kino / Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Králiček Jojo Vojna a dospievanie je drina, zisťuje Králiček Jojo Filmová recenzia Vojtu Ryndu Má desať rokov, miluje svoju mamu a kamaráti sa s Hitlerom. Teda imaginárnym. A do toho prežíva podobné citové veletoče ako každý iný desaťročný chlapec – až na to, že sa okolo neho sťahuje slučka druhej svetovej vojny. Film Králiček Jojo, nominovaný tento rok na šesť Oscarov, dokáže byť zároveň protivojnovou satirou aj horkosladkým ohliadnutím za pálčivými zmätkami detstva. H umor Králička Jojo je politicky nekorektný: smiať sa nacistom a robiť vtipy v súvislosti s holokaustom znamená aj sedemdesiatpäť rokov po skončení druhej svetovej vojny chôdzu po tenkom ľade. Ešte viac na hrane je, keď v takej srande figurujú deti. A humor Králička Jojo je preto politicky nekorektný akosi za roh alebo na druhú. Komédia novozélandského scenáristu, režiséra a herca Taiku Waititiho nevrcholí očakávateľnou agitáciou za vznešené ľudstvo a lepšie zajtrajšky, ktorá by predchádzajúce chúlostivé vtipy spätne ospravedlnila, ale v popredí všetkého diania necháva titulného chlapca, pre ktorého je vojna proste len jedna z otravných vecí, v ktorých sa nedokáže vyznať. Králiček Jojo je Johannes Betzler. Johannes ale znie na desaťročného chlapca trochu moc dospelo – pričom tento je možno ešte trochu detskejší ako jeho rovesníci. A prečo ho volajú Králiček? Jojo by strašne chcel byť silným a obávaným členom nacistickej detskej organizácie Deutsches Jungvolk, ale tam sa mu všetci smejú, pretože nedokázal v rámci výcviku ani zabiť králika. Navyše hneď potom v horlivej túžbe svoje „zaváhanie“ napraviť prizabil sám seba ručným granátom, a tak teraz tretej ríši vypomáha vylepovaním plagátov a zberom šrotu na vojnové účely. Malý rozkošný „nácek“ Radí mu pri tom trochu detinský imaginárny Adolf Hitler, pretože skutočných kamarátov Jojo moc nemá. Zato má láskavú mamu, ktorá statočne znáša fakt, že počas vojny prišla o manžela aj dcéru, i to, že jej syn chce byť fanatickým nacistom. Ako taký Jojo urputne nenávidí Židov, aj keď žiadnych nepozná – kým nezistí, že jedno židovské dievča jeho matka schováva priamo u nich doma v podkroví. Sama postava urputného desaťročného „nácička“, ktorý je pritom v kolektíve šikanovaný a musí ho utešovať mamička, je dojemná aj desivá zároveň. Waititimu sa nepríliš kompatibilné, alebo dokonca protikladné emócie darí vzbudzovať priebežne a na najrôznejších úrovniach filmu. Alkoholický a rezignovaný inštruktor Deutsches Jungvolk kapitán Klenzendorf (vynikajúci Sam Rockwell) spočiatku pôsobí len ako zdroj jednoduchých vtipov a mierneho opovrhnutia, ale niečo divákovi našepkáva, že sa v ňom možno skrýva aj niečo dobré. Jeho korpulentná pobočníčka Fräulein Rahm (komička Rebel Wilson) by mohla skĺzavať k prostej karikatúre fanatičky, ale scény, v ktorých posiela deti priamo pred hlavne útočiacich tankov, z nej robia plnokrvné monštrum. Domový záťah gestapa s nekonečným hajlovaním na všetky strany je groteskou s poriadnou dávkou mrazenia v chrbte. Hitler, Židia, hajlovanie – všetko inou optikou Na ploche celého filmu potom Waititi necháva prevládať horkosladkú náladu zmätkov dospievania, pre ktorú vojna a jej hrôzy tvoria „len“ pozadie. Jojo nepozná iné detstvo než to svoje – a tak skrátka berie ako fakt, že k jeho veku patrí lovenie Židov, prichádzanie o príbuzných a incidenty s granátom. Jojo je rovnaký ako skoro všetci desaťroční chlapci – a tak nechápe, prečo dospelí hovoria jedny veci a robia druhé, prečo mamu neznáša aj miluje zároveň a prečo má pocit, ako keby mal v bruchu motýle, keď myslí na tú divnú babu na povale. Obesení odbojári na námestí sú pre Joja podobnou súčasťou každodennej reality ako napríklad policajné kordóny pre len o rok staršieho Billyho Elliota, ktorý sa v rovnomennom muzikáli túži stať baleťákom v štrajkujúcom baníckom mestečku. Pre Joja je vojna „len“ ďalším zdrojom vnútorných zmätkov, nie celosvetovou katastrofou, a pre židovské dievča Elsu predstavuje holokaust otravnú nutnosť sedieť zavretá pod cudzou strechou, nie šesť miliónov mŕtvych. Nepotrebujeme sa už snáď nechať mlátiť po hlave instantným humanizmom, dobre vieme, čo sa vtedy dialo; a toto nazeranie na udalosti druhej svetovej vojny inou a neokázalou optikou je hlavnou devízou Králička Jojo. Režisér si zahral Vodcu Nie ale jedinou. Jeden z najvýraznejších výkonov svojej kariéry vo filme podáva Scarlett Johansson v úlohe Jojovej mamy Rosie. Herečka ju ukazuje ako statočnú ženu, ktorá neustále „hrá“ na všetky strany: pred obyvateľmi mestečka predstiera vyrovnanosť, pred nacistami oddanosť, pred synom to, že je všetko ako-tak v poriadku, a sama pred sebou, že raz všetko v poriadku zase bude. Rosie herečke priniesla jednu z jej dvoch (!) tohtoročných nominácií na Oscara (druhú má za drámu Manželská história). A zatiaľ čo Roman Griffin Davis vďaka úlohe Joja vzbudzuje nádeje do budúcnosti, Thomasin McKenzie (Elsa) zostáva v rovnako skvelej forme ako v dráme Nezanechať stopu. Ďalšiu z šiestich šancí na Oscara má Králiček Jojo za výpravu, za ktorú je nominovaná aj Češka Nora Sopková. Film sa totiž natáčal v Česku a ťaží maximum z tuzemských lokácií, ako je Žatec a jeho okolie. Výtvarne sa Králiček Jojo so všetkými plagátmi Hitlera, konzervatívnymi stredostavovskými interiérmi či štylizovanými uniformami drží v rovine zábavnej nadsádzky, ktorá ideálne sedí ku zvyšku filmu. Nominovaný za scenár je aj Waititi, originálny filmár maorsko-židovsko-írskeho pôvodu podpísaný pod tak rôznorodými projektmi ako veľkofilmová komiksová adaptácia Thor: Ragnarok alebo nízkorozpočtový upírsky sitcom Čo robíme v temnotách. Waititi vo filme s gustom stvárnil aj onoho Hitlera v Jojovej fantázii. Smiech z absurdných situácií a gagov Králička Jojo v človeku doznieva dlho, ale oveľa trvalejšie by v ňom mohla zostať nenápadná každodenná odvaha, zdôraznená mamou Rosie a podčiarknutá záverečným citátom od Rilkeho („Nech sa ti prihodí čokoľvek, (...) choď ďalej“). Žiť sa musí, voľky-nevoľky a vojna-nevojna. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Králiček Jojo RÉŽIA Taika Waititi SCENÁR Taika Waititi Herecké OBSADENIE Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Taika Waititi, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen… DĹŽKA 109 min. V kinách: od 23. januára / Hodnotenie: Pozitívne