Televízia / film Text jan celba | FOTO AMC, getty images Baby Driver RÉŽIA Edgar Wright SCENÁR Edgar Wright HRAJÚ Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Eiza González, Jamie Foxx, Jon Bernthal… DĹŽKA 113 min. Hodnotenie: ČSFD.cz 72 % Redakcia AMC | 12. marca TV program AMC nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink Nasadiť slúchadlá a letíme vybrať sejf! Pohodlne sa usaďte, vyšponujte hlasitosť reprákov televízora na plné pecky a nechajte sa dve hodiny unášať touto originálnou akčnou jazdou v rytme strhujúcej hudby. „ H udba je skutočne pre tento originálny film zásadná, určuje jeho tempo, strih aj náladu. Rovnako zásadný vplyv hrá aj v živote hlavného hrdinu. Tým je sympatický, málovravný mladík, ktorý si necháva hovoriť Baby. Trochu pošuk, ktorý nevyberá slúchadlá svojho iPodu z uší, inak ale vodič s talentom od Pánaboha. To doceňuje Doc (Kevin Spacey), miestny mafiánsky bos a chladnokrvný perfekcionista, ktorý plánuje prekvapivé prepadnutia bánk. Má dôležitú zásadu – na každú akciu používa nových ľudí. Jedinou stálicou je Baby. Tento diabolský šofér totiž dokáže s autom veci, o ktorých sa iným ani nesníva. To, čo jeho parťáci vynesú z banky, Baby dovezie do bezpečia, bez ohľadu na to, koľko policajných áut má v pätách, čo práve šoféruje, či ide pospiatky, po dvoch kolesách, na červenú, úzkymi uličkami alebo v protismere po diaľnici. Len čo chytí rytmus tej správnej muziky, ktorá sa hodí k prebiehajúcej akcii, nič ho nezastaví. Veď je to dobrý chlapec Baby je pritom celkom dobrý chlapec. So svojou vášňou pre hudbu a nevinným vzhľadom sa medzi všetkého schopných grázlov nehodí. Dôvod, prečo sa zúčastňuje lúpeží, prestreliek a divokých naháňačiek, je jednoduchý – dlhuje Docovi pekný balík peňazí. Nezostáva mu, než si tento dlh „odpracovať“. Ešte posledná akcia, posledná splátka a bude môcť začať riadny život so svojou láskou, čašníčkou Deborah. Lenže zločin sa na sny a priania svojich aktérov neobzerá, a tak sa všetko poriadne zamotá. Doteraz iskrivý príbeh potemnie, bláznivé naháňačky sa zmenia na zúfalý boj o holý život, ktorý nepozná pravidlá fair play. Šanca, že by z tejto šlamastiky mohol Baby vyjsť so cťou, sa limitne blíži nule. Je to retard. Handicapovaní sú pomalí. Bol pomalý? Nie. Tak nie je handicapovaný. KEVIN SPACEY Doma má dvoch Oscarov za filmy Zvyčajní podozriví (1995) a Americká krása (1999). V prvom, prepracovanej ponurej detektívke, si zahral navonok druhoradého zlodeja, v druhom, komédii o strednej americkej triede, chlapíka, ktorý chytil oslobodzujúcu druhú miazgu. Zahral si tiež hlavného zloducha v cenenom krimi thrilleri Sedem. Úspechy oslavoval aj v hlavnej úlohe seriálu House of Cards, ale tu jeho kariéru prerušila aféra MeeToo. V rytme hudby Priamočiary dej filmu prelína hudba doslova v každom okamihu. Znie tu rock‘n‘roll, reggae, blues, ska, rap, slaďáky aj rytmické úderky. Napriek tomu, že niektoré scény pripomínajú hudobný klip, nečakajte muzikál ani tanečné čísla à la Fred Astaire. Tu nikto nespieva, ani netancuje. Nie je na to čas. Tu sa šoféruje a strieľa. Ide totiž o prachy a život. Ak sa ale film nedá označiť za muzikál, nemožno mu prisúdiť ani status krimi thrilleru. Akoby tu bolo od všetkého trochu. Režisér Edgar Wright skrátka vytvoril nezvyklý, zato však nákazlivo zábavný mix akcie, romance, strelených dialógov, krimi, komédie a muzikálu, ktorý vzdialene pripomína film Pulp Fiction vylepšený o chytľavý hudobný podkres. Ostatne touto inšpiráciou sa tvorcovia ani netaja, ako dokazuje poďakovanie Quentinovi Tarantinovi v záverečných titulkoch. Zdá sa, že kariérna trajektória anglického režiséra a scenáristu Edgara Wrighta mieri trvalo nahor. Po natočení takých hitov, ako boli Súmrak mŕtvych, Jednotka príliš rýchleho nasadenia alebo Scott Pilgrim proti zvyšku sveta, je film Baby Driver jeho prvý počin, ktorý natočil v USA. Nápad naňho nosil Edgar v hlave mnoho rokov. A natáčanie si patrične „užil“. Rozhodol sa točiť pekne po starom, bez digitálnych efektov, a tak aj tie najzbesilejšie naháňačky a karamboly odmakali kaskadéri. Najväčším z nich bol možno samotný Edgar, ktorý sa nechával pripútať k autu s kamerou, aby mohol udeľovať režisérske pokyny v plnej rýchlosti. Akú hudbu pri tom počúval, nie je známe. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu