Filmový klub televízia Text Ivana Petrová | FOTO AMC Woody Allen a dokument Zelig – inteligentná imitácia historických dokumentov má všetko z múdrych komédií Woodyho Allena, je plná narážok, odkazov, rýchlych dialógov a je v nej aj kus vyšinutosti ako v psychologických drámach tohto slávneho Newyorčana. A llen tak pokračuje vo svojej posadnutosti Freudom, náboženstvom, politikou a sociálnymi otázkami. Leonard Zelig (ako inak než v podaní Woodyho Allena) je postava, ktorá sa mnohokrát objavila v správach z dvadsiatych rokov. Je totiž niekým veľmi výnimočným. Má schopnosť prispôsobiť sa svetu a ľuďom okolo seba, avšak nie len spôsobom správania či vyjadrovania. Zelig je totiž ľudský chameleón, ktorý na seba berie podobu kohokoľvek, vedľa koho sa postaví. Táto „úchylka“ nemôže uniknúť vedcom, a tak sa Leonard dostáva doslova pod mikroskop. Študujú ho všemožne psychológovia, psychiatri, lekári i technici. Špeciálnu pozornosť mu venuje tiež mladá psychiatrička doktorka Eudora Fletcherová (Mia Farrow), ktorá chce Zeligovi pomôcť a získať si uznanie svojich starších kolegov. Seriózny dokument Allen je vždy dokonale namaskovaný. Musíte byť preto veľmi pozorní a ostrým zrakom sledovať fotografie aj snímky z novín, aby ste ho odhalili. Kombinovanie archívnych obrázkov s reálnymi je jednoducho dokonalé. Rovnako ako práca kamier, využitie osvetlenia a škrabancov na filme, dramatickej dobovej hudby, to všetko vytvára dokonalú ilúziu, že sledujete seriózny dokument. A tak sa Allen-chameleon-Zelig ocitne vedľa prezidenta Wilsona, Adolfa Hitlera, Babe Ruth a mnohých ďalších historických postáv. Túto technológiu použije o viac ako desať rokov neskôr tiež Robert Zemeckis vo filme Forrest Gump (1994). Avšak Gump je skôr nostalgická záležitosť, oproti Zeligovi je vlastne konzervatívny, zatiaľ čo Allen sa doslova vyžíva v absurdných situáciách, satire a „pavedeckej“ psychológii. Pseudodokument Zelig funguje na dvoch úrovniach. Po prvé, je to zábavná satira parodujúca život dvadsiatych rokov minulého storočia. Po druhé, je to kritika spoločnosti, zvlášť potom totalitných režimov, ktoré berú ľuďom ich osobitosť, výnimočnosť a robia z nich len unifikované stáda. Allen sa však púšťa aj do jednotlivcov a snahy zapáčiť sa všetkým, prispôsobiť sa komukoľvek a čomukoľvek, len aby zapadli a boli neviditeľní. „ Pracoval som vo Viedni s Freudom. Rozišli sme sa nad konceptom závisti penisu. Freud si myslel, že by to malo byť obmedzené na ženy. Samotná voľba formátu, dokument, je prekvapivo zábavná. Aj keď Zelig spôsobom rozprávania možno trošku pripomína Annie Hall (1977), a aj keď sa nemôže tomuto majsterštyku úplne vyrovnať, stále ide o vtipný a inteligentný film. Ani v dokumente sa Woody Allen nezaprie. Youtube Pre prehratie videa se pripojte k internetu Zelig RéŽIa Woody Allen SCeNÁr Woody Allen HERECKÉ OBSAdenie Woody Allen, Mia Farrow, Gale Hansen, Michael Jeter, John Rothman, Deborah Rush, Garrett M. Brown, Peter McRobbie, Kim Johnston Ulrich DĺžKA 79 min. Hodnotenie: FDb 79,1 % Redakcia AMC | 20. marca TV program AMC nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink