Recenzia kino Assasin's creed pseudo- inteligentná blbosť recenzia ešte väčšieho kritika Kamila Filu Text Kamil Fila | FOTo Falcon Ešte nikdy sa nestalo, aby sa filmovej adaptácie počítačovej hry ujal režisér, ktorý má zázemie v divadle, nezávislej nízkorozpočtovej kinematografii a ekranizácii Shakespeara. Štyridsaťdvaročný austrálsky režisér Justin Kurzel, ktorý naposledy zaujal naturalisticky násilným a pritom poeticky horúčkovitým Macbethom, vzbudil veľké očakávania, keď vyšlo na známosť, že bude točiť celovečernú verziu gamesy Assassin's Creed. Mohlo to znamenať, že konečne niekto vezme herný žáner vážnym spôsobom a pretvorí ho na niečo „umelecky hodnotné“, či aspoň dôstojné, čo znesie porovnanie s inými špičkovými popkultúrnymi dielami, ako sú Hviezdne vojny, Mad Max alebo niektoré komiksy od Christophera Nolana. N a Assassin's Creede robil nielen rovnaký režisér ako na minuloročnom Macbethovi, ale aj rovnaký scenárista (Michael Leslie), kameraman (Adam Arkapaw) a rovnaká hlavná herecká dvojica – Michael Fassbender a Marion Cotillard – a celé dielo pôsobí podobne ušpineným, zafajčeným dojmom, dokonca sa tu istým spôsobom opakuje princíp nerozlíšiteľnosti reality a preludov v hrdinovej mysli. Callum Lynch je odsúdený na smrť, ale po „poprave“ sa prebudí v tajnom zariadení Abstergo, v ktorom sa stane subjektom špeciálnych pokusov. Pomocou stroja nazvaného Animus sa v akejsi kombinácii virtuálnej reality a geneticky oživených spomienok na dávnu minulosť svojich pokrvných predkov prenáša až do 15. storočia do Španielska, kde prebieha boj o moc medzi templármi a assasínmi. Tu by mal objaviť v zákutiach pamäti prapredka Agilarda de Nerha, kde sa dnes schováva tajuplné Jablko Raja, ktoré je v skutočnosti vlastne pokročilou mimozemskou technológiou, pomocou ktorej je možné ovládať ľudskú myseľ. Celkom divočina, čo myslíte? Týmto film viac-menej kopíruje zápletku prvého dielu hry, s tým, že hrdina sa volá inak a líšia sa ďalšie detaily deja, aby mali tvorcovia v rámci rovnakého sveta voľné pole kreativity. Každopádne na Calluma Lyncha začnú rôzne útočiť prízraky minulosti a predovšetkým si nemôže byť istý, aké sú zámery jeho väzniteľov, ktorí tvrdia, že väzniteľmi nie sú a ide im iba o to, na vedeckej báze zbaviť ľudstvo násilných sklonov. Čo vo filme plnom akcie, násilia, bolesti a zneužívania vyznieva trochu paradoxne. Najdôležitejšie pre nich je hrať danú postavu, objavovať virtuálny svet a predovšetkým jeho fyzikálne pravidlá. V tomto putovaní, či jednotlivom pohybovom učení a experimentovaní sa rozpúšťa väčšina pochýb o tom, či daný svet musí byť predstavovaný pomocou bláznivých zápletiek. Hráči sa málokedy zaoberajú tým, či s hrou súhlasia „ideologicky“, podstatný je gameplay zážitok, miera vtiahnutia do akcie. Assassin's Creed je klasicky paranoidná konšpiračná story o tom, že svet ovláda tajné spoločenstvo – a od väčšiny konšpiračných teórií sa líši iba v tom, že ono spoločenstvo nie je jedno, ale hneď dve, ktoré vydajú jedno za osemnásť a druhé bez dvoch za dvadsať. Justin Kurtzel to pokladá za výhodu a výnimočnosť príbehu – ani jedna zo strán nie je jednoducho dobrá, alebo zlá, obe idú do extrémov: assasíni v anarchii a templári v kontrole. Rovnako tak Michael Fassbender, ktorý film dokonca osobne produkoval, vidí Assassin's Creed ako určitú opozíciu voči „naivným“ Hviezdnym vojnám, kde proti sebe stoja len temná a svetlá strana sily. Fassbendera, ktorý neustále hrá morálne dvojznačné postavy (v X-menoch, Hanbe, Nebezpečnej metóde atď.) fascinuje pokrytectvo oboch tajných organizácií, kvôli čomu publikum bude tápať, ku komu prikloniť svoje sympatie. Kurtzel navyše prišiel s estetickým konceptom, že chcel film oprostiť od komiksového feelingu a dodať akcii čo najľudskejší, fyzicky obmedzený rozmer. Preto je 80 % vecí nakrútených v reáli a digitálne triky slúžia prevažne na dokreslenie prostredia ale nie zobrazenia samotnej akcie. K tomu sú navyše scény zo Španielska pre isté divácke nepohodlie a dojem autentickosti natočené v španielčine. Znie to všetko skvele na papieri, alebo vyslovené len tak do vzduchu. Bohužiaľ na plátne je to chaos, motanica a úmorná „rozplizlina“. Z pôvodného prvého zostrihu navyše zmizlo vyše pol hodiny materiálu, čo robí príbeh a motivácie postáv ešte neprehľadnejšími. Dokonca ani akcia nie je príliš príťažlivá, alebo dokonca zodpovedajúca pôvodnej hre. Namiesto prevahy veľkých celkov a dlhšieho kontinuálneho zachytávania pohybu sledujeme veľa rýchlych strihov, zrýchlené pohyby s vynechávanými framami, roztrasenú kameru, dokonca aj subjektívne komponované zábery, hoci hra je postavená na sledovaní priestoru spoza chrbta hrdinu. Kým Macbeth stál 15 miliónov dolárov a bola to vizuálna hostina pôsobiaca ako mnohonásobne drahší film, v Assassin's Creede sa utopilo 130 miliónov, ale nakoniec sa divákom skôr znemožňuje užiť si to predstavenie. Jeden by snáď povedal, že to je revolučný nápad a zakladateľský počin nového štýlu. Ale ten jeden bude stáť proti stu ďalších. Assassin's Creed nie je tak nudne prevarená záležitosť ako napríklad Tomb Raider, Doom, Hitman, Max Payne alebo Prince of Persia, nie je to ani približne trefný pokus vystihnúť ducha pôvodnej hry ako napríklad Mortal Kombat, prvý Resident Evil alebo jednoznačne najlepší Silent Hill, nie je to ani fanúšikovsky otrocký počin ako Warcraft. Jedná sa o slepú vetvu vývoja, ktorá sa pokúšala o niečo nové, dospelejšie a nezvyklejšie, lenže to dopadlo, no, prapodivne a pseudo inteligentne. Iste je možné tiež akúkoľvek recenziu, ktorá odmieta nezavedené inovácie, odsúdiť ako nechápavú a pseudo inteligentnú. Ale počas nasledujúcich piatich rokov sa ukáže, či bude mať niekto odvahu Assassin's Creed nejako napodobňovať a či tento film založí nejaký nový trend. Staviam na to, že nie. Assassin's Creed RéŽIa Justin Kurzel SCeNÁr Michael Lesslie, Bill Collage, Adam Cooper Hrajú Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Michael Kenneth Williams, Brian Gleeson, Ariane Labed, Callum Turner, Matias Varela Dĺžka 115 min. V kinách: od 29. decembra | Hodnotenie: negatívne Youtube Kamil Fila český filmový recenzent a kritik Pre prehratie videa sa pripojte k internetu www.jestevetsikritik.cz