kino / životopisný Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Favoritka Neľútostný súboj o kráľovninu priazeň filmová recenzia Vojtu Ryndu Krutá komédia Favoritka nemaľuje prostredie anglickej aristokracie začiatku 18. storočia naružovo. Na dvore kráľovnej Anny sa v boji o vplyv a moc stretnú dve urodzené sesternice a rozhodne si pri tom neberú servítky. Vizuálne veľkolepý film s guľometnými dialógmi a s Rachel Weisz a Emmou Stone v hlavných úlohách je tento rok nominovaný na desať Oscarov. B ritská kráľovná Anna by úprimne povedané kráľovnou radšej ani nebola. Poslednú panovníčku z rodu Stuartovcov politické boje skôr otravovali, sužovali ju vleklé zdravotné ťažkosti a ani jej osobný život nebol príliš šťastný: prišla o všetkých sedemnásť (!) detí. V štátnických záležitostiach aj v súkromí jej bola oporou vojvodkyňa Sarah Churchill, ich priateľstvo však po sérii nezhôd skončilo veľmi neslávne. Potiaľ história – z ktorej si tvorcovia filmu Favoritka priznane berú len základný rámec. Na dvor kráľovnej Anny, ktorý rovnako ako domácu aj zahraničnú politiku Veľkej Británie fakticky vedie Sarah, v roku 1708 dorazí vojvodkynina mladšia sesternica Abigail. Schudobnené a odvrhnuté dievča má jasný plán: vyšplhať na spoločenskom rebríčku späť čo najvyššie. Situáciu na dvore pohotovo prehliadne a začne sa líškať do priazne samotnej kráľovnej. Ostrieľaná Sarah sa tým spočiatku baví, ale čoskoro sama zistí, že má v prípade Abigail čo do činenia s rovnocennou súperkou. Na rebríčku svetovej kinematografie s Favoritkou vystúpal na najvyššie priečky grécky filmár Yorgos Lanthimos. Najprv sa pomocou úspechov svojich bizarných podobenstiev Špičák a Alpy na artových festivaloch dostal k natáčaniu v angličtine s medzinárodnými hviezdami ako Colin Farrell, Rachel Weisz, Nicole Kidman alebo Léa Seydoux. Prostredníctvom titulov Homár a Zabitie posvätného jeleňa, uvedených na najprestížnejšej filmovej prehliadke v Cannes, sa o ňom potom dozvedel celý svet. Lanthimosova novinka Favoritka má teraz desať nominácií na Oscara, vrátane tých v hlavných kategóriách. Osou Lanthimosových filmov býva boj postáv o priazeň centrálnej autority – a pre tento koncept sú mocenské šarvátky na kráľovskom dvore ideálnym prostredím. Na úrovni vysokej politiky ide vo Favoritke o vojnu Británie s Francúzskom: jednotlivé frakcie šľachticov súperia o to, či kráľovná schváli zvýšenie pozemkovej dane, z ktorej by sa vojnový konflikt dofinancoval. V línii každodenného života sa jedná o pachtenie sa a hašterenie o to, kto bude mať aké malicherné výhody a privilégiá čo sa týka možností hriať sa v kráľovninej priazni a mať prístup do jej komnát. Napriek tomu, že Favoritku je oproti režisérovým raným pokusom možné považovať za mainstream, stále ide o film, ktorý sa uhladenosti a konvenčnosti bežnej filmovej tvorby značne vzďaľuje. V Lanthimosovom videní je všetko na kráľovskom dvore groteskne zborené a pokrivené: charaktery postáv, ich vzťahy, politika, každodenný život… Konanie figúr je motivované len uspokojením vlastných sebeckých potrieb. Mocenské a vlastnícke záujmy v dianí celoeurópskeho vplyvu, teda v práve prebiehajúcej vojne o španielske dedičstvo, sú tesne spojené s telesnými pochodmi členov dvora. Pohyby celých armád teda veľmi priamo závisia na tom, ako sa kto z dvoranov vyspal, najedol, vyprázdnil alebo s kým mal aký sex. A že sa tým postavy nijako netaja: veľká časť dialógov veľmi uvraveného filmu rozpráva o tom, kto komu čo kam ako strkal a čo do seba pri tom, pred tým alebo po tom sypal alebo lial. Aby sa pokrivenosť tohto mikrosveta ešte viac zdôraznila, pracuje kameraman Robbie Ryan s extrémne širokouhlými objektívmi, teda s takzvaným rybím okom. V tomto skreslenom videní akoby steny a stropy padali na hlavu, tváre sa krivili do škľabivých grimás a aj tie najlepšie úmysly sa menili na činy zákerné a podlé. Dokonca aj postavy z dna spoločenského rebríčka, ktoré by podľa útlocitnejšieho chápania situácie pri dvore mali držať pri sebe, aby sa lepšie ubránili svojvôli mocných, si idú po krku: keď novo prichádzajúca Abigail dostane za úlohu drhnúť podlahy, ostatné slúžky ju zlomyseľne nechajú spáliť si ruky lúhom. Celá ľudská upachtenosť vo filme zámerne kontrastuje s vznešenosťou kostýmov, zdobnosťou interiérov a strojenosťou oficiálneho vystupovania. Favoritka je pastvou pre oči, neustále zakaľovanou ľudským faktorom. Cynický scenár sa priebežne bije s veľkolepou výpravou – a vyhráva. Ale keď si divák na drsné pomery pri dvore zvykne, ocení starostlivé vystavanie celej psychologickej vojny v rámci ústrednej trojice aj vypointovanie jednotlivých stretov. Väčšina mocenských súbojov prebieha vo vtipnej slovnej rovine, ktorá je prešpikovaná narážkami, vyhrážkami a urážkami; pamätná je napríklad scéna, v ktorej Sarah s Abigail strieľajú holuby a „sľubujú“ si pri tom navzájom fyzickú likvidáciu. Každá z hlavných postáv v tomto neľútostnom svete si nakoniec zaslúži keď nie sympatie, tak aspoň pochopenie. Kráľovnej Anne (okázalo zoškaredená Olivia Colman) nemožno jej znechutenie životom vyčítať: každý jej podlieza, ale nikto jej naozaj nepomôže, všetci od nej niečo chcú, ale zabaviť sa nakoniec musí len prostredníctvom bizarných hier s kačicami alebo králikmi. Sarah (Rachel Weisz, ktorej ako jedinej ponecháva Lanthimos určitú vznešenosť) je pragmatická, vie, že niekto vládnuť jednoducho musí, a jedinú chybu urobí, keď podcení svoju sesternicu. A Abigail (Emma Stone)? Keď vás vlastný otec prehrá v kartách a vy musíte od pätnástich slúžiť chlipnému starému Nemcovi, asi urobíte tiež všetko pre to, aby z vás bola zase lady – aj keď je k tomu treba použiť postupy, ktorých by sa pravá lady štítila. Hoci od čias kráľovnej Anny ubehli tri storočia a časy sa navonok zmenili, neľútostná Favoritka ukazuje, že boj o miesto pod slnkom zostáva stále rovnaký. Favoritka RÉŽIA Yorgos Lanthimos SCENÁR Deborah Davis, Tony McNamara Herecké OBSADENIE Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, Mark Gatiss, James Smith, Jenny Rainsford… DĹŽKA 119 min. V kinách: od 24. januára / Hodnotenie: pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu