Televízia / seriál Text jan celba | FOTo česká televize Deväťdesiatky | ČT1 HD | každú nedeľu Po strnisku bosý | ČT1 HD | 11. januára Po zločincích půjde Špalková s Vyorálkem Deväťdesiatky STÍNY v mlze Prípady 1. oddelenia sa vracajú do Deväťdesiatok Čím ďalej tým lákavejší je pre filmárov aj tvorcov televíznych seriálov výlet do doby, ktorá ich dielam predchádza. Natočiť niečo, čo sa dialo predtým. Takzvaný prequel. S ďalším teraz prichádza Česká televízia v podobe šesťdielnej série Deväťdesiatky. J edným z najslávnejších prequelov sú Hviezdne vojny z rokov 1999–2005. Trojica úvodných dielov sa totiž začala natáčať až šestnásť rokov po dieloch IV-VI (vznikli v rokoch 1977–1983), ktoré boli koncipované ako prostredná časť deväťdielneho rozprávania. Často sa o prequel postará veľký divácky ohlas – tak to bolo napríklad v prípade Pána prsteňov. Režisér Peter Jackson predstavil veľkolepo natočenú Tolkienovu trilógiu v roku 2001, o jedenásť rokov neskôr prišiel s Hobitom, ktorý mu, už v knižnej predlohe, dejovo predchádza. Ale nemusíme za prequelmi chodiť tak ďaleko, obľúbili si ich aj domáci tvorcovia, a to aj napriek ich prípadným diváckym handicapom. Totiž tým, že sa nejaký film či seriál stane obľúbeným, nie je ešte zďaleka garantované, že aj pohľad do doby, ktorá mu predchádza, bude podobne divácky atraktívny. Už len preto, že hviezdy pôvodného diela musia omladnúť, a tak ich často hrajú iní herci. A nie vždy to diváci ocenia. To je prípad pár rokov starej trojdielnej série Záhradníctvo, ktorá dejovo predchádza legendárnym Pelíškom. Tie každoročne počas vianočných sviatkov zaznamenávajú miliónovú sledovanosť a patria k divácky najúspešnejším českým filmom vôbec. Tvorcovia nakoniec neodolali a v čele s ich režisérom Janom Hřebejkom sa vydali do doby skoršej. A hoci aj Záhradníctvo má podobne ako Pelíšky základ v silnej hereckej zostave (Ondřej Sokol, Aňa Geislerová alebo Jiří Macháček), podobná chémia, ktorá z Pelíškov urobila kult, sa nedostavila. Úspechom v kinách aj v televízii sa naopak môže pochváliť prequel seriálu Okresný prebor v podobe filmu s podtitulom Posledný zápas Pepika Hnátka, v ktorom si zahrali všetky hviezdy pôvodného seriálu Novy, pribudol len v ňom často spomínaný, po prequele zosnulý, tréner Hnátek. Do doby pred legendárnou Obecnou školou sa vydal aj režisérsko-scenáristický tandem otca a syna Svěrákovcov. Zatiaľ čo Obecná škola zastihla rodinu malého Edu Součka rok po oslobodení, ich film Po strnisku bosý sa pozrel až do protektorátu. Omladol nielen chlapčenský hrdina, ale aj jeho rodičia – namiesto Libuše Šafránkovej a Zdeňka Svěráka si ich zahrali Tereza Ramba a Ondřej Vetchý. Autor z mordparty Najnovší výlet do minulosti v podobe Deväťdesiatok stavia na silnú značku, ktorú vybudovali dve série seriálu Prípady 1. oddelenia. Česká televízia v súčasnosti chystá ich tretiu sériu, ale ešte predtým si tvorcovia odskočili o tridsať rokov späť, aby sa pozreli do divokých raných deväťdesiatych rokov. Teda do doby, keď sa v Československu zdvihla vlna zločinu, s ktorou polícia len ťažko stačila držať krok a na 1. oddelení sa prvýkrát stretli vyšetrovatelia Kozák a Plíšek. V Prípadoch 1. oddelenia si ich zahrali Ondřej Vetchý a Bolek Polívka, o ich mladšiu podobu sa v Deväťdesiatkach nepostarali maskéri, ale herci Kryštof Bartoš a Martin Finger. Rovnaký naopak zostal autor, ktorý dal tvár Prípadom a diktuje ju aj Deväťdesiatkam – Josef Mareš. Teda nielen scenárista, ale tiež bývalý elitný policajt, ktorý na spomínanej mordparte roky pracoval ako vyšetrovateľ, následne ako jej šéf. Opäť vychádzal z vlastných skúseností. „Inak to ani nešlo. Nemohol som si predsa vymyslieť iné 1. oddelenie ako to, na ktorom som pracoval,“ tvrdí. Vďaka svojmu pôsobeniu na polícii a tým pádom detailnej znalosti prostredia rozprával Prípady 1. oddelenia s veľkým dôrazom na detailnú policajnú prácu a postupy. „Myslím, že autenticita vyšetrovaných prípadov je rovnaká, ako je to v Prípadoch. Čo je autorská licencia, to je určite správanie sa a vedľajšie príbehy jednotlivých detektívov a ich blízkeho okolia. To je vymyslené. Takže len dúfam, že sa nebudú ozývať kolegovia, ktorí sa v tom spoznajú, že by sa takto nezachovali. Nie je to dokument, je to hraná tvorba, tak to dúfam budú brať. Ja to tak tiež beriem. A im za to vopred ďakujem,“ dodáva Josef Mareš. Niektoré z káuz, ktoré sa stali symbolom deväťdesiatych rokov, si vybavil aj nový predstaviteľ majora Plíška Martin Finger. „Spomínam si z novín a televízie na nezvestných podnikateľov, sudy v Orlíku a na Jonáka a Discoland. Vtedy ma z toho mrazilo a pri natáčaní ma z toho mrazilo ešte viac. Príbeh je napísaný bývalým elitným kriminalistom, je rozprávaný z pohľadu vyšetrovateľov. Preto sme boli sprostredkovane najbližšie k všetkým tým zločinom. Párkrát som pri nakrúcaní hovoril s Josefom Marešom, exšéfom pražskej mordparty a autorom Deväťdesiatok. Bol to ten najzasvätenejší vhľad, aký som mohol dostať. A to samozrejme zmenilo moje letmé povedomie o tých kauzách. Všetko to zlo, temnota, hlúposť, chamtivosť, agresivita na mňa vybafli oveľa silnejšie,“ zveril sa Finger. Pro přehrání videa se připojte k internetu PREQUELY na skylinku ČT1 HD nájdete napríklad v týchto balíčkoch Kompletná programová ponuka Skylink