kino / krimi Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista priznajte sa, kto zabil toho samovraha? Filmová recenzia Vojtu Ryndu Mŕtvy je jeden, podozriví všetci. Scenárista a režisér Rian Johnson v komediálnej detektívke Na nože skladá veľkolepú poctu klasičke žánru Agathe Christie – najmä jej klaustrofóbnym príbehom A neostal ani jeden a Vražda v Orient exprese, ktoré sa odohrávajú v jedinom stiesnenom prostredí. Hereckému obsadeniu dominuje Ana de Armas a Daniel Craig. Z danlivo je všetko jasné: úspešný autor kriminálnych románov Harlan Thrombey spáchal samovraždu. Prečo ale dôstojný starý pán nezvolil menej drastický spôsob, než že sám sebe podrezal krk? A prečo sa zabil v noci hneď po tom, čo na svoje sídlo pozval svoju rozvetvenú rodinu, aby spoločne oslávili jeho osemdesiate piate narodeniny? Akú úlohu v skone bohatého spisovateľa hral fakt, že sa patriarcha s polovicou príbuzných pred smrťou pohádal kvôli dedičstvu? A kto na zdanlivo prostý prípad, ktorý už polícia prakticky uzavrela, najal legendárneho súkromného detektíva Benoita Blanca? Na evidentné otázky dáva filmár Rian Johnson rafinovane dvojznačné a rozkošnícky odkladané odpovede. Scenárista a režisér do širšieho diváckeho povedomia vstúpil až predposledným dielom ságy Star Wars s podtitulom Poslední Jediovia. U filmových fajnšmekrov, a najmä u milovníkov premyslených napínavých príbehov si však urobil meno už skôr prostredníctvom autorských počinov ako boli napríklad thriller zo stredoškolského prostredia Zmiznutie alebo svojrázne sci-fi Looper: Nájomný zabijak, ktorými sa vyznával z lásky k žánru film noir. Klasika a mierne nesympatické postavy A od filmu noir s jeho drsnými súkromnými vyšetrovateľmi, osudovými ženami a nečakanými zvratmi je len krok k detektívke klasickej, zosobnenej práve Agathou Christie. Johnson sa žánrových propriet drží s láskyplnou iróniou. Už len Benoit Blanc je detektív-svojráz z tradície Sherlocka Holmesa či Hercula Poirota, trochu samoľúby muž skalopevne presvedčený o vlastnom geniálnom úsudku, vyžívajúci sa v excentrickom vystupovaní a hovoriaci s výrazným prízvukom. Motív vraždy kvôli dedičstvu je notoricky nadužívaný, zápletka s možným fingovaním samovraždy tiež nie je neobvyklá, k žánru sedí aj prostredie luxusného vidieckeho sídla či sychravá jesenná atmosféra. A fakt, že väčšina kľúčových postáv je prinajmenšom nesympatická, odkazuje napríklad k spomínanému dielu A neostal ani jeden. O zámernosti nadsádzky a používaní povedomých postupov Johnson diváka uisťuje napríklad prostredníctvom morbídneho vybavenia domu, v ktorom sa Harlan ako autor sofistikovaných krvákov zrejme vyžíval, vrátane trojmetrovej „sochy“ z desiatok ostrých nožov, alebo skrze absurdné rozprávacie postupy: napríklad patriarchova opatrovateľka Marta nedokáže klamať bez toho, aby sa okamžite nepovracala, čo je v deji využívané k náležite komickému efektu. Veľká hra s divákmi Marta je pre rozprávanie kľúčová: práve ju si Blanc zvolí ako asistentku, pričom diváci (na rozdiel od detektíva) vedia, že mala v Harlanovom skone dôležitú úlohu. Práve starostlivo selektívne dávkovanie informácií je to, čím Johnson udržuje film v pohybe a publikum v napätí. Napríklad udalosti osudnej noci si spolu s políciou a Blancom vypočujeme v subjektívnych verziách, ako ich predkladajú jednotliví účastníci. Ale na rozdiel od vyšetrovateľov nám ako divákom Johnson poskytne aj objektívny opis diania, ktorý sa od prikrášľovaných a „cenzurovaných“ osobných rozprávaní pochopiteľne líši. Scenárista tak vytvára príležitosti pre vtipné etudy, v ktorých zo seba Harlanovi príbuzní robia lepších ľudí, než akými sú, ale zároveň si podobne ako kúzelník-iluzionista zámerne sťažuje podmienky a obmedzuje priestor pre kľúčový trik: keď s publikom hrá tak okázalo poctivú hru, ako chce zo zdanlivo neriešiteľnej situácie so (samo)vraždou nakoniec vykorčuľovať bez podvodu? Publikum sa musí hlavne baviť Nakoniec sa tak stane aj vďaka trochu vratkému detailu, ktorý by u seriózne mieneného príbehu zrejme schytal kritiku od detektívnych puristov. Ale Na nože, hoci inak drží logicky pohromade pevne ako železná klietka, je v prvom rade zábava. Johnson zaľudňuje dom a jeho okolie plejádou tragikomických slabochov, z ktorých rodinu robí len spoločná chamtivosť a túžba po dedičstve. Pre každú figúrku potom nachádza dokonalého predstaviteľa, ktorý si s gustom dopraje odskok od svojich bežnejších úloh. Jamie Lee Curtis hrá agresívnu podnikateľku Lindu, Don Johnson, známy skôr mužnými polohami, jej pohodlného manžela, Chris Evans si ako hajzlík Ransom dáva pauzu od Captaina Ameriky, Michael Shannon hrá neschopného vydavateľa, Toni Collette Harlanovu nevestu, ktorá rodinu vysáva aj po ovdovení… Nad všetkým týmto pechorením morálne čnie oddaná ošetrovateľka Ana de Armas v úlohe Marty, ktorá si v najkomplexnejšej postave filmu vyskúša aj odlišné polohy oddanej dcéry, obyčajnej baby odvedľa či vydesenej Blancovej pomocníčky. Blanc v podaní Daniela Craiga potom oproti tomu zostáva v jedinom výraze švihnutého detektíva, ktorý nakoniec nie je taký oslnený sám sebou, ako by sa mohlo zdať. Mierne zlomyseľná poloha Johnson figúry posúva po uzavretom hracom poli istou rukou a zohráva s nimi brilantné strety jeden na jedného (Harlanovi príbuzní sa s gustom hádajú každý s každým) i hromadné výstupy ako je výborná scéna čítania závetu s prekvapivou pointou. Režisérov stály kameraman Steve Yedlin potom rozprávanie prekladá enigmatickými alebo nenápadne grotesknými zábermi, ktoré podčiarkujú celkovú štylizovanosť. V Na nože sú spolu na nože takmer všetci – a aj tí, ktorí na chvíľu pôsobia takmer sympaticky, čoskoro odhalia, že sa tak správali z veľmi zištných dôvodov. Johnson príbeh zastrešuje posolstvom o tom, že čisté úmysly sa vyplácajú a že karma opláca rýchlo a rada, ale morálny presah našťastie nijako „nekazí“ všadeprítomná zlomyseľnosť deja. Na nože je suverénne dielo, ktoré sa schováva za masku obyčajnej zábavky z rozprávačskej bujnosti. Z troch nominácií na Zlatý glóbus síce nepremenil ani jednu, ale za rohom sú ešte Oscary… Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Na nože RÉŽIA Rian Johnson SCENÁR Rian Johnson Herecké OBSADENIE Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield… DĹŽKA 131 min. V kinách: od 2. januára / Hodnotenie: Pozitívne