Televízia / FILM Text jan celba | FOTo profimedia.cz, prima max Silné Láska z pasáže | Prima Max | 10. februára Discopříběh | Prima Max | 17. februára Kamarád do deště | Prima Max | 24. februára FENOMÉN Soukup alias Hercule Poirot Režisér Jaroslav Soukup je jednou z najpozoruhodnejších postáv českej kinematografie. A jeho filmy, ktorými v 80. rokoch pobláznil celé Československo, bavia dodnes. C elý ten kolotoč začal filmom Vítr v kapse. V ňom nerozluční kamaráti Ondřej a Cyril, prezývaný Cinda, prežívajú prvý rok po úspešnej maturite na priemyselnej škole. Chceli dobývať svet, namiesto toho sa potýkajú s prvým zamestnaním aj radom osobných problémov, či už ide o Ondřejov vzťah k predavačke Helene, alebo Cindove problémy s modrou knižkou. Až tragická smrť jedného z nich znamená pre druhého definitívny koniec mladíckej bezstarostnosti a ľahkomyseľného prístupu k životu... Príbeh, z ktorého sa aj bez väčšej reklamy stal hit. V roku 1982 naňho prišli do kín takmer dva milióny ľudí a z Lukáša Vaculíka a Sagvana Tofiho sa cez noc stali megahviezdy – kamkoľvek s filmom prišli, tam sa dievčatá mohli pretrhnúť, aby ich čo i len zazreli. Tofi? To je Talian? Tie hviezdy z nich urobil práve Soukup. O Vaculíkovi mal jasno hneď. Jeho parťáka, ktorý by mu s ním do dvojice pasoval, celkom dlho hľadal. Nakoniec si vybral Tofiho, rovnako ako Vaculíka poslucháča konzervatória. Traduje sa, že Vaculík, ktorý chodil do vyššieho ročníka, Tofiho vôbec nepoznal a myslel si, že ide o Taliana, film sa bude točiť v koprodukcii a štáb sa možno pozrie aj k moru. Soukup sa dovtedy podobným filmom nevenoval, natočil štyri filmy pre skôr náročnejších divákov. Známy je z nich napríklad Dostih z prostredia pretekárskych koní so životným hereckým výkonom Ladislava Mrkvičku alebo Romaneto o spisovateľovi Jakubovi Arbesovi, ktorého si zahral Viktor Preiss. Problémové natáčanie Úspech Větru v kapse vystrelil Jaroslava Soukupa, podobne ako jeho hereckú dvojicu, na filmové výslnie. Napriek tomu svoj ďalší hit „osemdesiatok“ točil len s Lukášom Vaculíkom. Zahral si mladého čističa okien, z ktorého sa stane tipár bytových zlodejov. Keď mu vedúci pridelí mladú brigádničku Janu, zamiluje sa a chce začať znova. O tom ale jeho kumpáni nechcú počuť. „Ten film sme napísali s Mirkom Vaicom priamo pre Lukáša Vaculíka, s ktorým som predtým natočil Vítr v kapse. Po Láske z pasáže sa z Lukáša stala pre mladých divákov mega hviezda,“ spomínal režisér Soukup. A prehovoril aj o problémoch, ktoré natáčanie sprevádzali: „Natáčali sme v pasážach na Václavskom námestí za plnej prevádzky, a to bol veľký problém. Všade veľa ľudí. Dodnes si pamätám, ako nám niektorí nadávali, keď sme obmedzovali prevádzku v pasážach. Mali sme drobné problémy aj s políciou. Menšiu rolu tam mali skutoční punkáči, čo ale neuniklo štátnej bezpečnosti. A tak sa začali zaujímať o to, čo to tam ten Soukup točí za protisocialistický film. Dramaturgička Věra Kalábová dokonca musela ísť na výsluch. Našťastie to dobre dopadlo a v natáčaní sme mohli pokračovať.“ Behal nahý po námestí Na film prišli viac ako dva milióny divákov. A akoby sa z nich stal Soukupov štandard. Aj jeho ďalší teenagerský „zárez“ – Discopříběh – totiž oslovil podobný počet ľudí, ktorí sa naň v roku 1987 vypravili do kina. Pod krídlami hitov Michala Davida rozpráva životné peripetie šestnásťročného Jirku Horáčka (Rudolf Hrušínsky najml.) a jeho otca v podaní Ladislava Potměšila. Mimochodom, s ním neskôr po revolúcii Soukup natočil sériu filmov odštartovanú filmom Byl jednou jeden polda. Do hlavnej úlohy Discopříběhu si vybral mladíka, ktorého meno vopred nepoznal. „Absolútne som netušil, že Rudla je zo slávnej rodiny. Keď prišiel pred kameru v Hostivařských ateliéroch, tak som ani nevedel, ako sa volá. Rudla bol taký bezprostredný a svieži, že som hneď vedel, že je to ten pravý. A tiež tú hlavnú rolu dostal,“ zaspomínal Soukup. Legendárnou sa v Discopříběhu stala scéna, kedy Hrušínský po prehranej stávke prebehne nahý cez námestie. „Rudla s tou nahou scénou nemal ani najmenší problém. Plzenské námestie musel prebehnúť niekoľkokrát za sebou a pri tom poslednom si rozrezal chodidlo nohy o nejaký črep. To bola jediná drobná komplikácia. Inak všetko prebiehalo v kľude. Na chodníkoch bolo veľa divákov, ale nijako nás nerušili. Bol to pre nich zážitok. Tým, že nám vedenie mesta vyšlo vo všetkom v ústrety, bolo natáčanie Discopříběhu snáď najpohodovejšie, aké som vo svojej kariére zažil,“ povedal Soukup. Po troch megaúspešných filmoch sa ku koncu osemdesiatych rokov Jaroslav Soukup vrátil k tomu prvému – film Kamarád do deště sa rozhodol opäť točiť s dvojicou Vaculík-Tofi. Rovnako ako pri Vetre v kapse sa točilo podľa scenára Miroslava Vaica, tentoraz sa stali jeho hrdinami mladý čašník Michal a jeho kamarát, taxikár Tomáš. Michalovi ukradnú tržbu, predstiera, že je všetko v poriadku a peniaze zháňa, kde sa dá. A nakoniec s kamarátom nastraží pascu na tých, ktorí za jeho problémy môžu. Ani tentoraz neprišiel Soukup o úspech u divákov a zavŕšil tak kvartet filmov pre mladých divákov, ktorým do istej miery určil aj ich vnímanie sveta a dobový štýl. K dvom posledným – Discopříběhu a Kamarádovi do deště sa vrátil ešte po roku 1989 a natočil ich pokračovania, kultom prvých dielov z osemdesiatych rokov však už neotriasli. Pro přehrání videa se připojte k internetu FILMY JAROSLAVA SOUKUPA Na skylinku Prima Max nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink