kino / Thriller Text Vojtěch rynda | FOTO Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Dron je dobrý sluha, ale zlý pán Filmová recenzia Vojtu Ryndu Dvaja spolužiaci zo strednej školy po rokoch spájajú sily v úspešnej firme, ktorá prenajíma drony a poskytuje s nimi spojené služby. Jeden z nich však nemôže prestať myslieť na medzinárodný terorizmus... Film Modelár Petra Zelenku s Kryštofom Hádkom a Jiřím Mádlom v hlavných úlohách má atraktívnu vizuálnu podobu, thrillerový nádych a znepokojujúci dojazd. V kinách sa Modelár kvôli koronavírusovej pandémii príliš neohrial, ale jeho druhá príležitosť ako zaujať divákov prichádza teraz. Film scenáristu a režiséra Petra Zelenku má sedem nominácií na České levy, kde môže byť čiernym koňom po boku favorizovaných filmov Krajina ve stínu, Havel a Šarlatán, a prebojoval sa aj na tohtoročné Ceny českej filmovej kritiky. Od konkurenčných titulov, ktoré sa v duchu veľkej časti súčasnej tuzemskej mainstreamovej kinematografie obzerajú do histórie, sa líši zásadnou vecou: odohráva sa v súčasnosti a rieši dnešné problémy. Napríklad to, na čo sa dá použiť alebo zneužiť dron. Prácou s dronmi sa živí svojrázny týpek s prezývkou Plech. Fúzatý tridsiatnik sa vyžíva v skejťáckej móde a kvôli chýbajúcim zubom zle vyslovuje, čo mu však nebráni v tom, že vo voľnom čase rapuje s hiphopovou skupinou. S týmto imidžom navonok nepôsobí príliš dôveryhodne, ale pritom je profesionál každým kúskom: prenajíma drony na zákazky, ako je natáčanie reklamy, záznam umeleckého happeningu, kontrola veternej elektrárne alebo špehovanie politického rivala, a všetko ovládanie a servis je tiež schopný sám zabezpečiť. Napätie pomaly stúpa Hodil by sa mu ale parťák – a ako na zavolanie sa Plech po rokoch náhodou stretne so spolužiakom zo strednej, Pavlom. Pavel mal zjavne dobre rozbehnutú kariéru ako chemik, ale pri pobyte v Tel Avive sa stal svedkom tragickej udalosti, ktorá ho z nastavenej životnej dráhy vykoľajila. Teraz žije v Prahe, býva u sestry, zarába si dobíjaním elektrických kolobežiek a prešľapuje na mieste. Drastická skúsenosť z Izraela ešte umocnila podivné myšlienky, ktoré sa mu asi už dlho honia hlavou. Šikovný Pavel rád prijme Plechovu ponuku práce a z kamarátov sa stane skvelý tím. Lenže drony začnú nebezpečne zapadať do plánov, ktoré z Pavlových myšlienok pomaly kryštalizujú. Petr Zelenka je ako autor filmov ako Knoflíkáři alebo Príbehy obyčajného šialenstva preslávený postavami, ktoré nemožno jednoducho zaškatuľkovať a u ktorých trvá zistiť, čo si o nich vlastne máme myslieť. Vo filmoch ako Stratení v Mníchove, Rok diabla alebo Mňága – Happy End zase umne balansuje na pomedzí dokumentu a hraného filmu a rozmazáva hranice medzi (historickou) pravdou a fikciou. V Modelárovi divákovi dáva snáď ešte menej indícií ako obvykle, čo z jeho zatiaľ posledného celovečerného počinu robí zážitok napínavý, ale niekedy až frustrujúci. Trochu nejasná motivácia Najväčšou záhadou je sám Pavel v podaní Kryštofa Hádka. Prečo zahadzuje rozbehnutú kariéru v odbore, ktorý zrejme vyštudoval, vracia sa do Česka a prežíva ako polovičný bezdomovec? Samotný incident z Tel Avivu nie je dostatočným vysvetlením. Za Pavlovou sympatickou, chlapčenskou tvárou vzbudzujúcou dôveru pučia chuchvalce temných nápadov s tromi opornými bodmi: vojnami na Blízkom východe, spomínanými dronmi a možnosťami teroristického útoku. O niečo menším orieškom je Plech, ktorý vedie paralelné životy ako úspešný podnikateľ aj ako postava undergroundovej subkultúry, ale zjavne s tým nemá problém. Dobré nápady, unikátny prístup k technike Vedľajšie postavy sú naopak veľmi priamočiare: Pavlova sestra spí s bohatým biznismenom, aby z neho dostala príspevky na charitu, elévka Eva si cieľavedome buduje kariéru prácou pre populistického politika Zavadila. A práve politik s komunistickou minulosťou a slovenskou národnosťou (na koho tu asi Zelenka odkazuje?) väčšinu figúr spája a Pavla nepriamo radikalizuje. Zelenka ponúka dielo, v ktorom atraktívna forma zvláštne kontrastuje s komplikovanými a znepokojujúcimi myšlienkovými podtextmi. Množstvo scén sa stáva samostatnými, suverénne natočenými videoklipmi: napríklad bizarná módna prehliadka alebo umelecký happening pri budove ministerstva priemyslu a obchodu. Ku klipom majú ešte bližšie hudobné scény ako Plechove vystúpenie v klube alebo bytový koncert, kde znejú piesne ruskej poetky Janky Ďagilevy. Zelenkov častý kameraman Alexander Šurkala tiež skvele využíva málo vyťažované pražské lokácie ako Trójsky most alebo Nákladové nádraží Žižkov. Samostatnou kapitolou sú scény s dronmi, ktorých je vo filme veľkorysé množstvo. Ako hovorí sám Zelenka: „Dnes už nie je ani tak zaujímavé vidieť záber natočený z dronu, ako skôr dron, ktorý takýto záber natáča. Je to technická hračka, ale je sexy. V Modelárovi pracujeme s dronmi unikátnym spôsobom, a to nielen na české pomery.“ proste stojí za to vidieť Divácky vďačné je aj obsadenie. Kryštof Hádek opäť hrá človeka dvoch tvárí, ako napríklad v nedávnych filmoch Klec alebo Vlastníci. Šušlajúci Plech je priamo inšpirovaný rapperom Adamom Svatošom alias Katom zo skupiny Prago Union. Svatoš mal postavu dokonca hrať, ale nakoniec pre ňu zaškolil Jiřího Mádla; okrem iného mu svojou dikciou nahral všetky repliky na diktafón. Pre Mádla ide o ďalšiu z radu outsiderských figúr so svojráznym prejavom, aké stvárňoval napríklad vo filmoch Deti noci alebo Štyri slnká. Zaujme aj Veronika Khek Kubařová ako Eva alebo Elizaveta Maximová spievajúca Ďagilevu. Pod vizuálne pôsobivým kabátom a za thrillerovým dejom sa však skrýva spleť myšlienok, ktoré sa týkajú medzinárodného terorizmu, udržateľnosti parlamentnej demokracie, alternatív ku konzumnému spôsobu života a ďalších komplexných tém. Modelár k nim neponúka jasné vodítka a stáva sa vo svojej nejednoznačnosti fascinujúcim aj odrádzajúcim zároveň. Vo finále sa pritom naliehavo vnucuje myšlienka, či tá najsprávnejšia interpretácia motivácií postáv i spomínaných myšlienok nie je nakoniec tá najjednoduchšia. Nejasné znepokojenie ale skrátka k „chvostu“, ktorý za sebou Zelenkove filmy zanechávajú, patrí pravidelne. Modelár RÉŽIA Petr Zelenka SCENÁR Petr Zelenka HERECKÉ OBSADENIE Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš… DĹŽKA 110 min. Hodnotenie: Pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu