kino / romantická Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO Bontonfilm Vojtěch Rynda český filmový publicista Láska v Toskánsu Toskánské slnko všetko napraví Filmová recenzia Vojtu Ryndu Dvadsať rokov po rodinnej tragédii sa otec so synom vydávajú rozlúčiť s krásnym domom v Taliansku, kde kedysi zažívali najšťastnejšie chvíle života. Nakoniec je všetko inak – a zďaleka nie také trúchlivé, ako by takáto východisková situácia naznačovala. A to aj napriek tomu, že Liam Neeson a jeho syn Micheál Richardson vo filme Láska v Toskánsku hrajú bolesť, s akou majú sami skúsenosti. L áska v Toskánsku je romantická komédia, aj keď v nej romantiky ani humoru nie je zďaleka toľko, koľko je v danom žánri bežné. Film scenáristu a režiséra Jamesa D'Arcyho totiž pocit romantickej komédie vytvára najmä hladivou atmosférou a navodením príjemného vedomia, že sa dej bude uberať povedomými cestami. Začiatok naozaj nepôsobí príliš optimisticky. Manažér úspešnej londýnskej galérie Jack sa priamo na vernisáži dozvie, že sa s jeho službami naďalej nepočíta. Galéria patrí rodine jeho manželky, ktorá sa s ním chce rozviesť, a z Jacka sa v podniku stáva persona non grata. Zúfalý mladík sa bleskovo vytasí so spásonosným nápadom: prinúti svojho otca Roberta, aby predal dom v Toskánsku, kde ani jeden z nich tak asi dvadsať rokov nebol. Má to ale háčik: Robert sa k synovi príliš nemá. A dom zíval prázdnotou tak dlho preto, že neďaleko od neho pri autonehode zomrela Jackova matka a Robertova milovaná manželka Raffaella. A prichádza žena... Čo sa asi tak môže diať ďalej? V toskánskom mestečku sa objaví sympatická mladá žena, ktorá Jacka tak dobre chápe. Dom jeho majitelia najskôr predať chcú, ale nejde to, a potom sú veci zase naopak. Otec aj syn sa musia popasovať so svojimi bolesťami a nájsť cestu jeden k druhému aj sami k sebe. A do toho sa rôzne objavujú rázovité figúrky miestnych obyvateľov a utešená krajina stredného Talianska je v každú dennú dobu zaliata zlatistými slnečnými lúčmi – okrem tej jedinej scény, kedy je potrebné, aby lialo ako z krhly. Ale presne toto sa od romantickej komédie čaká – a Láska v Toskánsku žánrové pravidlá napĺňa úplne precízne, ale pritom nevtieravo a nenútene, tak ako čašník v dobrej reštaurácii. Je prekvapujúce, že film využívajúci s takou ľahkosťou najrôznejšie konvencie a klišé natočil debutant. Ide totiž o scenáristickú aj režisérsku prvotinu Jamesa D'Arcyho, ktorý je známejší ako herec: k videniu bol hlavne v marvelovke Avengers: Endgame, seriáli Agent Carter alebo v sci-fi Atlas mrakov. Tak akurát vkusné D'Arcy rozpráva zručne a efektívne. Trvá mu sotva pár minút, než vo vtipnej skratke predstaví ústrednú dvojicu a vyšle ju na cestu do Talianska. Krásnu Nataliu postaví na scénu podľa scenáristických príručiek presne v dvadsiatej minúte, bez toho aby to pôsobilo nútene. Dávkuje kľúčové informácie tak, aby diváka udržiaval v tak akurát príjemnom napätí. A ideálne balansuje nálady: vždy, keď film hrozí skĺznuť do prílišnej vážnosti alebo nepokrytého gýča, D'Arcy odľahčí situáciu vtipom alebo rýchlym strihom. Postavy sú načrtnuté niekoľkými ťahmi tak, aby mali tri rozmery a mohli rozohrať aj vedľajšie dejové línie, ale zároveň nebrzdili príbeh prílišnou psychologizáciou. Robert je kedysi úspešný maliar, ktorý od smrti manželky trpí autorským blokom: taká charakteristika vykreše niekoľko vtipných scén na tému umenie a zároveň ilustruje hĺbku hrdinovej straty. Jack si na vlastnú tvorbu netrúfa a výtvarného umenia sa drží len ako galerista, čo zase odráža jeho komplikovaný a odcudzený vzťah k otcovi. A Natalia má zase malú dcéru a komplikovaný vzťah s bývalým manželom, čo sú dostatočne silné rozprávacie prostriedky pre to, aby si s Jackom nemohla padnúť okolo krku hneď po pár vetách. Idylka v Toskánsku Natalia je zároveň majiteľka miestnej reštaurácie a pochopiteľne vynikajúca kuchárka, pretože bez skvelého jedla a pitia by žiadny film z talianskeho vidieka nefungoval. Opäť ale ide o motívy nenútené a poskytujúce priestor pre rad dramatických situácií i vtipov – napríklad keď sa otec so synom pokúsia pozvať Nataliu na večeru. Hlavné zmyslové pôžitky potom pochopiteľne sprostredkováva kamera, kochajúca sa malebným toskánskym vidiekom so všetkými tými zvlnenými kopcami, prašnými cestami medzi vinicami, pitoresknými námestíčkami a olivovými hájmi. Dom, okolo ktorého sa všetko točí, je tak akurát romanticky spustnutý a plný dotykov času a postupne vďaka starostlivosti otca a syna rozkvitá do svojej niekdajšej krásy. Atmosféru dokresľujú scény ako popíjanie v noci pri ohni za zvukov cikád alebo návšteva letného kina na návsi (dávajú Baziliškov režisérky Liny Wertmüller z roku 1963, jeden z prvých filmov, ku ktorým napísal hudbu Ennio Morricone). Roberta s Jackom stvárnili Liam Neeson a jeho biologický syn Micheál Richardson. Obsadenie úloh otca a syna skutočnými príbuznými má vždy pridanú hodnotu, nehovoriac o tom, že si herci bývajú podobní. Neeson s Richardsonom vedľa seba pôsobia úplne prirodzene, strieľajú po sebe sarkastickými replikami a evidentne si užívajú aj generačný odstup (napríklad v dialógu, kedy syn otca poučuje o tom, čo to je Tinder). Ku koncu filmu ich ale čaká aj spoločná scéna obrovskej emocionálnej katarzie, natočená navyše z veľkej časti v jedinom zábere, v ktorej sa obaja muži postavia svojej bolesti zo straty milovanej osoby. Neesonova manželka a Richardsonova matka, herečka Natasha Richardson, tragicky zomrela v roku 2009 kvôli nehode pri lyžovaní. Ťažko povedať, čo pre oboch pozostalých natáčanie danej scény znamenalo, možno si ju dokonca nadelili ako svojho druhu terapiu, ale ich herecký výkon je rozhodne úctyhodný. Láska v Toskánsku je milá žánrovka, ktorá nemôže nepripomenúť Dobrý ročník Ridleyho Scotta, Pod toskánskym slnkom s Diane Lane a ďalšie romantické komédie, ktoré k žánrovým pravidlám pristupujú so zdravým vkusom a zároveň sa nezdráhajú neskrývane ťažiť z krásnej krajiny. A tiež z letnej atmosféry, ktorá je pri sledovaní v zimných mesiacoch zásadným bonusom. Láska v Toskánsku RÉŽIA James D'Arcy SCENÁR James D'Arcy HERECKÉ OBSADENIE Liam Neeson, Micheál Richardson, Valeria Bilello, Lindsay Duncan, Marco Quaglia, Gian Marco Tavani, Helena Antonio… DĹŽKA 95 min. Hodnotenie: Pozitívne Pre prehratie videa sa pripojte k internetu