo lož. 71ročný Spielberg vo svojej filmografii úplne pravidelne strieda zábavné a vážne diela. Urobí Indiana Jonesa – a potom antirasistickú Purpurovú farbu. V rovnakom roku stihne Jurský park aj Schindlerov zoznam, v inom roku Vojnu svetov a Mníchov, potom Tintinove dobrodružstvá a na to Lincolna. The Post vznikol v medzičase, kedy sa trikovo dorábal megasci-fi Ready Player One, a premiéru stihol ešte skôr. Rovnako ako bolo cieľom ukázať poctivosť novinárčiny, The Post ukazuje aj poctivosť filmárčiny. Jeho ekonomické rozprávanie je dosť založené na tom, ako sú postavy rozvrhnuté v priestore, ako prechádzajú, sadajú si, vstávajú, nechávajú sa obklopovať, separujú sa a rozlične si znižujú, zlepšujú a všeobecne dojednávajú pozíciu voči ostatným. Je to istým spôsobom nenápadné až podprahové, a pritom účinné – Kay, ktorá sa právom cíti prehliadaná a podceňovaná, sa postupne naučí zaujať svoje miesto na bojovom poli argumentov. Rôzne štýlové prostriedky vrátane hudby Johna Williamsa evokujú ustavičný zhon, nervozitu a pracovné nasadenie – typický hluk sa líši od dnešnej „tichej“ digitálnej novinárskej činnosti. Vznášať výhrady voči celkovo dobrému dielu je možno až zbytočne rýpavé. Jedným z problémov každopádne je, že na rozdiel od spomínaných Všetkých prezidentových mužov, kde sme divácky nútení aktívne príbeh rozpletať, nám The Post všetko pasívne vysvetľuje. Ani investigatívna stránka tu ostatne nie je príliš silná – nejedná sa o pátranie, skôr len prepisovanie a zhusťovanie už hotových materiálov, ktoré do redakcie jednoducho niekto prinesie. Najproblematickejší je však prínos dnešku – politická situácia sa zmenila natoľko, že pripomienka toho, ako to chodilo za starých čias, nám nepomáha. Moc tradičných médií ochabla, koncept pravdy sa rozpadol a je veľmi ťažké vidieť v novinároch tých, ktorí neslúžia nikomu inému mocnému, ale záujmu verejnosti. Nemôže za to sám Steven Spielberg ani novinári, ale to, že náš svet ako svoju show režírujú čoraz väčší šialenci, úplne odtrhnutí od reality. Solídnym filmom sa do správnych koľají už nedá vrátiť, tým sa líšime od 70. či 80. rokov, kedy kinematografia ešte fungovala ako stimulant svedomia. Kamil Fila český filmový recenzent a kritik The Post: Aféra v Pentagone Réžia Steven Spielberg Scenár Josh Singer, Liz Hannah Herecké OBSADENIE Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk, Alison Brie, Tracy Letts, Carrie Coon… Dĺžka 116 min. www.jestevetsikritik.cz V kinách: od 22. februára / Hodnotenie: Pozitívne Pro přehrání videa se připojte k internetu