Televízia / film Text jan celba | FOTO FilmBox premium, getty images Vládca Paríža RÉŽIA Jean-François Richet SCENÁR Éric Besnard HRAJÚ Vincent Cassel, Patrick Chesnais, August Diehl, Olga Kurylenko, Freya Mavor, Antoine Basler… DĹŽKA 120 min. Hodnotenie: ČSFD.cz 66 % Redakcia FilmBox Premium HD | 21. februára TV program FilmBox Premium HD nájdete v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink Z trónu podsvetia za stôl šéfa kriminálky Historický akčný thriller s Vincentom Casselom v hlavnej úlohe o mužovi, ktorý sa napriek svojej zločineckej minulosti stal zakladateľom modernej kriminalistiky. „ N iektoré ľudské osudy si samy hovoria o umelecké spracovanie. K takým bezpochyby patrí život Eugènea-Françoisa Vidocqa, notorického zločinca a galejníka, ktorý sa nakoniec stal zakladateľom modernej kriminalistiky a prvým riaditeľom oddelenia pre odhaľovanie zločinov Sûreté Nationale francúzskej polície. Jeho memoáre inšpirovali množstvo slávnych spisovateľov – Alexandra Dumasa, Charlesa Dickensa, Victora Huga či Edgara Alana Poea, neskôr aj mnohých filmových a televíznych scenáristov. Veď prvé obrazové spracovanie Vidocqovho farbistého života pochádza už z roku 1909! V roku 2001 ho pre zmenu stvárnil Gerard Depardieu a patrí sa pripomenúť aj česko-nemecký seriál Dobrodružstvá kriminalistiky, v ktorom bola Vidocqovi venovaná úvodná epizóda. Pritom kariérny štart tohto mimoriadneho muža nevyzeral vôbec dobre. Prvýkrát sa ocitol vo väzení za krádež strieborných tanierov už vo svojich trinástich rokoch. Pobyt za mrežami mu zariadil vlastný otec. Výchovná lekcia sa bohužiaľ minula účinkom. A tak bol Vidocq, ktorý sa po dezercii z armády živil krádežami, ešte nespočetnekrát uväznený a nespočetnekrát zo žalárov tiež utiekol. Netrvalo dlho a stal sa legendou francúzskeho podsvetia. Páči sa mi Vaše poňatie Francúzska, Vidocq. Mali by ste robiť politiku. VINCENT CASSEL Narodil sa do rodiny herca a novinárky. Už v pätnástich sa rozhodol pre herectvo. Medzi dôležité počiny zo začiatku jeho kariéry patrí dráma Nenávisť (1995) alebo Kráľovná Alžbeta (1998). Ako policajt Max Kerkerian sa objavil po boku Jeana Rena v slávnom thrilleri Purpurové rieky. Nasledovali ďalšie úspešné filmy ako Zvrátený, Nebezpečná metóda, Dannyho dvanástka, trinástka alebo Čierna labuť. Za rolu slávneho zločinca Jacquesa Mesrineho vo filmoch Verejný nepriateľ č. 1 a Verejný nepriateľ č. 1: Epilóg získal Césara. Z kriminálnika kriminalistom Film Vládca Paríža Jeana-Françoisa Richeta (V mene krvi, Verejný nepriateľ č. 1) nás privádza do cisárskeho Paríža začiatku 19. storočia. Mesto v ničom nepripomína súčasnú turistickú destináciu. Práve naopak – je vykreslené ako stoka, v ktorej skôr narazíte na rozkladajúcu sa mŕtvolu ako na čerstvú bagetu. Doba prudkých zmien a zmätkov dáva vyniknúť silným osobnostiam. Jednou z nich je aj Eugène-François Vidocq v podaní charizmatického Vincenta Cassela. Stretávame ho vo chvíli, keď ponúkne polícii svoje služby výmenou za stiahnutie obvinenia z vraždy, ktorej sa mal údajne dopustiť. Čoskoro dostane za mreže desiatky najobávanejších zločincov, ktorí boli donedávna jeho kumpánmi. Vidocqova hviezda začína stúpať. Lenže je tu Nathanael de Wenger (August Diehl), bývalý spolugalejník, ktorý má o nových poriadkoch v meste úplne odlišné predstavy. Cesty Wengera a Vidocqa sa nutne jedného dňa musia stretnúť. Zmes akcie a výpravného štýlu Treba povedať, že film sa nezdržiava jemnejšou kresbou charakterov svojich hrdinov. Vidocq nie je predstavený ako intelektuál, ktorý vniesol do vyšetrovania také novinky ako obhliadka miesta činu, základy balistiky, antropometria a ďalšie novinky. Namiesto toho je predstavený ako muž činu a výsostný individualista, ktorý ide tvrdo za svojím cieľom. Rozprávanie ženie vpred predovšetkým rad svižných scén, ktoré nešetria násilím. Skvelá kamera Manuela Dacossea sníma brutálne súboje až s mučivou bezprostrednosťou. Zápas o moc nad mestom však neprebieha len v zastrčených uličkách a temných katakombách pomocou bambitiek a nožov, ale aj v salónoch parížskej smotánky a ministerských pracovniach, kde k slovu prichádzajú pletky aj krásne ženy (Olga Kurylenko, Freya Mavor). Film svojím štýlom vzdialene pripomína Scorseseho Gangy New Yorku, vizuálnou výpravnosťou ho však nepochybne prekonáva. Nakoniec rozpočet 22 miliónov eur tomu zodpovedá. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu