Recenzia kino Pod rúškom noci rádobychytrá blbost recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text Kamil Fila | FOTo Freeman ent. Štyridsaťštyriročný Ben Affleck od počiatkov svojej kariéry bojuje so záťažou, aby nebol len za fešáka s americky rezanou čeľusťou. Preto si priebežne vyberá náročnejšie úlohy (za Hollywoodland dostal cenu na festivale v Benátkach), píše scenáre (uviedol sa hneď v dvadsiatich piatich rokoch oscarovým Dobrým Willom Huntingom) a posledných desať rokov aj režíruje, vždy podľa kvalitných literárnych predlôh. Jeho debut Zbohom, baby patrí k najlepším kriminálkam posledného obdobia, a niet divu, že v adaptáciách kníh Dennisa Lehanea chcel pokračovať. Gangsterka Pod rúškom noci (Live by Night) patrí vyložene ku splneným filmárskym snom – môcť si urobiť poctivú retro „dobovku“. A od prvých záberov až do konca je celých 129 minút vidieť, ako táto práca musela napĺňať aj kameramana Roberta Richardsona (ktorého má veľmi rád Quentin Tarantino, Martin Scorsese a Oliver Stone) aj zvyšok štábu pracujúceho na výprave, kostýmoch a maskách. Zmeny prostredia od mrazivého Bostonu, ovládaného talianskou mafiou, ku slnečnej a dusnej Floride, kde sa presadzuje kubánska komunita, ponúkajú navyše veľkú pestrosť vo farebnej škále celej atmosféry. Ako by sme sa pozerali na viac filmov za sebou. Možno práve toto najväčšie filmárske lákadlo „vyskúšať si toho čo najviac“ je zároveň najväčším problémom výsledného filmu. Počas dvoch hodín sa tu odohrá toľko deja, že by pre jeho prirodzene plynulý vývoj bolo dobré, aby mal niekoľkonásobnú dĺžku, ideálne asi v podobe televíznej minisérie. Inými slovami, Pod rúškom noci vyvoláva túžbu, aby nešlo „len“ o solídny film, kde musí veľa vypomáhať hlas rozprávača mimo obraz, ale aby sa jeho potenciál naplnil viac, pretože tu bolo zamiesené na novú klasiku. Nutnosť vysvetľovať a riešiť väčšinu vecí pomocou dialógov (hoci inak je stále na čo sa pozerať), vedie k tomu, že vo filme nie je veľa akcie. Záverečná približne štvrťhodinová prestrelka však patrí k tomu najlepšiemu, čo bolo natočené, a pripomína v niečom aj počítačovú hru Mafia, ktorá sa pre zmenu zase inšpirovala filmovými vyjadrovacími prostriedkami. V nutnej skratkovitosti, kedy sa v scenári oproti predlohe muselo dosť škrtať, je však ťažké zaznamenať, kde sa odohral vývoj v hlavnom hrdinovi Joeovi Coughlinovi. Ten začína ako vojak za prvej svetovej vojny, potom sa z neho stane bankový lupič, následne figúrka na dvoch stranách konfliktu rôznych gangov a náhle strihom veľký kápo v ilegálnom pašovaní alkoholu a stavbe kasína. Z človeka, ktorý chcel len prestať počúvať rozkazy nadriadených autorít a nikdy nechcel byť zabijak, pretože má traumu z vojny, sa zrazu vykľuje ostrieľaný manipulátor, ktorému nevadí sa ľuďom vyhrážať najhoršími vecami a nakoniec ich aj robiť. Do toho je zdrvený zo smrti svojej pôvodnej lásky a znova zamilovaný do ďalšej ženy, ktorá, hoci tiež patrí do mafiánskych kruhov, má skôr snahu nezištne pomáhať svojmu okoliu. Zmietaný medzi hriešnosťou a túžbou po vykúpení sa Joe podobá jednej z vedľajších postáv, dcére policajného náčelníka, mladučkej Lorette, ktorá sa zo sexuálne zneužívanej narkomanky premení na fanatickú kresťanskú kazateľku. U nej jedinej cíti pocit viny za to, čo jej a jej otcovi sprvu vykonal, a zároveň na nej nedokáže páchať ďalšie násilie. Postava Joea je tiež vyjadrením Affleckovho vlastného narcizmu, keď mu nestačilo film iba napísať a režírovať, ale neodolal si v ňom zahrať aj hlavnú úlohu. Joe v jeho poňatí často strieda obleky, kabáty a klobúky, ale výrazy tváre príliš nie. Navyše, ani moc nestarne a niečím až desí jeho neprirodzená „vyhladená“ mladistvosť, hoci roky tu plynú rýchlo. Len čo sa tiež raz zameriate na to, že silná rovná linka Affleckových vlasov nad čelom prezrádza, že nosí tupé, či si nechal vykonať nejakú operáciu, už sa od toho nikdy nedokážete odtrhnúť a nevidieť tento umelý zásah robiaci z komplikovanej, charakterovo nepeknej postavy čosi oveľa krajšie, zdanlivo možno aj romantické. Ostatne, autor predlohy, Dennis Lehane, sa bál, či Affleck dokáže znázorniť Coughlinov vnútorný boj v tom, ako by ho mala požierať vlastná podlosť a skorumpovanosť. Pôvodne sa na rolu chystal aj Leonardo DiCaprio, ktorý má s dvojzmyselnými postavami lepšie skúsenosti aj výsledky, ale nakoniec sa ujal úlohy jedného z producentov. Affleck vraj totiž pri testovacích záberoch obstál a obavy rozptýlil a jeho výkon teraz môžeme chápať aj v trochu inom svetle než len ako „málo výrazný a málo farbistý“. Rovnako ako na svojom druhom režisérskom počine Mesto (The Town) Affleck modeluje typ „citlivého zločinca“, muža, na ktorom jeho negatívna stránka ani nie je vidieť, a preto mu tak ľahko milostne podliehajú ženy na plátne a publikum mu nevhodne venuje svoje sympatie. Niekto sa proti takejto manipulácii môže vzbúriť, ale celý postup možno brať aj ako súčasť hry. Pod rúškom noci nie je ohraný príbeh o vzostupe a páde gangstra, akých sme videli desiatky. Joe nevystúpi až na pomyselný vrchol (od toho ho delí posledný krok), ani nepadne na dno, či nezostúpi do naozajstného pozemského alebo symbolického biblického pekla. Jeho príbeh skôr zodpovedá poňatiu drobného, nenápadného, každodenného zla, ktoré seba samo ako zlo nechápe; dokonca má o sebe dosť ušľachtilé predstavy – a tomu zodpovedá aj zdanlivo príliš pekný výzor hlavnej postavy. Joe sám seba vidí ako príslušníka menšiny, ktorý sa dáva dokopy s inými menšinami a bojuje proti nezaslúžene privilegovaným vládcom spoločnosti. Jeho osudy síce majú podobu rozkolísanej krivky, ale život ide za všetkých okolností ďalej, nikdy nie je definitívny koniec a jediné nebo a peklo, ktoré zakúšame, sa odohráva už tu na zemi a je na nás, ako ich dokážeme prijímať. Prijať Affleckov film od nás rozhodne nevyžaduje veľké násilie. Pod rúškom noci RéŽIa Ben Affleck SCeNÁr Ben Affleck Herecké obsadenie Ben Affleck, Elle Fanning, Zoe Saldana, Sienna Miller, Chris Messina, Scott Eastwood, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Max Casella Dĺžka 129 min. V kinách: od 12. januára | Hodnotenie: pozitívne Youtube Kamil Fila český filmový recenzent a kritik Pre prehratie videa sa pripojte k internetu www.jestevetsikritik.cz